kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Budayakan perniagaan beretika

PENURUNAN harga petrol telah menuntut para peniaga membuat penilai­an drastik terhadap harga jualan barangan serta caj perkhidmatan yang dikenakan.


PENIAGA di pasar Chow Kit, Kuala Lumpur yang tidak meletakkan tanda harga dan menggunakan alat timbang tidak berdaftar juga dikenakan tindakan.

Ramai yang tidak menduga bahawa dalam keadaan negara berhadapan dengan pelbagai cabaran ekoran ketidaktentuan ekonomi global, kerajaan Malaysia telah mengambil langkah menurunkan harga petrol. Rakyat negara jiran juga amat terkejut dengan tindak­an berani kerajaan Malaysia dalam keputusan tersebut. Langkah itu turut melegakan banyak pihak terutama penduduk yang terlibat dalam musibah banjir di Pantai Timur Semenanjung Malaysia serta Sarawak.

Para peniaga yang kerap menggunakan alasan kenaikan harga petrol serta pengurangan subsidi bahan api untuk menaikkan harga barangan kini telah dituntut untuk membuat imbangan semula tentang harga dan kadar perkhidmatan yang dikenakan sebelum ini.

Kita sedar bahawa sehingga hari ini kempen menurunkan harga di kebanyakan premis perniagaan tidak begitu rancak. Ternyata bahawa peniaga masih sepi dan berdiam diri dalam membuat congak terhadap penurunan harga.

Permainan kesan berantai (chain effect) dilihat lebih cepat terhadap kenaikan dan bukannya penurunan. Malah ada suara-suara yang mula melihat permainan kesan berantai sebagai satu strategi untuk mening­katkan keuntungan perniagaan.

Hakikatnya penurunan harga adalah satu tanggungjawab sosial peniaga yang berpaksikan kepada nilai dan etika pengusaha dan peniaga. Seandainya perniagaan dijalankan dengan penuh etika, tuntutan untuk menurunkan harga pastinya tidak menjadi kebimbangan orang awam.

Hal ini kerana penghayatan terhadap perniagaan sebagai satu bentuk tanggungjawab sosial telah sebati dengan jiwa seseorang peniaga yang beretika. Apatah lagi bagi peng­usaha dan peniaga Muslim yang menitikberatkan konsep adil, iman dan ihsan dalam perniagaan.



Anggota Penguat Kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan memeriksa harga barang di sebuah pasar raya sewaktu Ops Catut di Dungun, Terengganu, bulan lalu. -- foto BERNAMA (2015) HAKCIPTA TERPELIHARA

Namun, sejauhmanakah etika dalam perniagaan menjadi budaya dalam masyarakat pelbagai etnik di negara kita? Nampaknya, suara-suara yang menggesa kepada pemantauan harga dilihat lebih rancak berban­ding dengan kempen kesedaran terhadap etika dalam perniagaan. Jus­teru, sekali lagi pihak berkuasa dalam kawalan harga menjadi sasaran sesetengah pihak yang gemar kepada pendekatan mengawal (control).

Kumpulan ini lebih gemar untuk meletakkan gesaan penurunan harga barangan ekoran daripada penurunan harga petrol semata-mata kepada pihak berkuasa. Seolah-olah tanpa pemantauan, maka harga tidak akan turun.

Kita tidak menolak bahawa pemantauan terhadap kawalan harga itu penting, namun pada masa yang sama, para peniaga hendaklah menghayati nilai dan etika sebagai ahli kepada masyarakat. Tambahan pula dalam dunia global hari ini, kemasukan barangan dari pelbagai negara adalah rencam. Sebenarnya, pengiraan kos dalam perniagaan telah mengalami perubahan yang mendadak selepas adanya kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi. Perniagaan dalam talian telah memberi ruang yang cukup kepada para peniaga untuk mengurangkan kos pengiklanan, sewaan kedai, serta promosi. Pada masa yang sama, pasaran kepada perniagaan turut melebar dengan sendirinya.

Hakikatnya, kesemua kemudahan ini pastinya menjadi sukar sekiranya projek mega teknologi maklumat dan komunikasi tidak dilakukan oleh kerajaan. Perbelanjaan dan pelaburan yang besar dilakukan oleh kerajaan telah memberi banyak peluang kepada peniaga.

Ini adalah satu bentuk tanggungjawab pemerintah yang melihat ke­perluan untuk melestarikan pemba­ngunan sosioekonomi masyarakat. Pembudayaan perniagaan secara beretika bukan sahaja terhad kepada turun-naik harga ekoran pelbagai faktor domestik dan global, tetapi merangkumi tanggungjawab menyeluruh termasuklah mengiklan dan menjual barangan yang betul.

Tambahan pula, dengan permintaan yang tinggi kepada barangan menerusi perniagaan dalam talian, para peniaga hendaklah dibudayakan dengan urusan perniagaan yang beretika dan profesional. Kita mengetahui bahawa jualan barangan dalam talian adalah berdasarkan keyakinan pe­langgan terhadap penjual.

Menjual barangan palsu, barang­an yang tidak sepertimana diiklankan serta mengambil deposit secara tidak sah adalah beberapa perilaku yang tidak beretika. Sekiranya majoriti peniaga dalam talian berope­rasi secara tidak beretika di Malaysia, yang pasarannya adalah global, maka keyakinan pembeli di peringkat global akan musnah.

Untuk mengatasi perkara ini, ke­semua pihak yang terlibat dalam perniagaan perlu menjadikan kehidupan beretika sebagai satu budaya.

Kita akui bahawa kerajaan memainkan tanggungjawab untuk memantau tetapi percayalah setiap sistem pemantauan yang dilakukan tentu ada kelemahan. Maka, cara terbaik adalah kembali kepada sikap dan etika setiap warga yang bertanggungjawab.

Malang sekali selepas berbelas tahun kita ditarbiyah dalam sistem pendidikan yang menekankan kepada nilai dan etika, namun masih wujud individu yang tidak beretika dalam segala tindak-tanduk mereka. Yakinlah, negara ini terbina dan maju kerana kualiti yang ada pada setiap warganya.

Tags: budaya, etika, perniagaan
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments