kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Tindak-tanduk kartunis Barat

Drama serangan ke atas pejabat akhbar satira Charlie Hebdo di Paris, Rabu lalu berakhir kelmarin (9 Januari 2015) apabila polis Perancis menembak mati dua beradik yang disyaki menembak mati 12 orang; masing-masing dua anggota polis dan 10 wartawan dan kartunis akhbar mingguan itu.

Ketua Pengarang akhbar mingguan itu, Stephane Charbonnier (juga dikenali sebagai Charb) serta kartunis Cabu, Tignous dan Wolinski adalah antara 10 kartunis yang terbunuh dalam serangan itu. Tetapi, kenapa golongan kartunis pula yang menjadi sasaran?

Pasti ada sebab dan akibat yang dilakukan oleh Charlie Hebdo atau dalam bahasa Inggeris dikenali Charlie Weekly.

The Washington Post dalam laporannya menyebut beberapa kes terdahulu pernah mencetuskan kemarahan umat Islam antarabangsa terhadap kartunis.

Hakikatnya ada tindakan segelintir kartunis yang dianggap biadap dan menghina Islam melalui lakaran atau karikatur yang memaparkan wajah yang menghina Nabi Muhammad SAW.

Contohnya kontroversi membabitkan gambaran grafik wajah Nabi Muhammad yang dihasilkan oleh kartunis Belanda, Kust Westergaard pada tahun 2008, dan kemudian diikuti oleh artis Lars Vilks yang diterbitkan akhbar Nerikes Allehanda di Sweden.

Pada tahun 2005, akhbar Belanda, Jylland Posten pernah menyiarkan 12 karikatur Nabi Muhammad termasuk satu hasil lakaran Westergaard yang menunjukkan Nabi Muhammad guna bom sebagai serban. Pada tahun 2007, akhbar Charlie Hebdo menerbitkan semula karikatur tersebut dan ditambah dengan koleksi lukisan mereka sendiri.

Artis Sweden, Vilks turut timbulkan kontroversi apabila melukis gambar Nabi Muhammad sebagai satu ukiran jalanan dan diberi tajuk A Roundabout Dog pada tahun 2007. Pada tahun 2010, pencipta kartun terkenal Amerika Syarikat, South Park telah menerima ugutan apabila dia beberapa kali memaparkan kartun Nabi Muhammad. Paling berani, kartunis Amerika, Molly Norris yang mengisytiharkan 20 Mei setiap tahun sebagai ‘Hari Melukis Muhammad’.

Berdasarkan rekod perbuatan akhbar dan kartunis Barat, terutama Eropah maka nama akhbar Charlie Hebdo turut tidak asing dalam isu penghinaan terhadap Islam. Akhbar mingguan itu sering mempermain-mainkan sentimen dan ideologi agama, resipi yang sudah cukup untuk menjadikan akhbar itu sebagai fokus ketidakpuasan hati banyak pihak. Apa yang berlaku kini berkisar daripada apa yang telah dipaparkan di dada penerbitan mereka. Kebiadaban dan provokasi mereka akhirnya memakan diri sendiri.

Pada 2011, mereka menerbitkan beberapa karikatur menghina Nabi Muhammad dan menukar nama akhbar kepada ‘Charia Hebdo’ yang bertujuan mengejek perkataan ‘syariah’. Setahun kemudian (2012), pejabat Charlie Hebdo dibom dan laman sesawangnya digodam. Namun tiada nyawa yang terkorban dalam serangan tersebut. Dalang di sebalik kejadian berkenaan masih bebas dan kerajaan Perancis beranggapan ia dilakukan pihak militan.

Dendam

Namun, selepas tragedi itu, akhbar berkenaan sebaliknya memperhebatkan lagi penghasilan kartun yang memaparkan Nabi Muhammad. Karikatur tentang Nabi Muhammad yang dimuat di dalam Charlie Hebdo membangkitkan lagi perasaan dendam.

Dalam Twitter terbaru mingguan Charlie Hebdo disiarkan kartun mempersendakan Abu Bakr al-Baghdadi, pemimpin kumpulan yang menamakan diri sebagai Negara Islam atau ISIS. Rasa sakit hati itu akhirnya terkumpul dan meletuskan kemarahan hingga berlaku pembunuhan ke atas 12 sidang pengarang akhbar itu pada 7 Januari lalu.

Insiden serangan di pejabat Charlie Hebdo membuka mata banyak pihak tentang kebebasan media. Masyarakat antarabangsa mengutuk tindakan keganasan itu. Persoalannya, bagaimana dengan amalan budaya Barat yang meletakkan nilai terendah dalam menghasilkan karya kartun atau karikatur. Di mana etika sosial yang dikatakan bertamadun itu?

Kebebasan media bukan tiket untuk menghina orang lain dan pegangan mereka. Golongan kartunis juga perlu menggunakan budi bicara sewajarnya dengan mengambil kira sensitiviti masyarakat untuk mengelak terjadinya perkara yang tidak diingini.

Sidang pengarang Charlie Hebdo mungkin sudah jauh terkeliru. Mereka telah melanggar nilai-nilai moral berkarya. Mereka sudah hilang rasa hormat serta tidak lagi mempunyai rasa peka atas nama agama. Mungkin akar umbi seni karikatur pun mereka tidak faham.

Bukankah karikatur ialah seni rupa yang dilukis dengan tujuan untuk mengkritik atau menyindir dengan melakar wajah seseorang yang berkaitan dengan topik. Keunikan karikatur dibuat dengan melakar kelucuan pada wajah seseorang supaya mendapat perhatian pembaca.

Dalam konteks ini adakah pelukis karikatur atau kartunis Barat pernah melihat wajah Nabi Muhammad? Sudah pasti tidak. Apa yang mereka lakukan hanyalah bermain dengan imaginasi. Apa yang dilakukan oleh akhbar Barat sebenarnya melakukan pembohongan dalam seni karikatur.

Seni karikatur tersebut tidak memberikan apa-apa makna, sebaliknya elok dibuang sahaja, tanpa perlu dilawan dengan kekerasan. Walau apa pun bentuk provokasi yang dilemparkan, umat Islam tidak seharusnya menggunakan kekerasan bagi menyatakan ketidakpuasan hati mereka.

Tindakan menyerbu dan menembak mati kartunis dan wartawan di Paris Rabu lalu hanya akan meningkatkan lagi sentimen anti-Islam oleh masyarakat dunia kepada umat Islam yang dahagakan keamanan.

Kebebasan akhbar di Barat berbeza dengan trend di negara kita, walaupun banyak suara mahukan kebebasan akhbar. Kebebasan akhbar di Malaysia masih mengikut kod etika kewartawanan Malaysia yang mempunyai peraturan tertentu.

Walaupun ada pihak yang rasa tersinggung dengan laporan akhbar tetapi media Malaysia berpendirian terbuka apabila dikritik. Masyarakat kita memahami hal ini, hingga tidak berlaku pun serangan fizikal seperti di Paris kerana tolak ansur media Malaysia masih tinggi.

- Azman Anuar Utusan Malaysia Rencana 11 Januari 2015
Tags: media
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments