?

Log in

Previous Entry | Next Entry

Isu pendidikan persekolahan menjadi perdebatan umum sejak dari dahulu lagi. Sekumpulan pengkritik menegaskan bahawa pendidikan modal insan harus melibatkan lebih daripada sekadar membentuk mereka menjadi pekerja atau rakyat masa depan.

Pelopor pendidikan progresif  seperti Francis Parker dan John Dewey  dan perintis seperti Maria Montessori dan Rudolf Steiner , antara lain, semua menekankan bahawa pendidikan perlu difahami sebagai seni memupuk dimensi moral , emosi , fizikal, psikologi dan pembangunan rohani  kanak-kanak.

Holisme muncul pada tahun 70-an , apabila ahli dalam bidang sains, falsafah dan sejarah budaya memberi konsep dan perspektif menyeluruh untuk menggambarkan cara untuk memahami pendidikan.

Satu cara pemikiran holistik  adalah bertujuan untuk merangkumi dan mengintegrasikan pelbagai lapisan makna dan pengalaman dan bukannya menentukan kesempitan pemikiran . Setiap kanak-kanak adalah lebih daripada bakal penyumbang ekonomi  dimasa akan datang; kepintaran dan keupayaan setiap orang adalah jauh lebih kompleks daripada keputusan peperiksaan yang diambil.

Pendidikan holistik adalah berdasarkan bagaimana seseorang itu memperolehi  identiti, makna, dan tujuan hidup melalui hubungan masyarakat,  alam semula jadi, dan nilai-nilai rohani seperti kasih sayang dan keamanan.

Pendidikan holistik bertujuan untuk mengajak manusia menghormati kehidupan instrinsik dan cintakan pembelajaran. Ini dilakukan, bukan melalui "kurikulum" akademik yang meluwapkan duniawi  ke dalam pakej pengajaran, tetapi melalui penglibatan secara langsung dengan persekitaran.

Pendidikan holistik memupuk rasa ghairah . Sebagai contoh , apabila Montessori bercakap mengenai pendidikan " kosmik" : ia membuat seseorang itu merasa seperti  menjadi sebahagian daripada keutuhan alam semesta, dan membuat pembelajaran secara semulajadi menjadi terpesona dan teruja.

Tidak ada satu cara terbaik untuk mencapai matlamat ini, terdapat banyak laluan pembelajaran dan seseorang pendidik yang holistik amat menghargai kesemuanya; apa yang sesuai untuk sesetengah kanak-kanak dan orang dewasa, dalam sesetengah keadaan, dalam beberapa konteks sejarah dan sosial , tidak boleh menjadi yang terbaik untuk orang lain.  Seni pendidikan holistik terletak pada responsif kepada gaya pembelajaran yang pelbagai dan keperluan manusia yang sentiasa berubah.

Pendidikan holistik melibatkan keseluruhan diri  seseorang yang termasuklah fzikal, emosi , mental, rohani dan hubungan antara manusia.

Pendidikan konvensional  melibatkan pemikiran mental seperti  lulus peperiksaan , memperolehi kelayakan dan ijazah; perkara-perkara yang melibatkan  akal atau pengetahuan intelektual. Proses pemikiran dijana dan menjadi keutamaan hierarki pembelajaran.

Dalam pembelajaran holistik , tumpuan dialihkan kepada kepentingan  hubung kaitan diri. Jika terdapat satu hierarki dalam pembelajaran holistik , proses itu perlu dipimpin oleh keupayaan diri atau kerohanian diri.

Satu analogi yang baik adalah yang digunakan oleh Proses Hoffman; diri kita disamakan dengan sebuah pedati,  di pandu dan ditarik oleh kuda. Pemilik berada didalam pedati, pemandu berada di bahagian hadapan dengan tampuk kuda di tangannya. Pemilik mewakili diri yang lebih tinggi (semangat); pedati (badan); pemandu (fikiran) dan kuda (emosi).

Sesuatu arahan itu harus ditetapkan oleh  kemahuan dan keinginan semangat pemilik,  dan bukan pemandu, minda. Setiap bahagian kemudian mempunyai fungsi yang jelas dalam memastikan pedati sampai ke destinasi. Dan hampir setiap masalah buatan manusia di dunia boleh dikesan kerana pemandu bebas dari kekangan.  Masa untuk merubah dari tekanan.

Di sinilah perlunya  peralihan untuk memastikan pendidikan holistik berjaya dilaksanakan. Kita tidak boleh dengan mudah menyerapkan teknik holistik kedalam pendidikan tradisional kerana seluruh tumpuan memerlukan peralihan. Untuk model holistik berjaya dilaksanakan, pendidikan perlu difikirkan semula dari asas. Deangan menggunakan analogi Hoffman sekali lagi, kita tidak boleh berpura-pura menganggap bahawa pemandu masih perlu merancang perjalanan, terutamanya jika kita telah ber komunikasi dengan pemilik untuk sekian lama.

Perubahan sikap terhadap pengajaran dan pembelajaran memberi inspirasi kepada  keluarga dirumah, warga pendidik di sekolah-sekolah awam dan alternatif. Walaupun tidak banyak sekolah awam memberi komitmen kepada prinsip-prinsip holistik, namun  ramai guru berusaha keras untuk menyerapkan idea ini sebagai amalan.

Dengan memupuk kerjasama dan berkoloborasi  (bukan untuk bersaing di dalam kelas), guru membantu golongan muda merasa berada bersama. Dengan menggunakan pengalaman kehidupan sebenar, peristiwa-peristiwa semasa, seni dramatik dan sumber pengetahuan lain menggantikan buku teks, guru boleh menyalakan cinta terhadap pembelajaran.

Dengan menggalakkan refleksi dan sesi soal-jawab dan bukannya hafalan  "fakta yang pasif," pendidik menyemarakkan "api  kecerdasan" yang melebihi  kemahiran menyelesaikan masalah yang abstrak. Bagi menampung perbezaan dan dengan tidak melabelkan kanak-kanak, sebagai contoh, sebagai "pembelajaran kurang upaya" atau "hiperaktif," pendidik menghadiahkan keunikan yang terkandung dalam semangat dan jiwa  setiap kanak-kanak.

Azizi Ahmad adalah seorang pendidik. GPS Bestari Rencana 2 September 2016

Posts from This Journal by “holistic” Tag

Latest Month

July 2017
S M T W T F S
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Tags

Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow