kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Nilai sumbangan penjawat awam secara adil

ISU beberapa orang penjawat awam yang dikatakan ditangkap minum pagi dan membeli belah di waktu bekerja di bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (SSAAS), Shah Alam, Selangor baru-baru ini terus menjadi viral dan diperdebatkan terutamanya dalam media sosial.

Ramai yang marah, meluahkan rasa tidak berpuas hati dan mengecam tindakan penjawat awam ter­babit yang dikategorikan culas ataupun ponteng ketika waktu bekerja.

Penulis boleh memahami kemarahan orang awam terhadap tingkah laku penjawat awam se­perti ini. Khalayak bimbang tingkah laku sebegini boleh menjejaskan imej dan kredibiliti perkhidmat­an awam sekaligus menjejaskan perkhidmatan yang diberikan oleh jabatan kerajaan.

Rentetan daripada pendedahan ini masyarakat mula melemparkan pelbagai tuduhan terhadap penjawat awam secara membuta tuli yang sekaligus seolah-olah mempertikaikan segala sumbangan penjawat awam selama ini kepada masyarakat dan juga negara.

Penulis tidak berniat untuk membela mahupun mempertahankan penjawat awam yang melakukan kesalahan terutamanya yang membeli belah di waktu bekerja. Salah tetap salah dan perbuatan itu tidak wajar dilakukan. Perkara tersebut cukup jelas dan sememangnya tiada kompromi.

Namun masyarakat sewajarnya membuat pertimbangan yang lebih adil dan jangan terus menjatuhkan hukuman terhadap seluruh penjawat awam dan juga perkhidmatan awam di negara ini hanya kerana kejadian seperti ini.

Memang betul isu penjawat awam culas ataupun tiada di pejabat ketika waktu bekerja bukanlah satu isu baru di negara kita. Sudah banyak kali isu seperti ini didedahkan dan diperdebatkan baik dalam media sosial mahupun media cetak.

Dan jangan lupa ramai juga penjawat awam yang diambil pelbagai tindakan tatatertib termasuk gantung tugas, tahan gaji malah ramai juga dibuang kerja. Itu membuktikan sektor awam tidak pernah berkompromi dalam soal integriti penjawat awam.

Realitinya perkhidmatan awam telah dan sedang melalui proses transformasi yang menyeluruh dan banyak penambahbaikan dilakukan sejak kebelakangan ini demi meningkatkan nama dan imej serta peranan penjawat awam dan juga perkhidmatan awam secara keseluruhannya.

Janganlah asyik mencari ke­sa­lah­­an saja. Sesekali elok melihat dari sisi yang lebih positif terutama­nya sumbangan proaktif penjawat awam terhadap pembangunan dan kemajuan negara.

Membeli-belah mahupun me­lakukan urusan peribadi teruta­manya tanpa kebenaran di waktu bekerja memang tidak boleh dimaafkan. Kita harap pihak ber­kuasa akan mengambil tindakan yang sewajarnya untuk menangani individu seperti ini.

Namun jauh di sudut hati penulis terdetik pertanyaan apa salah­nya penjawat awam meluangkan sedikit masa untuk makan dan minum pada waktu bekerja?

Penulis agak pelik apabila ramai yang mempersoalkan tindakan penjawat awam minum pagi. Apakah penjawat awam tidak akan lapar dan langsung tidak boleh makan dan minum? Penjawat awam juga manusia biasa. Penjawat awam bukan robot ataupun mesin yang boleh bertugas tanpa henti, tanpa makan dan minum sepanjang masa.

Penulis setuju andai isu masa yang diambil untuk makan dan minum yang terlalu lama menjadi pertikaian kerana sebagai penjawat awam kita perlu segera kembali ke pejabat untuk berurusan dengan pelanggan.

Namun penulis tidak setuju andai penjawat awam seolah-olah dilabel sebagai melakukan dosa besar hanya kerana berehat sebentar untuk minum mahupun makan. Dan apakah kita lupa kebiasaannya petugas akan keluar untuk makan dan minum secara bergilir tanpa menjejaskan operasi dan perkhidmatan jabatan.

Namun sekali lagi penulis tidak menafikan mungkin masih ada segelintir yang sememangnya malas, culas dan suka membuang masa dengan lepak terlalu lama di kedai kopi pada waktu bekerja. Tetapi percayalah kumpulan ini tidak ramai. Majoriti masih cukup berintegriti dan tidak culas mahupun mengambil kesempatan.

Ringkasnya pada pandangan penulis tidak salah penjawat awam pergi minum namun perlu pastikan kerjanya tetap selesai mengikut tempoh masa serta tidak menjejaskan operasi pejabat dan perkhidmatan kepada pelanggan di mana sistem penggiliran bertugas boleh dipraktikkan dengan lebih efektif.

Masyarakat juga perlu sedar bahawa zaman sudah berubah. Perkhidmatan awam pada hari ini telah melalui pelbagai proses transformasi. Misalnya kebanyakan daripada perkhidmatan kerajaan sekarang boleh dilakukan di atas talian tanpa perlu pelanggan datang dan menunggu lama di pejabat kerajaan.

Malah sudah ada penjawat awam yang dibenarkan bekerja dari rumah. Maka mentaliti orang ramai juga perlu berubah dan lebih terbuka. Pokok pangkalnya pada hari ini apa yang diutamakan ialah adakah seseorang pekerja itu mampu mencapai sasaran kerja dan melaksanakan tugas yang diamanahkan mengikut tempoh masa yang ditetatpkan.

Maka dalam konteks ini masyarakat sekali lagi perlu melihat hasil kerja dan output yang dihasilkan oleh penjawat awam tersebut dan bukannya masih berfikiran kolot dengan bercakap tentang waktu kerja 8 pagi hingga 5 petang semata-mata.

Masyarakat juga perlu sedar betapa pada hari ini setiap jabatan kerajaan telah ditetapkan KPI masing-masing yang cukup tinggi dan setiap individu penjawat awam diukur prestasi kerjanya berdasarkan pencapaian KPI terbabit di mana kegagalan mencapainya boleh menjejaskan peluang kenaikan gaji mahupun pangkat seseorang penjawat awam terbabit.

Hakikatnya penjawat awam secara keseluruhannya adalah nadi dan tulang belakang kerajaan. Segala dasar yang diperkenalkan oleh pihak kerajaan untuk kepentingan rakyat telah dan sedang dilaksanakan dengan penuh teliti oleh penjawat awam.

Buktinya perkhidmatan awam pada hari ini jauh lebih efisien, efektif dan mesra pelanggan berbanding tahun 70-an dan 80-an.

Ironinya kebanyakan daripada kita hanya melihat sisi negatif para penjawat awam terutamanya apabila didedahkan kejadian seperti ini dan lantas mengeluarkan pelbagai tuduhan, kejian dan menuduh tidak berintegriti serta buang masa di waktu bekerja.

Tetapi hakikatnya kebanyakan daripada kelompok masyarakat ini tidak sedar betapa masih ramai penjawat awam sanggup berkorban masa yang lebih panjang sehingga lewat malam dan juga hujung minggu iaitu di luar waktu pejabat tanpa mengharapkan bentuk habuan mahupun pujian hanya kerana memenuhi tuntutan tugas demi untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat.

Ada juga yang terpaksa mengeluarkan duit sendiri dalam melaksanakan tugas dan ada juga yang terpaksa meninggalkan anak dan isteri terutamanya pada hujung minggu hanya untuk memenuhi tuntutan tugas yang diamanahkan. Jadi janganlah hanya kerana beberapa orang kita terus melabel keseluruh­an penjawat awam sebagai tidak berintegriti mahupun tidak bertanggungjawab.

Penulis cukup sedih apabila masyarakat masih berfikiran se­perti ini di mana hanya melihat dan menilai tingkah laku penjawat awa, dari pukul 8 pagi hingga 5 petang semata-mata tetapi gagal untuk melihat secara adil sumbangan mereka selepas pukul 5 petang hingga ke lewat malam dan juga hujung minggu ketika orang lain sedang bercuti dan dapat meluangkan masa bersama keluarga tersayang.

Malah jangan lupa majoriti sukarelawan pasca banjir baru-baru ini adalah terdiri daripada golongan penjawat awam yang sanggup pergi ke seluruh negara dan berkampung untuk beberapa hari membantu mangsa banjir tanpa mengharapkan balasan mahupun habuan. - Noor Mohamad Shakil Hameed  ialah Ketua Bahagian Hal Ehwal Pelajar Universiti Putra Malaysia Utusan Malaysia Rencana 20 Februari 2015 12:34 AM

Tags: governnment
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments