?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

Latih bagaimana untuk berfikir

Dalam kalangan kita tentunya berfikir bahawa tidak mungkin untuk mengajar kanak-kanak bagaimana untuk menjadi pemikir.

Ramai beranggapan dan percaya seseorang itu tentunya dilahirkan berakal atau tidak. Ini anggapan dan kepercayaan tidak betul. Pemikiran kreatif dan kritikal adalah kemahiran dan ia boleh dipelajari.

Bagaimanapun, ia membabitkan isu pembangunan. Kanak-kanak tentunya kurang cenderung berfikiran analitik berbanding orang dewasa. Bagaimana kanak-kanak berfikir bergantung kepada jangkaan guru dan ibu bapa terhadap kemampuan mereka untuk berfikir dan membuat keputusan sendiri.

Pihak sekolah juga sering memberi tumpuan kepada pengajaran apa yang perlu pelajar fikir dan bukan bagaimana untuk berfikir. Ibu bapa juga cenderung memberitahu anak untuk berfikir.

Ini merangkumi, memaklumkan kepentingan untuk anak agar bersikap betul, namun arahan diberikan lebih berkemungkinan diterima jika kanak-kanak digalakkan untuk berfikir mengapa sikap dan perlakuan tertentu lebih digemari berbanding yang lain.

Guru tahu bahawa ramai pelajar lemah dalam kemahiran berfikir. Antara pe­nyebabnya ialah perubahan dalam budaya seperti kegilaan terhadap muzik, televi­syen, permainan video, laman web rangkaian sosial dan menghantar mesej melalui telefon bimbit.

Kita tidak mempunyai masalah untuk memberitahu anak apa yang perlu difikirkan, tetapi apabila pemikiran mereka menjadi celaru, kita enggan membantu.

Ramai ibu bapa dan guru berfikir adalah tidak baik untuk mencabar pemikiran anak apabila mereka berfikiran celaru. Mereka bimbang cabaran itu boleh menjatuhkan harga diri dan memalukan anak. Realitinya adalah anak itu akhirnya mengetahui ­dengan sendirinya bahawa mereka tidak mampu berfikir seperti rakan mereka yang mempunyai kemahiran berfikir secara berkesan dan ini menyebabkan mereka berasa rendah diri.

Sekolah dan pentadbir juga menyumbang kepada masalah ini. Pelajar dilatih untuk memberi dan mencari jawapan yang betul.

Ketentuan jawapan dan piawaian kemahiran yang ditetapkan juga tidak menggalakkan pelajar berfikir di luar kotak.

Ramai pelajar kurang yakin untuk berfikir untuk diri mereka sendiri dan sebenarnya takut untuk mencuba. Realitinya, pelajar sebenarnya adalah pemikir kreatif semula jadi sejak dilahirkan tetapi pihak sekolah menghalang pemikiran analitikal dan kreatif pelajar.


Dalam budaya kita, satu-satunya tempat di mana idea berwawasan boleh dijana tetapi dikecualikan adalah di sekolah.



-Azizi Ahmad. Penulis berkhidmat di Jabatan Ilmu Pendidikan, Institut Pendidikan Guru Malaysia, Kampus Bahasa Antarabangsa, Lembah Pantai, Kuala Lumpur. Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 2 Februari 2015 @ 7:48 AM

harian_metro_02022015 001

-Warga kampus yang mempunyai pandangan mengenai isu semasa, sila e-mel kepada ruhaizarusmin@mediaprima.com.my atau rencana@mediaprima.com.my - See more at: http://www.hmetro.com.my/node/28008#sthash.PtZ3d0To.dpuf
Follow me on Academia.edu

Posts from This Journal by “writing” Tag

Latest Month

November 2017
S M T W T F S
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Tags

Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow