?

Log in

Previous Entry | Next Entry

Apabila anda mencapai usia

Artikel ini di siarkan oleh Sinar Harian Rencana Pendapat 21 Februari 2016

21 FEBRUARI 2016

SEMESTER ini saya diminta mengajar pelajar program Pensiswazahan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (PPISMP). Ini bermaksud saya mengajar pelajar yang berusia belasan tahun dan lepasan Sijil Pelajaran Malaysia.

Saya diarah untuk mengajar mata pelajaran Pengantar Pengajian Profesional yang merangkumi subjek falsafah, sosiologi, psikologi, politik dan pendidikan asas.

Ketika menyoal pelajar, semasa Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi Menteri Pendidikan (1995-1999), berapakah usia mereka?

Jawapannya: “Satu tahun, encik”, “Satu tahun setengah, cikgu”, atau “Baru nak celik”. Saya tersenyum sendirian. Ternyata mereka rata-rata dilahirkan pada tahun 1996-1997.

Dalam tahun tersebut, saya sudah pun hampir 20 tahun berkhidmat dan mempunyai empat anak. Terus terfikir saya sudah berusia dan kini menghampiri usia perkhidmatan saya sebagai penjawat awam.

Dan apabila anda mencapai usia ini... anda cenderung untuk berfikir banyak hal. Anda sentiasa mencari makna yang lebih mendalam dalam hubungan anda, interaksi yang mudah dengan orang yang tidak dikenali, dan di dunia di sekeliling anda.

Anda menikmati suasana bersendirian dan menggunakannya untuk merenung kehidupan dan segala yang berlaku di dalam kehidupan anda. Anda akan cuba memahami dan mendalami pengertian kehidupan sebaik-baiknya.

Anda akan kelihatan jauh lebih matang daripada usia anda. Ketika masih kanak-kanak, anda biasanya dikagumi orang sekeliling dan akan kelihatan bersama dengan kumpulan dewasa.

Dan bukanlah anda tidak gemar bersama kanak-kanak seusia dengan anda tetapi anda beranggapan perbualan orang dewasa adalah jauh lebih menarik.

Anda akan lebih selesa dalam perkara mudah seperti menikmati minuman kopi atau teh dan membaca majalah yang anda minati, berkumpul dan bersarapan dengan rakan, memasak hidangan hebat, atau membaca buku yang baik.

Anda mempunyai falsafah hidup dan melihat dunia pada skala yang lebih besar berbanding orang lain. Apabila anda berhadapan dengan masalah,  anda akan melihat ia sebagai satu pengalaman pembelajaran dan mempertimbangkan masalah anda sebagai sebahagian daripada keseluruhan perjalanan kehidupan anda.

Anda tidak mementingkan untuk memiliki barangan yang mahal. Anda akan banyak memperolehnya melalui hubungan peribadi dan pengalaman daripada apa-apa yang dapat anda miliki.

Anda memberi tumpuan kepada kepuasan diri dan mencari keseronokan daripada ekspresi diri melalui penulisan, seni, muzik, atau saluran lain.

Anda akan berasa berada dalam era tertentu dan mendapati diri anda lebih berminat dalam seni, sejarah, atau budaya era tersebut. Anda akan lebih sensitif dan mencintai alam semula jadi. Anda lebih cenderung mempercayai  naluri anda kerana ia jarang salah. Anda akan terus dapat 'merasai' perkara dan boleh membaca dan mengetahui mengenai orang yang bersama anda.

Walaupun anda berada di dalam lingkungan sosial yang besar, dipenuhi rakan dan kenalan, anda akan sentiasa berasa berbeza daripada orang lain. Anda mungkin tidak memanggil diri anda sebagai ‘penyendiri’ tetapi anda pasti selesa dengan bersendirian dan memahami perbezaan antara bersendirian atau menyepi.

Tidak kira di mana anda pergi, anda seolah-olah menjadi tumpuan ramai walaupun dengan orang yang tidak dikenali. Sesuatu tentang anda membuat orang lain mahu berkongsi kisah mereka walaupun dalam masa hanya beberapa ketika bertemu anda.

Anda mempunyai tahap empati, kesediaan menerima orang lain dan memahami kepentingan memaafkan yang tinggi. Oleh kerana itu rakan anda akan pergi mendapatkan nasihat atau untuk memberitahu anda masalah mereka. Mereka tahu anda akan sedia mendengar.

Anda menikmati saat-saat yang tenang dalam kehidupan anda, yang mungkin kelihatan kuno kepada orang lain. Mungkin anda akan memandu, bersiar-siar, menziarahi atau menulis surat (surat sebenar, bukan e-mel) kepada rakan di seluruh negara.

* Penulis dari Jabatan Ilmu Pendidikan, Kampus Bahasa Antarabangsa, Lembah Pantai, Kuala Lumpur


Terima kasih kepada Tuan Cif Inspektor Hanif Abd Hamid diatas perkongsian keratan ini .

Tags:

Posts from This Journal by “writing” Tag

  • Get creative with STEM education

    I read with interest on ‘Ministry: STEM transformation plan to be completed soon. ‘(6 July 2017) The article also stated that ‘a…

  • Bullying bosses belittle staff

    THERE is a lot of discussion about bullying, therefore, we should also highlight workplace bullying. In education, workplace bullying centres around…

  • Teaching, learning tool

    Tutorial is an important teaching-learning tool. It helps learners enhance their intellectual, communication and social skills. In higher…

Latest Month

July 2017
S M T W T F S
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Tags

Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow