kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Tatkala Red Guards "dirasuk syaitan"

Selepas puas menyaksikan segala macam keganasan dan kemusnahan yang dilakukan Red Guards terhadap sekolah-sekolah di seluruh China menjelang akhir bulan Ogos 1966, Mao Tse-tung, melalui pejabat Cultural Revolution Small Group (CRSG) yang saya sebut dalam coretan lalu, mengarahkan Red Guards melebarkan tindakan mereka terhadap masyarakat umum. Ini tahap kedua Revolusi Kebudayaan, kata Mao - untuk menghapuskan amalan-amalan tradisional orang Cina. Ini termasuk bidang seni dan kebudayaan dalam erti kata seluasnya. Ini juga termasuk menceroboh masuk dan menggeledah rumah orang yang dianggap mengamal gaya hidup mewah atau borjuis dalam istilah komunis. Lampu hijau untuk Red Guards bertindak sedemikian sebetulnya telah diberi oleh Mao Tse-tung semasa perhimpunan raksasa pertama Red Guards di Dataran Tiananmen pada 18 Ogos 1966 apabila Lin Biao, dengan Mao berdiri di sebelahnya, menyeru kepada ratusan ribu Red Guards supaya "�smash the Four Olds - old thought, old culture, old custom, and old habits."

Kata Jung-Halliday, "To spread terror deeper and closer to home, Mao got the young thugs to make violent raids on victims selected by the state, which give their names and addresses to the Red Guards…On 24th August (1966), national police chief Xie Fu-zhi told his subordinates to pass out such information. Clearly responding to questions like 'What if the Red Guards kill these people?' Xie said: 'If people are beaten to death, its none of our business.' 'Don't be bound by rules set in the past?...It, was with the authorities' blessing that Red Guards broke into homes…" (halaman 539/540)."

Menurut Jung-Halliday, "The youngsters first went for objects like tradisional shop signs and street names,which they attacked with hammers, and renamed…(they turned) puritans (and) turned on the softer and more flamboyant. Long hair, skirts and shoes with any hint of high heels were poured on in the streets, and shared by scissors-weildingteengers. From now on, only flat shoes and uniform-like ill-fitting jackets and trousers, in only a few colours, were available (halaman 539)."

Namun, Mao Tse-tung mahukan tindakan-tindakan yang lebih ganas. Pada 23 Ogos 1966, dia mengarahkan pihak berkuasa CRSG "Peking is a not chaotic enough… Peking is too civilised." Kerana Peking menjadi contoh ikutan bagi provinsi-provinsi lain di seluruh China, inilah cara Mao mengarahkan keganasan untuk seluruh China. Pada petang hari 23 Ogos itu juga, Red Guards, sebilangan besarnya murid sekolah perempuan, menyerbu masuk premis Persatuan Penulis-Penulis Beijing. Dengan berpakaian seragam hijau ala tentera, lengan kiri tersarung gelung tangan warna merah Red Guards dan buku Little Red Book tergenggam di tangan - tali pinggang kulit berkepalakan logam tembaga di tangan yang lain - muda-mudi yang semacam telah dirasuk syaitan oleh Mao Tse-tung itu menjerit-jerit sambil memukul 25 orang penulis China yang hadir di premis tersebut dengan menggunakan tali pinggang kulit itu. Kumpulan penulis tersebut, menurut Jung-Halliday, adalah "…the country's best-known writers. Large insulting wooden plaques were hung on thin wire from the writers' necks, as they were thrashed in the scorching sun (courtyard of the premise) (halaman 539)."

Melutut

Kata Jung-Halliday lagi, kumpulan penulis itu diarah masuk ke dalam sebuah trak usang, dihantar kesebuah kuil Confucius yang juga menempatkan salah sebuah perpustakaan terkenal di Beijing. Di situ telah sedia menunggu sebilangan penyanyi opera dan lain-lain penggiat seni. Sekumpulan Red Guards telah menyediakan satu unggun buku-buku, pakaian serta perkakas permainan opera. Setelah unggun dinyalakan, semua penulis, penyanyi-penyanyi opera dan lain-lain penggiat seni itu dipaksa melutut di sekeliling unggun api itu sambil mereka diherdik oleh Red Guards dengan kata-kata kesat dan menghinakan.

Lao She ialah seorang penulis terkenal di China. Dia banyak dikisahkan oleh Harrison Salisbury dalam bukunya The New Emperors : Mao and Deng. Bapanya seorang tentera Mauchu yang terbunuh pada tahun 1900 semasa peperangan Pemberontakan Boxer di China, mempertahankan istana maharaja Manchu di Beijing. Dia dibesarkan oleh ibunya disebuah kampung pinggir Beijing dalam keadaan kemiskinan. Sering mereka mengharungi kebuluran.Tetapi, bakat terpendam pada diri Lao She - dalam bidang penulisan - memberi harapan masa hadapan cerah bagi Lao She dan keluarganya.

Kata Salisbury, "Lao She was a wanderer. He had gone to England in 1924, stayed until 1930, came back to Peking, moved to Jinan and Qingdao, spent the war years (China's war with Japan 1937-1945) in Chongqing, then gone off to America. He was living in the United States when he got a letter from Zhou Enlai asking him to come back. Eight days after Mao Zedong stood at the Gate of Heavenly Palace on Onctober 1, 1949, Lao She arrived back in Peking. He was…in the prime of his career, Chinese best known writer in the West - with the excption of his friend Lin Yutang- known all over the world for a book called Rickshaw Boy, a best-seller in the United States, Japan and Europe (halaman 239)."

Menurut Salisbury lagi, dengan rezeki yang diperolehi menerusi karya best-seller, Rickshaw Boy itu, Lao She memperbaiki keadaan hidupnya. Isterinya, Hu Jieqing ialah pelukis terkenal di Beijing. Mereka mempunyai empat orang anak. Hidup mereka semakin relatif senang, apalagi dengan terjalinnya 'kemesraan' antara Lao She dan kepimpinan Parti Komunis China (PKC), terutama dengan Chou En-lai. Kejayaan Lao She tidak disenangi oleh kalangan penulis dan seniman di Beijing. Mereka iri hati dan mengungkit kenapa parti komunis dan pemerintahan harus mengangkat tinggi kedudukan Lao She. Kata-kata kesat dilemparkan kononnya Lao She bersikap talam dua muka.

Kata Salisbury, "But Lao She did find it easy adjusting to the new government. He was used to a bohemian life (displaying a very informal and unconventional way of life). In America, he had been close to the author Lin Yutang and Anna May Wong, the successful Chinese film star. Ernest Hemingway and Pearl Buck were his friends. In China, his closest ties were with Ba Jin, the Shanghai writer; GuoMoruo, the court poet; and Mei Lan Fang, the celebrated female impersonator of the Beiking Opera (halaman 240)."

Ternyata parti komunis dan pemerintah mengiktiraf kedudukan Lao She sebagai penulis dengan terlantiknya Lao She mengetuai Persatuan Penulis dan Artis Beijing. Dia juga dilantik ahli Kongres Kebangsaan Rakyat, dan ahli Jawatankuasa Tetap Kongres Penasihat Rakyat. Dia juga ialah naib pengerusi Persatuan Penulis Seluruh China. Dalam sesebuah negara komunis - apatah lagi komunis China - semua perlantikan ini tidak mungkin boleh dicapai oleh seseorang tanpa sokongan parti-parti yang sewajarnya.

Tetapi, anehnya, Lao She, bukanlah seorang komunis, jauh sekali manjadi ahli Parti Komunis China. Sebagai seorang seniman, sikap dan gaya hidupnya yang sangat bersahaja itu semacam telah banyak membantu diamenyesuaikan diri dengan keadaan hidup masyarakat di bawah rejim komunis. Sejak kembali ke China, Lao She menghasilkan sebuah karya besar: Four Generations Living Under One Roof (Empat Keturunan Hidup Di Bawah Satu Bumbung), mengisahkan secara meluas kehidupan sebuah keluarga yang menandingi karya terkenal John Galsworthya, Forsyte Saga. Ia dianggap sebuah epik oleh pengkritik rasmi, mengisahkan keadaan hidup rakyat China di zaman pendudukan Jepun. Pujian Lao She dalam buku itu terhadap kejayaan komunis mengalahkan Jepun, dianggap 'pengkritik rasmi' sebagai heavy-handed. Kemudian, Lao She menghasilkan Tea house of the August Moon, sebuah drama yang mendapat pujian antarabangsa walaupun pengkritik di Beijing terus-menerus 'merungut' terhadapnya.

Saya akan meneruskan kisah penyiksaan terhadap Lao She dan kisah-kisah keganasan lain oleh Red Guards dalam coretan minggu hadapan. Ini berlaku di Beijing pada bulan Ogos 1966, tetapi sudah terlupakah anda peristiwa di Jakarta setahun sebelum itu, yakni yang berlaku pada malam 30 September 1965 oleh sebilangan anggota wanita Parti Komunis Indonesia daripada kumpulan yang digelar GERWANIS (GerakanWanita Indonesia) yang - semasa mereka dalam keadaan semacam telah dirasuk syaitan gara-gara hasutan komunis - telah menyiksa dan membunuh dengan sangat kejamnya enam orang jeneral Tentera Darat Indonesia?

Jika anda sedia tahu kejadian itu, tidakkah anda nampak ada bibit-bibit persamaan antara kedua-dua peristiwa di Beijing dan di Jakarta itu yang dibilang Gerakan Gestapo PKI 30 September (G30S/PKI)? Sudah tentu,saya akan menceritakan G30S/PKI lebih lanjut selepas saya habis menceritakan kisah Mao Tse-tung dan negara China yang diperintahnya. ABDUL RAHIM NOOR Utusan Malaysia Rencana  12 Oktober 2014 1:55 AM

Tags: komunis
Subscribe

  • Kisoh Igak Ikang

    Doh wak gane ni orrrkk , kisoh petang ning lepah ' minung bir' .... bace deh ... kawang daghi ganu ato ... jangang maghoh ke ambe plok ...…

  • Kursus Bahasa Untuk Penerbangan ~ Loghat Perthliess (Abi)

    Tuan-Tuan dan Puan-Puan, Sat lagi kita nak mendaghat di Lapangian Teghebiang Cupin Tali pinggiang tu tulung pakai takut nye pelantin pi depan sat…

  • Online education must continue

    Learning sessions and approaches through educational television will be taken to provide students without access to the internet but access to…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments