Mengikut Khazanah, langkah yang dicadangkannya itu adalah peringkat pertama skim penyusunan semula MAS yang diumumkan pada Jun. Kita melihat langkah yang diambil oleh kerajaan menerusi Khazanah itu adalah satu langkah yang tepat dan perlu mendapat sokongan padu semua pihak. Bagi kita walau apa pun cakap-cakap di sebalik masalah dialami MAS, syarikat penerbangan kebangsaan itu perlu dipulihkan kerana ia bukan sebarang syarikat tetapi organisasi yang membawa nama dan bendera Malaysia.
Sebarang pelan pemulihan yang mahu dilakukan semestinya agak sukar dilakukan secara bebas dan segera jika ia masih disenaraikan kerana sebagai syarikat senaraian awam ia perlu melalui proses agak panjang. Langkah menjadikan MAS sebuah syarikat milik penuh kerajaan, dalam hal ini dibuat menerusi Khazanah dan mengeluarkannya dari Bursa Malaysia adalah sangat perlu. Kita juga bersetuju jika kerajaan memutuskan untuk terus mengekalkan MAS sebagai syarikat milik penuhnya kerana sebagai syarikat penerbangan kebangsaan, ia sebenarnya turut memikul tanggungjawab sosial. Dengan peranannya membawa penumpang di dalam negara dan juga penumpang yang keluar dan masuk ke negara ini, MAS sebenarnya berfungsi sama seperti aset prasarana yang lain, iaitu sebagai penyokong kepada pelbagai kegiatan ekonomi dalam negara. Justeru, sudah tentunya tidak adil jika prestasinya diukur semata-mata dari sudut keputusan kewangannya - untung atau rugi.
Walaupun begitu, kita juga memahami bahawa kerajaan perlu mendapat pulangan daripada pelaburannya dalam MAS kerana ia membabitkan wang rakyat, justeru ia perlu memastikan MAS dapat meraih keuntungan. Inilah juga matlamat utama pelan pemulihan yang akan dilakukan. Sudah tentunya tugas untuk menyeimbangkan antara tanggungjawab sosial dengan meraih keuntungan itu adalah satu tugas berat, tetapi kita harap ia dapat digalas dengan penuh bertanggungjawab oleh kedua-dua pengurusan Khazanah dan juga MAS. Minda Pengarang Berita Harian Rencana Kolumnis 2014/08/10 - 02:37:56 AM