kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Isunya bukan troli tetapi sikap

HENDAK tergelak ada dan rasa kasihan pun ada apabila saya membaca status dalam akaun Facebook seorang pekerja di sebuah pasar raya di Seksyen 19, Shah Alam, semalam.

Facebook dalam grup hanya untuk penduduk Shah Alam itu meminta orang ramai yang tinggal di sekitar kawasan tersebut tidak membawa terus troli kepunyaan pasar raya berkenaan ke rumah mereka atau ditinggalkan di tempat yang jauh dari pasar raya itu.

Katanya, sekiranya salah satu troli hilang, gaji mereka akan dipotong.

Membaca komen-komen di situ, ramai yang mengaku ternampak troli kepunyaan pasar raya terbabit dan hypermarket lain yang diletakkan dalam kawasan flat dan rumah berhampiran.

Dalam pada itu, ada yang menyatakan rasa tidak puas hati terhadap sikap pengunjung hypermarket dan pasar raya yang suka meletakkan troli bertindan-tindan di belakang kende­raan orang lain, bukan di tempat yang telah disediakan.

Sebenarnya, isunya di sini bukan troli. Saya ingin menyentuh sikap kebanyakan masyarakat kita tidak kiralah semasa menggunakan kemudahan, perkhidmatan dan juga sikap sesama kita.

Banyak sebenarnya sikap yang agak menjengkelkan yang dilakukan dalam kalangan kita sama ada dalam sedar atau tidak ia melibatkan masa dan menyusahkan orang lain. Tetapi disebabkan sudah menjadi kebiasaan, ramai yang menganggap tidak ada salah melakukannya.

Antaranya, membiarkan orang lain menunggu lama ketika tiba giliran mengisi petrol. Ada yang bukan saja boleh membeli-belah dengan lama di stesen minyak dan membiarkan kenderaan lain beratur panjang tetapi bersikap seolah-olah cuba melengahkan masa orang lain dengan berborak-borak dengan orang yang mengisi minyak di sebelahnya walaupun dia sudah habis berbuat demikian tanpa rasa bersalah.

Ketika membayar tol pula, ada yang baru mahu tercari-cari duit dalam beg atau poket ketika tiba giliran sedangkan dia punya banyak masa berbuat demikian ketika kenderaan beratur panjang terutamanya pada waktu puncak ketika orang mahu masuk kerja atau pulang bekerja.

Itu belum masuk lagi sikap buruk di jalan raya yang kalau hendak disenaraikan begitu panjang.

Dalam pada itu, kita juga sudah biasa melihat orang memotong barisan ketika hendak membayar barangan di kedai dengan muka selamba seperti tiada orang lain di situ sampaikan orang di belakangnya menegur perbuatan itu pun dia buat-buat seperti tidak mendengar apa-apa.

Ketika dalam pengangkutan awam pula, masih ada yang membiarkan warga emas atau ibu yang sedang mengendong anak atau mengandung berdiri sedangkan yang muda-muda dan gagah ini duduk sambil melayan telefon pintar mereka dan mendengar lagu.

Sebenarnya banyak lagi sikap yang kita anggap remeh apabila diketengahkan tetapi sebenarnya memberi kesan kepada orang lain. Mungkin orang lain yang menunggu ada kecemasan perlu cepat, ada pekerja yang terpaksa keluarkan wang sendiri untuk membayar kemudahan yang hilang, ada yang tidak sihat perlu duduk dalam pengangkutan awam dan paling tidak pun boleh membuat orang lain hilang mood sehari dengan perbuatan itu.

Sedar atau tidak sikap sebegini mencerminkan keperibadian kita. Kita paling pantang jika dikata tiada adab atau biadab tetapi secara tidak sedar orang lain telah melabel kita begitu. Berubahlah. Bukan perlu bayar apa-apa pun.

- Fauziah Arof Utusan Malaysia Rencana 04 Februari 2015 12:46 AM
Tags: sikap
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments