?

Log in

Previous Entry | Next Entry

Sekali lagi pendidik diberi cabaran untuk membantu meningkatkan tahap motivasi dan cuba untuk memberi inspirasi kepada pelajar IPT terutamanya (termasuk guru pelatih di IPG).

Pelajar mungkin hadir ke kuliah dengan satu tahap motivasi yang berkobar tetapi sikap dan stail pengajaran pendidik, struktur matapelajaran , bentuk tugasan dan interaksi tidak rasmi dengan pelajar semua memberi kesan yang besar terhadap motivasi pelajar.

Sindrom 4K yang dimaksudkan memang mengutarakan realiti yang berlaku di IPT Malaysia.



Sumber: Berita Harian Interaktif E-Mel Pembaca 11 Oktober 2016

Dari sudut motivasi intrinsik,  timbul  keinginan pelajar untuk belajar topik yang disebabkan oleh kepentingan yang wujud, untuk-memenuhi diri, keseronokan dan untuk menguasai subjek.

Sebaliknya, motivasi ekstrinsik adalah motivasi untuk melaksanakan dan berjaya demi mencapai keputusan yang tertentu.

Pelajar yang berorientasikan gred adalah bermotivasi ekstrinsik , manakala pelajar yang menghayati  dan mengambil minat yang mendalam hasil kerja mereka adalah bermotivasi intrinsik.

Sebagai pendidik, kita dengan  kerapnya boleh memberi maklum balas positif awal  yang menyokong kepercayaan pelajar bahawa mereka boleh melakukannya dengan baik.

Memastikan peluang untuk kejayaan pelajar dengan memberikan tugas-tugas yang tidak terlalu mudah dan tidak terlalu sukar.

Membantu pelajar mencari makna peribadi dan nilai dalam bahan. Mewujudkan suasana yang terbuka dan positif. Membantu pelajar merasakan bahawa mereka adalah ahli penting dalam komuniti pembelajaran.

Bagi menerapkan semangat dan  keinginan, perlunya pendidik mencipta aktviti pembelajaran berdasarkan topik yang relevan dengan kehidupan harian.

Diantara strategi yang boleh digunakan mungkin seperti contoh kehidupan sedia ada, mengajar mengikut topik yang diambil dari akhbar dan media, menggunakan teknologi budaya pop, atau menghubungkan subjek dengan budaya pelajar tak kira luar bidang atau kehidupan seharian.

Pelajar boleh diberikan sedikit  autonomi dalam proses pembelajaran, dan biasanya mereka akan berasa terpinggir apabila suara mereka diketepikan.

Memberi peluang mereka membuat keputusan bersama mungkin membantu termasuk menentukan skala penggredan sendiri, dan tarikh penghantaran tugasan dan aktiviti mereka.

Pelajar akan melakukan yang terbaik apabila tahap kesukaran berada sedikit di atas paras keupayaan semasa mereka.

Jika tugasan adalah mudah, ia agak membosankan dan  boleh menyebabkan anggapan bahawa pelajar tidak mampu melaksanakan tugasan dengan  baik.

Dan jika tugasan adalah terlalu sukar dan dilihat tidak boleh dicapai, ia boleh menjejaskan keberkesanan diri, dan boleh mewujudkan kebimbangan.

Pelajar juga berkecenderungan mengenal pasti kaitan subjek dengan peranan model matapelajaran. Pengaruh positif yang diberikan oleh pendidik akan meningkat minat terhadap sesuatu subjek.

Pendidik sendiri  boleh memainkan peranan namun untuk mengaitkan dengan semua adalah mustahil memandangkan perbezaan jantina, umur dan persekitaran sosial.  Namun anda boleh menjemput penceramah jemputan atau, rakan pelajar .

Manusia memerlukan perasaan dihubungkan dan dikaitkan. Dalam persekitaran akademik, kajian menunjukkan bahawa pelajar yang merasakan mereka 'adalah bersama' mempunyai tahap motivasi intrinsik dan keyakinan akademik yang lebih tinggi.

Semangat  kekitaan dipupuk oleh seorang pendidik menunjukkan kemesraan dan keterbukaan, menggalakkan penyertaan pelajar, bersemangat, ramah,  membantu, tersusun dan bersedia untuk kelas.

Gaya pengajaran sokongan yang membolehkan autonomi pelajar boleh memupuk dan meningkat minat , keseronokan, penglibatan dan prestasi pelajar.

Tingkah laku dan sokongan pendidik  termasuk mendengar, memberi petunjuk dan galakan, responsif kepada soalan pelajar dan menunjukkan empati untuk pelajar turut membantu.

Apabila pelajar bergelut dengan prestasi akademik yang lemah, keberkesanan diri  atau motivasi yang rendah, salah satu strategi yang boleh membantu ialah mengajar mereka bagaimana untuk belajar. Pendidik perlu menggariskan strategi khusus untuk melengkapkan tugasan, nota pengambilan atau ulangkaji  untuk peperiksaan.

IMG-20160921-WA0001.jpg
Azizi Ahmad, Segambut Luar Kuala Lumpur Berita Harian Interaktif E-Mel Pembaca 11 Oktober 2016

Posts from This Journal by “motivation” Tag

Latest Month

July 2017
S M T W T F S
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Tags

Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow