kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Perbanyak KR1M, ringan beban rakyat

DALAM keadaan orang ramai merungut tentang harga barang-barang keperluan yang tidak turun selepas berlakunya penurunan harga petrol dan diesel sebanyak tiga kali di negara ini, salah satu cara melawan sikap sesetengah peniaga yang liat menurunkan harga barang adalah dengan memperbanyak dan memperkasa Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M).

Ilham kerajaan mewujudkan KR1M dulu adalah untuk mengurangkan bebanan golongan berpendapatan rendah yang terpaksa menampung kos kehidupan yang agak tinggi terutama di kawasan-kawasan bandar akibat peningkatan harga minyak.

Di KR1M, rakyat berpeluang berbelanja dengan kos yang rendah berbanding di pasar-pasar raya lain. Bagaimanapun rangkaian KR1M yang belum menyeluruh menjadikan pengguna yang berpendapatan rendah dan sederhana terpaksa berbelanja di tempat-tempat lain yang tidak semuanya menawarkan harga berpatutan.

Dalam keadaan kemelut harga barang yang tidak turun selepas penurunan harga minyak, adalah wajar KR1M menjadi perintis dalam menurunkan harga sesetengah barangan agar peniaga-peniaga lain turut sama menurunkan harga barangan mereka.

Inilah masanya pihak peniaga memberi peluang orang ramai menikmati kesan sebenar penurunan harga minyak. Jika tidak, langkah penurunan harga petrol dan diesel tidak memberi sebarang makna kepada mereka.

Maka sudah sewajarnya kini KR1M memperluas operasi mereka di merata-rata tempat dengan menambah jumlah premis perniagaan. Jika peniaga-peniaga lain boleh menjalankan perniagaan dengan membuka cawangan mereka dalam jarak yang tidak jauh antara satu dengan lain, mengapa KR1M tidak boleh mengikut jejak yang sama?


Sebahagian orang ramai membeli-belah di Kedai Rakyat 1 Malaysia untuk membeli barang keperluan harian di Kuala Lumpur, pada tahun lalu.

Kita ambil contoh, di Selangor, terdapat kedai-kedai runcit yang dijalankan oleh warga Aceh di beberapa lokasi dalam sebuah kampung atau pinggir pekan. Malah ada antara mereka yang membuka dua hingga tiga cawangan berhampiran, jaraknya selang antara 200 atau 300 meter sahaja. Semua ini tentulah bertitik tolak daripada kesatuan dan kerjasama erat antara pemilik-pemiliknya.

Di samping itu, KR1M mestilah memperbanyakkan jenis barangan yang dijual supaya pengguna dapat membeli apa yang diingini dan mempunyai banyak pilihan, bukannya terpaksa beredar ke premis lain disebabkan ketiadaan dua atau tiga jenis barangan yang diperlukan dalam suatu masa. Penulis percaya, KR1M juga tidak akan menghadapi masalah jika barang-barang yang dijual di premis tersebut dibekalkan oleh pengeluar dengan harga patut seperti mana premis-premis lain

Untuk memastikan KR1M dapat menjual dengan harga lebih murah, pelbagai inisiatif mestilah dilakukan termasuklah meminimumkan tenaga pekerja kerana boleh menjimatkan kos operasi kedai.

Pihak pengurusan KR1M juga mestilah berusaha mendapatkan barang-barang basah secara terus daripada pengusaha pertanian atau petani kerana dengan cara ini turut membantu mengurangkan kos pembelian, di samping membantu petani yang tidak tahu hendak dilonggokkan ke mana hasil sampingan mereka di tanah-tanah lapang sekeliling rumah atau di kawasan-kawasan lapang berskala kecil.

Jika usaha itu masih menemukan masalah, pihak KR1M boleh bekerjasama dengan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) agar mereka memperoleh barangan harga rendah. Dalam pada itu, FAMA pula mestilah sedia membekalkan bahan-bahan untuk keperluan KR1M agar kedai tersebut sentiasa mendapat barangan murah daripada pembekal.

Perlu ditekankan bahawa apa-apa yang dilakukan oleh KR1M tidak semestinya boleh dianggap sebagai satu usaha mutlak untuk menutup rezeki pihak lain yang sama-sama menjalankan perniagaan. Setiap premis perniagaan tentunya mempunyai pelbagai kaedah untuk menarik pelanggan mereka.

Pasar-pasar raya sering menawarkan harga runtuh, jualan mega dan pelbagai jenis promosi yang sering kali dapat memenuhkan premis perniagaan mereka dengan pelanggan. Kedai-kedai runcit di kampung-kampung pula masih membenarkan pelanggan mereka berhutang dan membayarnya secara bulanan dan kaedah ini masih berterusan sampai sekarang.

Justeru, KR1M mestilah menyambut baik seruan kerajaan agar menurunkan harga barangan yang bukan barang kawalan. Langkah ini akan dapat mendidik premis lain turut menurunkan harga barangan demi kebaikan bersama. Tidak sepatutnya KR1M hanya menunggu kerajaan menyenaraikan barangan yang mesti diturunkan harga. Ia boleh dilakukan atas pertimbangan sendiri, harga kebanyakan barang sememangnya sudah wajar diturunkan.

Apa yang kita bimbangkan sekarang ialah jika harga petrol dan diesel mengalami penurunan sekali lagi awal Mac dan seterusnya pada April ini, pelbagai masalah lain akan dijadikan isu sedangkan isu yang sedia ada tidak ditangani. Maka KR1M adalah salah satu penyelesaiannya kepada pengguna.

-
Tags: ekonomi
Subscribe

  • Kisoh Igak Ikang

    Doh wak gane ni orrrkk , kisoh petang ning lepah ' minung bir' .... bace deh ... kawang daghi ganu ato ... jangang maghoh ke ambe plok ...…

  • Kursus Bahasa Untuk Penerbangan ~ Loghat Perthliess (Abi)

    Tuan-Tuan dan Puan-Puan, Sat lagi kita nak mendaghat di Lapangian Teghebiang Cupin Tali pinggiang tu tulung pakai takut nye pelantin pi depan sat…

  • History of the Old Melake

    Soalan KBAT atau Higher Order Thinking Skills Malayan Examination Chong worried over emphasis on exam results JERANTUT: An education system that…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments