kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

UPSR tumpu 4 subjek teras

Apabila Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) terpalit kontroversi kebocoran soalan, baru-baru ini, ada pihak beranggapan isu berkenaan seperti sengaja diperbesar-besarkan.

Ini kerana UPSR ha­nya sebagai platform menguji kemampuan pelajar sekolah rendah dan tidak sepenting peperiksaan utama lain. Justeru, tidak wajar isu itu dijadikan polemik sehingga mengganggu sistem peperiksaan negara.



Rentetan itu, ada yang memberi cadangan supaya UPSR dimansuhkan kerana pelajar tetap melanjutkan pengajian di tingkatan satu sama ada mencapai keputusan cemerlang ataupun tidak.

Namun, Kementerian Pelajaran (KP) tetap mengambil keputusan meneruskan UPSR kerana berpendapat, sistem peperiksaan itu boleh menjadi landasan mengukur sejauh mana kemampuan pelajar menguasai proses pembelajaran dan pengajaran sepanjang enam tahun di sekolah rendah.

UPSR hanya tumpu 4 matapelajaran teras


WALAUPUN UPSR hanya menumpukan penekanan kepada empat subjek teras namun ia masih mampu memberi maklumat menyeluruh pencapaian pelajar. - Gambar hiasan
Justeru, apakah kepenti­ngan dan kewajaran mengekalkan UPSR di tengah-tengah kemelut yang melanda peperiksaan itu?

Pensyarah Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim, Profesor Emeritus Dr Othman Lebar berkata, pihak yang melihat UPSR hanya sebagai satu konflik perlu bijak menilai situasi peperiksaan itu sebagai satu bentuk penilaian prestasi pelajar sedangkan kebocoran soalan berkaitan isu lain.

Beliau berkata, penilaian bagi pelajar di peringkat sekolah rendah perlu bagi mendapatkan maklumat sejauh mana pencapaian mereka, sekali gus memudahkan usaha merancang proses pembelajaran seterusnya.

“Saya setuju UPSR dikekalkan kerana ia masih relevan untuk menilai prestasi pelajar sepanjang tempoh mereka belajar di sekolah rendah.

“Menerusi penilaian ini, masalah mereka boleh diatasi, sekali gus menyediakan platform alternatif bagi proses pembelajaran seterusnya.

“Cuma, UPSR dalam struktur dan bentuk yang ada sekarang perlu diubah supaya penilaian itu dapat menggambarkan prestasi pelajar secara menyeluruh dan tepat sebagaimana dihasratkan dalam Falsafah Pendidikan Negara,” katanya.



DARI sudut positif, UPSR mampu menggalakkan pertandingan untuk mengejar keputusan lebih baik dan semangat bersaing antara satu sama lain. - Gambar hiasan
Katanya, pada masa kini UPSR hanya mengukur pengetahuan dan kemahiran pelajar dalam mata pelajaran teras saja sedangkan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) mencakupi pengetahuan, kemahiran serta nilai lebih luas.

“Di peringkat sekolah rendah, terdapat bentuk pentaksiran lain yang juga mengukur pengetahuan, kemahiran dan nilai pelajar yang dijalankan secara berterusan di peringkat sekolah dan bilik darjah merangkumi mata pelajaran bukan teras.

“Tetapi ia lebih berbentuk ‘low-stake testing’ kerana tidak dijadikan asas untuk membuat keputusan me­ngenai dasar dan polisi pendidikan.

“Ia lebih tertumpu kepada keputusan di bilik darjah untuk memperbaiki dan mening­katkan pembelajaran pelajar yag boleh digunakan guru dan pelajar,” katanya.




MELETAKKAN harapan yang tinggi pada pelajar juga boleh mengundang impak negatif, sekali gus memberi persepsi berbeza mengenai UPSR.
Menurutnya, jika mahu melakukan penilaian standard seperti UPSR, perkara yang hendak dinilai perlu dapat mengukur kemahiran yang boleh dikuasai pelajar sebagai persediaan apabila mereka memasuki peringkat menengah.

“Soalan yang digubal adalah soalan yang me­nguji kemahiran berfikir seperti menyelesaikan masalah, fikiran kritis dan kreatif kerana akan lebih berbentuk terbuka dan merentas mata pelajaran.

“Ini menggalakkan pembelajaran di sekolah lebih kepada penguasaan berfikir aras tinggi, bukan sekadar menghafal.

“Kita tidak boleh menafikan peperiksaan akan memandu pembelajaran dan pengajaran (exam-driven system) pelajar dengan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang banyak dipengaruhi bentuk penilaian,” katanya berpendapat, jika soalan peperiksaan banyak tertumpu kepada kebolehan mengingat fakta, maka bentuk pengajaran dan pembelajaran juga bercorak latih tubi.

“Ini menyebabkan pembelajaran pelajar tahun enam lebih sempit kepada kemahiran latih tubi ke atas soalan peperiksaan tahun lalu.

“Ada di antara negara maju dan berpencapaian tinggi juga berorientasikan peperiksaan seperti Shanghai, China dan negara yang dikategorikan negara ‘budaya chopstik’ (chopstick culture) seperti Hong Kong, Taiwan, Korea, Jepun dan Vietnam.

“Tetapi, soalan peperiksaan yang disediakan ba–nyak menguji kemahiran berfikir aras tinggi seperti menyelesaikan masalah, berfikir secara kritis dan kreatif, bukannya kepada soalan berbentuk objektif yang sesuai untuk me­ngukur kemahiran aras rendah dan sederhana,” katanya.

Kewajaran mengekalkan UPSR, katanya, banyak berkait rapat sebagai alat untuk mendapatkan maklumat mengenai pencapaian dan prestasi pelajar di tahap pendidikan rendah.

Katanya, sistem pendidikan yang berpusat ini amat memerlukan maklumat menyeluruh untuk dijadikan asas membuat keputusan mengenai pendidikan negara.

“UPSR memang memberikan maklumat diperlukan KP untuk menilai keberkesanan sesuatu polisi dan program pendidikan yang dirancang dan dijalankan.

“Namun, sesuatu harus dilakukan bagi mengurangkan tumpuan yang terlalu banyak kepada UPSR. Banyak keputusan yang dibuat di peringkat kementerian dan sekolah perlu mengambil kira maklumat pentaksiran lain,” katanya.

Beliau menolak tanggapan sesetengah pihak bahawa isu UPSR sebagai remeh.



SEBAGAI pentaksiran ‘high-stakes’, UPSR adalah penilaian penting bagi semua pihak yang terbabit dalam pendidikan di peringkat rendah. - Gambar hiasan
“Dari segi dasarnya, sistem pendidikan di negara ini memang memberi ruang yang luas untuk pelajar meneruskan pelajaran ke peringkat menengah manakala keputusan dalam peperiksaan di peringkat rendah tidak lagi menjadi halangan untuk meneruskan pelajaran ke tahap seterusnya.

“Namun, satu bentuk penilaian yang seragam dan piawaian perlu diadakan bagi mendapatkan maklumat menyeluruh mengenai pencapaian pelajar di peringkat pendidikan rendah dan daripada maklumat itu, banyak keputusan boleh dibuat untuk kepentingan pendidikan.

“Walaupun UPSR ha–nya menumpukan kepada empat mata pelajaran teras, ia tetap dapat memberikan maklumat penting pencapaian dan pembelajaran pelajar kerana bukan mudah mendapatkan maklumat komprehensif,” katanya.

Apa yang penting, katanya, bentuk dan struktur UPSR perlu diubah supaya dapat memberikan maklumat lebih menyeluruh.

“Disebabkan UPSR lebih bersifat ‘high-stake testing’, ini menyebabkan masyarakat memberi tumpuan kepada UPSR.

“Kita juga perlu memikirkan mengenai keperluan pembelajaran pelajar sekolah rendah kerana jika terlalu banyak mata pelajaran yang hendak diuji, pasti ia memberi lebih tekanan kepada pelajar dan guru,” katanya.

Malah, sebagai pentaksiran high-stakes, UPSR penting bagi semua pihak dalam pendidikan peringkat rendah.

“Dari satu sudut, ia menggalakkan pertandingan untuk mengejar keputusan yang baik dan cemerlang, sekali gus memberikan motivasi kepada pelajar untuk memberikan tumpuan kepada pembelajaran dan mendorong mereka mendapatkan keputusan baik.

“Tapi dari sudut lain, ia memberi tekanan kepada semua pihak terutama kepada guru, pelajar dan ibu bapa bagi membantu pelajar membuat persediaan menghadapi UPSR.

“Kesannya, pembelajaran hanya tertumpu kepada mata pelajaran yang diuji dalam UPSR yang menyebabkan berlaku penguncupan kurikulum memandangkan pembelajaran hanya memberi tumpuan kepada topik yang keluar dalam peperiksaan,” katanya. Ruhaiza Rusmin myMetro Bestari 29/09/2014
Tags: assessment, pentaksiran, upsr
Subscribe

  • Online education must continue

    Learning sessions and approaches through educational television will be taken to provide students without access to the internet but access to…

  • There are more things than PPSMI 2.0

    The PPSMI issue is back in the news. The BM Linguistic group is again against the proposal. It is seen as a one-man show by an obsessed man and…

  • What students need to know

    Unwrapping standard is a simple strategy for teachers to identify the skills and content knowledge needed in a lesson to ensure students are…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments