kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Peranan besar bahasa Melayu dalam agama

Keputusan muktamad telah dibuat berhubung penggunaan sebilangan perkataan Islam oleh pihak bukan Islam di negara ini, khususnya dalam literasi agama dan pengembangan kepercayaan selain Islam. Dengan ini, semua pihak bukan sahaja perlu menerima keputusan itu dengan minda terbuka, tetapi lebih penting lagi harus akur dengannya, yakni tidak lagi menggunakan sesuatu perkataan itu seperti sebelum ini.

Ada pula sesetengah pihak dalam kalangan golongan Muslim di negara ini yang menyarankan agama lain kecuali Islam, tidak dibenarkan menggunakan bahasa Melayu untuk bidang agama masing-masing. Tidak kiralah sama ada untuk tujuan sembahyang dan khutbah atau penyebarannya.

Sebenarnya bahasa Melayu sudah lama digunakan dalam bidang keagamaan. Ia pernah digunakan untuk pengajaran agama lain selain Islam di Alam Melayu sejak zaman lampau lagi. Pada awal abad Masihi, agama Hindu dan Buddha dan kemudian Kristian pula bukan sahaja disebar, tetapi diajar dalam bahasa Melayu.

Bukti mengenai hal ini jelas pada teks agama yang digunakan. Pada zaman Sriwijaya dan Majapahit, bahasa Melayu adalah bahasa penghantar dalam penyebaran agama Hindu dan Buddha. Begitu juga halnya dengan penyebaran agama Kristian pada zaman moden, kepada kaum anak negeri bukan Islam Sabah dan Sarawak, dan Orang Asli di Semenanjung.

Ukur tahap kemampuan

Dari segi ilmu bahasa, penggunaan bahasa Melayu dalam bidang keagamaan, baik untuk Islam atau lain-lain, pada zaman dahulu dan moden ini, adalah antara penanda utama dalam mengukur tahap kemajuannya. Ia bukan sahaja memperlihatkan berlakunya penyebaran bahasa Melayu yang menjadi antara tahap terpenting dalam kemajuannya, tetapi ia juga menunjukkan kemampuan bahasa Melayu mengungkapkan hal abstrak yang wujud dalam sistem kepercayaan. Hal sebegini hanya boleh dinyatakan dengan baik apabila bahasa itu adalah bahasa terbina.

Sebagai bahasa terbina, bahasa Melayu dengan struktur luwesnya dan kosa kata yang luas mampu digunakan dengan jayanya untuk menjelaskan pengertian rumit mengenai pelbagai perkara ajaib dalam agama.

Dengan penyebaran ini, ia bermakna pengguna dan kegunaan bahasa Melayu bertambah. Penambahan ini sudah tentu baik untuk bahasa Melayu kerana ia didapati penting. Ini juga memperlihatkan penerimaan bahasa Melayu oleh sesetengah komuniti bahasa lain, sebagai wahana utama untuk mendukung peranan komunikasi kudus dalam kehidupan mereka.

Kejayaan bahasa Melayu dalam pendidikan agama dalam pelbagai aspeknya, dahulu dan sekarang, mempamerkan sistem linguistiknya bukan sahaja sudah lama mantap, tetapi ia juga memiliki tahap cendekiawan tinggi untuk menyampaikan pemikiran teologi yang rumit melalui penggunaan laras agama yang bukan sahaja indah, tetapi persis.

Laras agama adalah antara laras yang memperlihat penggunaan bahasa secara pintar, khususnya dari segi memberi inspirasi. Ia bukan sahaja bersifat bujukan, tetapi juga merangsangkan.

Berdasarkan keupayaan bestari sebegini, persoalannya adakah wajar ia mahu cuba dihalang penggunaannya dalam bidang keagamaan, selain untuk Islam sahaja. Sesungguhnya penyebaran bahasa Melayu dalam konteks penokokan pengguna dan kegunaannya, lebih-lebih lagi dengan menafikan peranan komunikasi kudus ini daripada didukung bahasa lain, adalah kemajuan besar dalam sejarah perkembangan bahasa Melayu.

Penyebaran bahasa Melayu ini sebenarnya ada kaitan rapat dengan perancangannya, khususnya dari segi penguasaan dan promosinya sebagai bahasa negara. Ramai dalam kalangan rakyat Malaysia bukan Melayu, bukan sahaja lebih cekap berkomunikasi dalam bahasa Melayu daripada bahasa lain, termasuk bahasa ibunda sendiri. Mereka juga selesa sekali dengannya.

Penggunaan bahasa Melayu untuk tujuan pengembangan kepercayaan keagamaan dalam kalangan mereka ini, menjadi cara penting lagi utama, untuk memperoleh maklumat kerohanian dan seumpamanya. Maklumat ini sebenarnya penting untuk mengawal kelakuan mereka.

Dalam konteks sosial, kelakuan baik ini bukan sahaja boleh, tetapi mempunyai peranan penting dalam memperkukuhkan keharmonian, lebih-lebih lagi dalam masyarakat berbilang agama seperti Malaysia.

Berdasarkan natijah begini, perlu diakui semua pihak bahawa peranan bahasa Melayu dalam bidang keagamaan adalah besar kerana ia ikut membekalkan nasihat, nilai dan panduan hidup kepada rakyat Malaysia untuk ketenangan minda dan perimbangan emosi mereka.   Teo Kok Seong ialah aktivis dan strategis bahasa negara Berita Harian Kolumnis 5 Februari 2015

Tags: agama, bahasa, melayu
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments