Chetti bukan ceti
“Walaupun sama dari segi sebutan, tetapi kami bukan ceti peminjam wang seperti difikirkan oleh kebanyakan masyarakat.”
Demikian penjelasan Pengerusi Persatuan Komuniti Chetti Melaka, K. Supramania Pillay ringkas ditanya status masyarakat tersebut.
Jelasnya, tanggapan salah itu seharusnya diperbetulkan berdasarkan fakta sejarah kedatangan masyarakat Chetti ke Tanah Melayu pada awal kurun ke-14.
Kurator Muzium Chetti, Valliammai A. Sinnaperumal |
Ujarnya lagi, kelompok pemberi pinjaman duit yang dimaksudkan ialah komuniti Chettiar, juga datang dari India.
“Nenek moyang kami dahulu datang ke Tanah Melayu melalui Sumatera dengan tujuan berdagang barang-barang seperti rempah-ratus, kain dan juga pinggan mangkuk dari India.
“Itulah bisnes nenek moyang kami, jadi mana ada duit untuk beri pinjam pada orang lain, tambahan pula mereka selalu berlayar, justeru tiada masa untuk memastikan peminjam bayar hutang,” katanya.
Sementara itu, Kurator Muzium Chetti, Valliammai A. Sinnaperumal menjelaskan, Chetti dan Chettiar sememangnya tiada kaitan sewaktu tiba di Tanah Melayu.
“Masyarakat Chetti adalah komuniti India terawal yang sampai di Tanah Melayu sekitar tahun 1330-an hingga 1340-an.
“Manakala Chettiar pula datang sewaktu penjajahan Jepun dan British untuk memberi pinjaman duit kepada penduduk tempatan.
“Dari segi sejarah hanya ada satu persamaan iaitu datang dari negara India dan kalau ada kaitan persaudaraan dengan orang Chetti pun itu cuma kebetulan,” katanya.
Justeru beliau berharap supaya masyarakat tidak mengaitkan lagi kaum Chetti dengan ceti.
Lebih teruk tambahnya, ada yang mengaitkan kaum itu dengan kegiatan memberi wang pinjaman haram.
“Mungkin nama komuniti kami sahaja hampir sama iaitu Chetti dengan ceti,” ujarnya.
Amal pantang larang budaya Melayu
Orang Melayu pasti menganggap pantang larang diwarisi daripada generasi terdahulu hanya ada dan diamalkan oleh masyarakat tersebut sahaja.
Namun siapa sangka, dalam kehidupan masyarakat Chetti di Melaka juga banyak mengamalkan pantang larang yang sama dengan orang Melayu khususnya pantang larang yang disebut sebagai kata orang tua-tua terdahulu.
K.Mohan Pillay |
Antaranya, jangan makan waktu malam, potong kuku waktu malam, anak dara tidak elok menyanyi di dapur atau duduk di tangga dan bermacam-macam lagi.
Menurut seorang penduduk Kampung Chetti, K. Mohan Pillay (gambar), 66, beliau tidak pasti sama ada amalan tersebut sememangnya berasal dari kaum mereka ataupun sebab pengaruh masyarakat Melayu.
“Pantang larang ini telah pun diamalkan oleh nenek moyang dahulu, kemudian kita sedari amalan ini sebenarnya sama dengan orang Melayu.
“Sebagai contoh, kalau isteri sedang mengandung, suami tidak boleh pergi memburu kerana takut anak yang dikandung akan ditimpa malang.
“Selain itu, kalau bab makan pula, apabila cedok nasi, harus dikaut bahagian atas dahulu, tidak boleh cedok separuh hingga nampak dasar periuk,” ujarnya ketika ditemubual S2.
Tambahnya lagi, pantang larang diamalkan sebenarnya mempunyai maksud-maksud tertentu yang dapat mengelakkan daripada berlakunya perkara-perkara yang tidak elok.
“Kalau kita fikir dan teliti dalam amalan pantang larang ini sebenarnya ada logiknya kenapa ia menjadi pantang larang. Sebagai contoh, jangan makan pada waktu malam.
“Kita pun sedia maklum pada zaman dahulu belum ada lampu dan kemudahan elektrik yang lain. Justeru, cahaya pada waktu malam hanya bergantung kepada pelita, obor dan sebagainya.
“Cahaya tersebut tidaklah secerah seperti lampu sekarang dan keadaannya agak samar-samar. Jadi, kalau makan pada waktu malam, risiko untuk tercekik tulang ayam atau ikan memang ada sebab tak nampak terutama tulang yang halus.
“Selain itu, kita tidak boleh makan tebu pada waktu malam sebab kandungan gulanya tinggi dan boleh menyebabkan kencing manis kerana malam adalah waktu kita tidur bukannya bekerja,” jelasnya.
ANAK perempuan masyarakat Chetti kini bebas bergaul dengan rakan-rakan namun mempunyai batasannya. - |
“Sebagai contoh, ada pantang larang yang mengatakan anak perempuan tidak elok keluar pada waktu malam kerana dikhuatiri mengundang bahaya kepadanya.Sambil meninjau persekitaran Kampung Chetti, K. Mohan turut menceritakan amalan pantang larang itu semakin hilang ditelan pembangunan dan pemodenan sekarang.
“Atas faktor pembangunan sekarang, amalan tersebut dilupakan sebab anak-anak perempuan semuanya berpendidikan dan bekerjaya, ada masa mereka perlu pulang lewat malam sebab urusan kerja.
“Makan malam pun sekarang selepas pukul 8, kalau dahulu sebelum matahari terbenam dah siap makan. Mungkin faktor kesibukan kerja dan kemudahan elektrik untuk menghidupkan lampu pada waktu malam,” ujarnya.