kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Umat Islam yang terpelajar

BAHAGIAN ini membincangkan perkara berkaitan kedudukan ilmu  dari segi Islam, sumbernya, hierarkinya, jenis dan hukumnya. Ia turut membincangkan dan menjelaskan konsep 'ilmu sepadu', konsep sekularisme (duniawi) serta teori menyesatkan pemikiran terdapat dalam ilmu Barat sekular moden.

KEDUDUKAN ILMU

Islam memerintahkan umatnya untuk mencari ilmu supaya menjadi terpelajar agar boleh mengambil tempat sewajarnya sebagai hamba ALLAH SWT di muka bumi ini. Rasulullah SAW bersabda: "Mencari ilmu itu adalah wajib untuk sekalian Muslim sama ada perempuan atau lelaki."

Ilmu  sangat diutamakan umat Islam sehingga terdapat lebih kurang 800 rujukan berkaitan ilmu dalam al-Quran. Malah ayat pertama yang turun kepada Rasululah  SAW berbunyi: "Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu Yang Menciptakan (Surah Al-’Alaq: 1)

Istilah 'baca' berkaitan langsung dengan cara mencari ilmu. Ia merujuk kepada buku, tulisan dan sebagainya. Ilmu yang terpenting  adalah berkaitan dengan pembangunan insan (kepada agamanya), akidahnya, Tuhannya serta memahami hukum-hakam ALLAH.

Apabila seseorang itu beriman bahawa ALLAH itu Maha Esa, dia diperintah mencari ilmu dan beramal soleh. Ilmu di sini merujuk kepada ilmu fardu ain.


SUMBER  ILMU (Epistemology of Knowledge)

Sumber ilmu Islam berbeza dari segi penekanan dan susunannya jika dibandingkan dengan sumber ilmu Barat sekular moden. Budaya Barat sekular tidak mengiktiraf adanya Tuhan, Rasul ALLAH, kitab suci ALLAH, malaikat, hari kiamat, hari pembalasan dan alam akhirat. Oleh itu sebagai perbandingan, sumber ilmu tersebut disenaraikan seperti  dalam rajah di bawah:

Barat sekular mempunyai kekurangan yang besar kerana menafikan adanya ALLAH. Barat sekular tidak berpegang kepada sebarang nilai mutlak, malah semua nilai dianggap nisbi (relatif).  Agama dianggap sebagai budaya yang dicipta manusia.

Sebenarnya bukan semua agama atau ideologi dicipta oleh manusia. Ada agama (dari langit) yang berasal daripada ALLAH yang suci daripada tambahan dan kekurangan.

(a)    Ilmu daripada wahyu:

Ilmu daripada wahyu diistilahkan sebagai ilmu 'tanzil' (ilmu yang turun daripada langit). Definisi wahyu ialah 'Kalam ALLAH yang diturunkan ke atas nabi atau rasul-Nya melalui malaikat Jibrail AS. Ia perlu disertai dengan mukjizat. Mukjizat adalah perkara yang luar biasa yang dikurniakan ALLAH kepada rasul-Nya untuk meyakinkan umat manusia risalah yang dibawa oleh mereka itu adalah daripada ALLAH.

Umpamanya antara mukjizat Nabi Musa AS ialah tongkatnya dapat menjadi ular besar menelan 'ular-ular' ahli sihir. Tokoh sihir pada masa itu mengiktiraf ular Nabi Musa adalah mukjizat, bukan sihir.

Nabi Isa AS pula boleh mencelikkan semula orang yang sudah buta dan menghidupkan orang yang sudah mati. Sedangkan pakar perubatan Mesir pada masa itu tidak mampu berbuat demikian.

Mukjizat berbeza daripada sihir atau silap mata kerana sihir adalah satu kemahiran yang boleh dipelajari oleh manusia biasa. Ia boleh dipersembahkan dan ditunjukkan kepada peminat seperti mana yang dilakukan oleh David Coperfield seorang ahli sihir yang terkenal di dunia.

Tetapi wahyu yang diterima Rasulullah SAW diturunkan secara tiba-tiba dalam masa kecemasan atau keperluan, untuk menjawab soalan sahabat atau orang yang bertanya bagi tujuan menyelesaikan sesuatu masalah.

Waktu wahyu turun tidak boleh ditentukan sebelumnya tetapi ia adalah mengikut kehendak ALLAH bukan rasul-Nya. Wahyu membawa syariat, perundangan, sejarah manusia awal, berita berkenaan alam ghaib dan nilai akhlak yang mulia.

Ilmu sihir tidak membawa ilmu yang boleh dimanfaatkan oleh manusia. Kalau ia mempunyai manfaat hanya bersifat sementara bagi seseorang individu atau sekumpulan manusia yang bertujuan untuk menyesatkan mereka. Ilmu sihir datang daripada jin atau Iblis.

Manakala wahyu terkandung dalam buku suci seperti:
- Zabur yang diturunkan kepada Nabi Daud AS (David).
-Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa AS (Moses).
-Injil yang diturunkan kepada Nabi  Isa AS (Jesus).
-Al-Quran yang diturunkan kepada  Nabi Muhammad SAW.

Semua Nabi ALLAH menyeru kepada Tauhid iaitu ALLAH adalah tunggal, Maha Esa dan Dia adalah tempat bergantung segala sesuatu. Dia tidak melahirkan dan tidak pula dilahirkan dan tidak ada seorang pun yang setara dengan Dia. (Surah Al-Ikhlas: 1-4)

Sifat ALLAH seperti inilah yang dikatakan Tauhid yang tulen yang tidak menyerupakan ALLAH dengan makhluknya. Setiap buku suci ALLAH membenarkan Tauhid. Islam mengiktiraf kerasulan semua nabi berkenaan. Mereka dianggap mempunyai martabat yang tinggi di sisi ALLAH. Nabi SAW sebagai Rasul ALLAH yang terakhir membawa agama yang tersempurna iaitu mengandungi perundangan dan cara hidup yang tersempurna.

Bagi membuktikan kebenaran Nabi SAW sebagai Rasul yang terakhir, Baginda SAW diberi al-Quran sebagai mukjizat yang unggul. Ajaran al-Quran tidak bertentangan dengan logik malah selaras dengan fitrah, akal dan sains serta membawa nilai sejagat yang adil dan boleh diterima oleh semua bangsa di setiap zaman dan tempat. *Dr Sulaiman Noordin (B Sc (ANU), PhD (Aderd), BIS (Ummul Al-Qura Makkah Al-Mukarramah juga ahli Majlis Syura Ilmuwan Malaysia (iLMU)) Sinar Harian Rencana 20 Feb 2015
Tags: islam, pelajar
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments