kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Jadikan Integriti satu tanggungjawab

MUKADIMAH: RAKYAT di mana-mana negara mengharapkan supaya soal integriti dan ketelusan diangkat menjadi agenda utama sesebuah kerajaan dalam membentuk sebuah negara yang lebih baik dan dihormati.

Melihat kepada usaha yang dilakukan kerajaan untuk memulihkan keyakinan rakyat dalam soal integriti, sudah tentu perkara ini yang menjadi sebahagian agenda nasional di bawah Barisan Nasional (BN) akan terus dipertingkatkan. Ini penting supaya dalam era masyarakat yang semakin berilmu dan mempunyai akses mudah kepada dunia Internet yang memungkinkan kita semua mendapat pelbagai maklumat, tetapi merasa terpedaya kerana tidak dibekalkan maklumat yang lengkap atau mencukupi tentang beberapa isu berbangkit. Bagi mendapatkan penerangan lanjut, wartawan MINGGUAN MALAYSIA HAFIZAHRIL HAMID dan AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI telah mewawancara Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), DATUK NUR JAZLAN MOHAMED. Ujar beliau walaupun PAC ialah badan berkecuali di peringkat Parlimen namun amanah bagi memastikan perbelanjaan kerajaan yang dibentangkan dalam bajet dibuat dengan cara berhemat, telus dan tanpa unsur-unsur rasuah dan sebagainya akan tetap disanjung. "Namun kami tetap akan bersuara lantang jika timbul isu atau sebarang perkara yang memusykilkan seperti mana yang dilakukan dalam kes melibatkan klia2 dan soal penstrukturan semula Malaysia Airlines (MAS)," katanya ketika ditemui Jumaat lepas

MINGGUAN: Selama menjadi Pengerusi PAC, sejauh mana Datuk melihat penilaian yang dibuat oleh PAC adalah berintegriti?

NUR JAZLAN: PAC ialah badan berkecuali di peringkat Parlimen dan keanggotaannya terdiri daripada ahli Parlimen parti kerajaan dan parti pembangkang. Kita buat kerja kita bagi memastikan perbelanjaan kerajaan yang dibentangkan dalam bajet dibuat dengan cara berhemat, telus dan tanpa unsur-unsur rasuah dan sebagainya. Kita juga melihat kepada kes-kes yang boleh melibatkan kepentingan rakyat seperti projek klia2, walaupun di luar skop bajet itu.

Meskipun di luar bidang kuasa Jabatan Audit Negara dan PAC tetapi projek itu dekat dengan rakyat. Berjuta-juta rakyat dan orang asing akan menggunakan lapangan terbang tersebut. Sudah terbukti ada isu mendapan, kualiti pembinaan dan isu reka bentuk berlaku sepanjang pembinaan klia2. Sebab itu kita panggil pihak-pihak berkepentingan dalam klia2 walaupun di luar lingkungan bajet persekutuan yang dibentangkan setiap tahun dan sepatutnya kita audit.

Mungkin persepsi orang, integriti PAC dipersoalkan kerana ketuanya Ahli Parlimen daripada parti kerajaan. Apa komen Datuk?

NUR JAZLAN: Perkara ini menyebabkan kerja saya susah juga kerana banyak di negara lain yang mengamalkan sistem berparlimen Komanwel, Pengerusi PAC datang daripada pembangkang. Walaupun keahlian mengikut pecahan yang dipegang setiap parti tetapi pengerusi lazimnya daripada wakil rakyat pembangkang. Di Malaysia, kita belum lagi mengikut kelaziman tersebut dan tanggungjawab terletak kepada saya walaupun saya daripada parti kerajaan.

Tetapi kita di PAC ada satu kesedaran. Kita jalankan tanggungjawab dengan ikhlas tanpa ada apa-apa perbezaan politik. Kita membuat audit untuk memastikan bahawa wang rakyat dibelanjakan dengan sebaik-baik mungkin. Selalunya laporan yang kita buat itu dibuat secara sebulat suara. Maknanya, tak pernah ada belah-bahagi kerana tidak ada persetujuan tentang penemuan yang kita buat dalam laporan tersebut.

Jabatan Audit Negara lebih popular daripada PAC kerana orang melihat jabatan tersebut lebih telus dalam pendedahan yang dibuat?

NUR JAZLAN: Ini melibatkan soal struktur PAC. Sebab itu saya, mesti ada pemisahan tanggungjawab dan kuasa bagi memastikan Jabatan Audit Negara dan PAC masing-masing membuat kerja secara berkecuali. Kalau PAC bertanggungjawab kepada Jabatan Audit Negara, maka akan berlaku konflik kepentingan kalau kita buat penyiasatan dan lepas itu kita juga buat penilaian.

Sebenarnya kerja Jabatan Audit Negara lebih penting kerana jabatan itu melakukan kerja penyiasatan. Jabatan itu perlu memastikan penyiasatan yang dibuat mengikut prosedur dan memberikan bukti yang boleh digunakan oleh PAC untuk membuat penemuan kita. Kalau ada kes rasuah, bukti yang dibekalkan boleh disalurkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi memudahkan penyiasatan mereka dan kalau betul ada rasuah, perkara tersebut boleh dibawa ke mahkamah dan berguna untuk mendapatkan penghakiman.

Jadi, peranan Jabatan Audit Negara amat penting dalam membuat penyiasatan untuk memastikan dapat mengeluarkan laporan yang boleh memberikan tambah nilai kepada kerja PAC. Oleh sebab PAC ini jawatankuasa Parlimen yang bertanggungjawab kepada bajet dan tidak terikat dengan kerajaan, jadi sebarang penemuan kita dianggap sebagai berkecuali. Jadi, tidak ada pertandingan antara PAC dan Jabatan Audit Negara kerana kita sama-sama menjalankan kerja kita tetapi bagi saya tugas Jabatan Audit Negara lebih penting.

Dalam isu klia2 begitu banyak kelemahan dikesan oleh PAC. Apa syor Datuk untuk mengatasi masalah ini?

NUR JAZLAN: Dalam isu klia2 ini, PAC dan Jabatan Audit Negara tidak mempunyai akses tetapi PAC telah menggunakan syarat kepentingan rakyat untuk memanggil pihak Kementerian Pengangkutan, Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB), AirAsia Bhd., konsultan terlibat dan sebagainya untuk mengetahui apakah masalah yang berlaku dalam pembinaan klia2 ini. Masalah dari segi perancangan, peningkatan kos, mendapan tanah yang berlaku di sekitar kawasan terminal itu. Sudah terbukti, sekarang memang ada mendapan dan sebagainya.

klia2 ini penting kerana berjuta-juta rakyat kita dan pelancong antarabangsa menggunakan lapangan terbang ini. Mereka dapat melihat dan merasai sendiri pengalaman di klia2 ini. Kalau ada kecacatan di sini, biar PAC menyiasatnya lebih awal dan mendapatkan maklumat tentang kelemahan tersebut.

Walaupun PAC dan Jabatan Audit Negara tidak ada mandat untuk menyiasat isu dalam klia2 ini tetapi apa yang penting kepada rakyat ialah maklumat. Kalau perkara ini tidak disiasat oleh PAC, rakyat pun tidak tahu. Penemuan itu kita telah bukukan dalam laporan PAC tetapi laporan itu tidak dibuat atas asas tertentu.

Dari segi prosedur, biasanya apa yang disiasat oleh Ketua Audit Negara, baru serah kepada kita. Maknanya, Ketua Audit Negara sudah ada penemuan dan kita gunakan itu sebagai asas penyiasatan. Dalam kes klia2 ini pula terbalik. PAC panggil semua pihak terlibat. Mereka beri keterangan, lepas itu ada percanggahan dan percanggahan ini kita minta kerajaan benarkan Jabatan Audit Negara untuk menyiasat atau mengesahkan percanggahan tersebut.

Apakah kelemahan yang dikesan dalam projek klia2 ini dan apakah syor yang dibuat oleh PAC dalam laporan tersebut?

NUR JAZLAN: Paling nyata perancangannya berubah. Daripada Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) kepada terminal hibrid. Kenapa jadi begitu? Selain itu perubahan skop projek. Untuk tapak terminal itu sendiri diubah sehingga akhirnya membawa kos yang lebih tinggi. Kita hendak tahu juga kenapa perkara ini berlaku. Selepas itu dari segi pemilihan reka bentuk nampak banyak rungutan daripada pengguna lapangan terbang itu seperti terlalu jauh dan lambat dapat beg kerana lapangan terbang itu terlalu besar, rumit dan tidak direka bentuk dengan lebih baik. Bukan kita hendak komen pasal reka bentuk lapangan terbang itu, kita juga hendak tahu sebab apa MAHB ambil keputusan buat lapangan terbang macam itu. Adakah cara lain yang lebih baik untuk membina lapangan terbang tersebut dengan kos lebih rendah, kadar kecekapan lebih tinggi serta utamakan keselesaan penumpang.

Jadi, sekurang-kurangnya laporan PAC memberikan pencerahan kepada sesiapa yang baca laporan, bahawa ini isu-isunya selain maklumat bagaimana perkara ini boleh dibuat lebih baik. Sebab itu, apabila timbul percanggahan dalam keterangan MAHB, AirAsia, kementerian dan sebagainya, kita minta kerajaan benarkan Ketua Audit Negara untuk masuk dan mengesahkan percanggahan tersebut. Kalau kita buat penilaian berdasarkan laporan Ketua Audit Negara senang sebab dia dah tunjuk kepada kita tujuan ke sini. Sekarang ini pula, kita panggil orang beri keterangan dan hantar laporan tersebut kepada Ketua Audit Negara untuk siasatan lanjut.

Mungkin sudah sampai masanya Jabatan Audit Negara perlu dibenarkan membuat audit terhadap semua projek berimpak tinggi terutama syarikat milik kerajaan (GLC) yang tersenarai di Bursa Malaysia?

NUR JAZLAN: Ada entiti kerajaan yang tidak termasuk dalam bajet Persekutuan dan ini bermakna entiti itu tidak perlu diaudit oleh Jabatan Audit Negara. Sebabnya kerana syarikat ini sudah disenaraikan (Bursa Malaysia), ada juruaudit antarabangsa, ada lembaga pengarah yang dianggap lebih pandai dan berupaya. Jadi, dianggap tadbir urus dalam syarikat-syarikat ini lebih baik daripada syarikat-syarikat yang tidak disenaraikan.

Saya juga perlu bertanya, kalau lembaga pengarah MAHB dan jawatankuasa audit dalaman MAHB sudah menjalankan tugas dengan baik, kenapa boleh timbul masalah dalam klia2. Kenapa berlaku mendapan dan direka bentuk sebegitu rupa.

Walaupun entiti ini diaudit oleh firma antarabangsa tetapi itu hanyalah audit kewangan. Tanggungjawab untuk buat audit prestasi itu adalah kepada jawatankuasa audit syarikat itu sendiri. Tetapi dalam kes Klia2 ini, nampak ada kelemahan. Jadi, dalam kes-kes seperti ini, tidak salah untuk Jabatan Audit Negara dibenarkan membuat audit atas asas projek berimpak tinggi yang ramai orang gunakan, walaupun projek itu dilaksanakan oleh GLC yang disenaraikan.

Saya pernah menjadi Pengerusi UDA Holdings Berhad (UDA). Walaupun UDA tidak disenaraikan, UDA masih terletak dalam lingkungan GLC, kita dikenakan audit kewangan dan audit prestasi oleh Jabatan Audit Negara. Jabatan kerajaan pun begitu. Jadi, kalau jabatan kerajaan dan GLC yang tidak disenaraikan diaudit oleh Jabatan Audit Negara, tidak salah kalau GLC lain yang telah diberikan keistimewaan ini dikenakan audit untuk projek secara selektif.

Banyak lagi GLC lain seperti yang terlibat dalam pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang tetapi masalah yang sama juga timbul kerana Jabatan Audit Negara tidak mempunyai akses untuk membuat audit ke atas projek ini. Macam sekarang ini projek Transit Aliran Massa (MRT), Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) dan projek Syarikat Prasarana Negara Bhd. (Prasarana) yang melibatkan kos berbilion-bilion membina infrastruktur yang digunakan oleh rakyat. Jadi, tidak salah kalau Jabatan Audit Negara diberikan peluang mengaudit projek-projek seperti ini.

Akses kepada maklumat dengan kecanggihan teknologi sekarang membuatkan rakyat mudah mengetahui masalah yang timbul. Apakah sudah sampai masanya kerajaan perlu lebih telus dalam menyalurkan maklumat kepada rakyat?

NUR JAZLAN: Ada video disebarkan di Internet yang menampakkan staf MAHB sedang menimba air keluar daripada lopak-lopak atas permukaan akibat mendapan di landasan klia2. Dunia Internet sekarang, kalau ada kelemahan, ia disebarkan terus ke seluruh dunia. Oleh itu, ketelusan perlu ada. Sekurang-kurangnya semua fakta itu telah disiarkan dan diaudit oleh Jabatan Audit Negara serta PAC. Maka, sedikit sebanyak dapat memberikan lebih keyakinan kepada rakyat. Kalau Jabatan Audit Negara dan PAC ada akses, perkara ini tidak akan timbul. Dalam kes klia2, perkara ini masuk dalam Facebook dan Twitter.

Dalam hal ini, bagaimana keseriusan kerajaan untuk berubah ?

NUR JAZLAN: Kerajaan kena lihat nilai tambah yang dibawa oleh Jabatan Audit Negara dan PAC sendiri. Apabila sesuatu perkara telah disiasat dan dilaporkan oleh PAC, kita anggap perkara itu telah dilaporkan kepada rakyat kerana PAC adalah wakil daripada kerajaan dan pembangkang yang memakili rakyat.

Saya beri satu contoh, syarikat Prasarana yang ada dua tiga kemalangan melibatkan kematian di tapak pembinaan, kita patut buat audit kenapa kontraktor yang tidak mementingkan keselamatan diberikan projek tersebut. Mungkin kontraktor tersebut sudah ambil jalan pintas dalam melaksanakan projek tersebut yang menyebabkan kemalangan itu. Itu belum cerita kualiti projek.

Dahulu, orang fikir pasal kos sahaja. Sekarang ini, PAC hendak bawa konsep berbaloi dengan nilai wang dibelanjakan. Adakah RM1 yang dibelanjakan mendapat manfaat RM1.50 atau RM2 dengan kualiti yang baik, bukan belanja RM1 tetapi tidak kira kualiti bagaimana dan projek itu efisien atau tidak.

Penjimatan pun satu perkara lagi. Sama ada anggaran nilai projek yang digunakan oleh kerajaan dan konsultan itu betul atau tidak. Mungkin boleh jimat lagi tetapi jangan sampai kualiti projek itu terjejas. Jadi, perlu ada keseimbangan iaitu berbaloi dengan nilai wang dibelanjakan.

Bercakap tentang isu Malaysia Airlines (MAS) yang mengalami kerugian besar setiap tahun dan melibatkan wang rakyat. Pada pandangan Datuk, apakah langkah terbaik yang perlu diambil oleh kerajaan dalam isu MAS ini?

NUR JAZLAN: Syarikat pengangkutan termasuk penerbangan mempunyai nilai-nilai keselamatan. Kalau kita swastakan, kerajaan akan hilang aspek keselamatan. Cuma zaman untuk kita swastakan MAS bagi saya sudah berlalu. Jadi, langkah memulihkan MAS selepas ini perlu kerajaan pastikan. Kita hendak kekalkan kerana kebangsaan kita, keselamatan kita dan sebagainya tetapi siapa hendak biaya. Kita sudah pernah swastakan tetapi gagal. Sekarang, kita perlu tengok ke hadapan apakah dasar kerajaan untuk mengekalkan MAS ini.

Bercakap tentang integriti, bagaimana Datuk melihat tahap integriti dalam kalangan wakil rakyat dan kakitangan kerajaan pada masa ini?

NUR JAZLAN: Dari segi soal integriti, kerajaan sudah melaksanakan banyak langkah untuk mengukuhkan integriti dalam perkhidmatan awam serta projek-projek kerajaan. Contohnya, SPRM ada buat Ikrar Integriti. Maknanya, sesiapa yang memegang tanggungjawab dalam sesuatu projek dan sebagainya, dia akan angkat sumpah tidak akan buat rasuah.

Kedua, Akta Anti Penggubahan Wang Haram. Dahulu banyak wang haram bertukar tangan secara fizikal tetapi sekarang ini jumlah wang yang boleh bertukar tangan secara fizikal ini sudah dikurangkan dan semua transaksi mesti melalui bank. Apabila sudah melalui bank, senang untuk pihak berkuasa kesan. Jadi, susah hendak buat amalan rasuah melibatkan wang tunai ini kerana kerajaan sudah kurangkan peluang dan boleh kesan dengan senang.

Ketiga, kerajaan membuat perjanjian dengan negara-negara asing untuk memastikan pemindahan wang ke luar negara dapat dikenal pasti dan dikesan. Maknanya, lompong yang ada pada sistem lama yang membuatkan perbuatan rasuah ini senang, makin lama makin ditutup. Kita lihat gejala rasuah ini meningkat selepas kejayaan Malaysia dari segi perindustrian apabila apabila negara lebih maju dan banyak duit pada 1990-an dahulu. Namun sekarang ini, lompong-lompong yang membolehkan pembayaran rasuah itu dibuat semakin ditutup. Bukan rasuah tidak berlaku tetapi tidak berlaku dengan mudah seperti dahulu dari segi aliran wang ini dan langkah-langkah yang diambil. Harapannya, integriti ini akan dipertingkat apabila sumber dan aliran wang ini dapat dikurangkan atau dikesan. - Utusan Malaysia Rencana 01 Februari 2015 12:53 AM

Tags: integriti, tanggungjawab
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments