kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

123 juta remaja buta huruf

Sejak lebih lima dekad, pelbagai pihak di seluruh dunia bergabung dan berjuang bagi memastikan kanak-kanak serta remaja di seluruh dunia memperoleh pendidikan asas.

Matlamat itu sejajar usaha membantu golongan itu keluar daripada kancah buta huruf dan kemiskinan yang menjadi penyumbang utama keciciran dalam bidang pendidikan.

Berdasarkan kaji selidik dijalankan badan bebas bukan berasaskan keuntungan ‘The Global Campaign for Education’ bersama ribuan guru daripada 150 negara, mendapati 106 juta pelajar dari seluruh dunia gagal memperoleh asas pendidikan yang baik.

Angka berkenaan meningkat hampir sekali ganda dalam tempoh lebih sedekad berdasarkan kaji selidik pertama yang dilakukan pada 1999.

Lebih membimbangkan lagi, badan bebas berkenaan menganggarkan 123 juta remaja berumur 15 hingga 24 tahun tidak mempunyai kemampuan membaca dan menulis dengan 61 peratus daripadanya perempuan.

“Ini satu angka menakutkan kerana peningkatannya sangat ketara dan mendadak terutama daripada keluarga miskin.

“Dunia sedang ligat berputar menuju ke arah globalisasi, tapi masih ramai lagi yang tercicir dari arus pendidikan semasa.

“Sesuatu perlu dilakukan segera bagi mengatasi masalah ini untuk mengelakkan keadaan menjadi lebih buruk, sekali gus menjadikan lebih ramai kanak-kanak atau remaja teraniaya,” kata pengasas merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Teach For All, Wendy Kopp.

Kopp berkata, selain faktor kemiskinan, faktor kurangnya kesedaran ibu bapa untuk memberi galakan anak supaya ke sekolah juga menyumbang kepada keciciran pendidikan.

Menurutnya, ada ibu bapa melihat kepentingan pendidikan di tangga terakhir berbanding keperluan ‘mencari sesuap nasi’ demi meneruskan kelangsungan hidup.

“Pandangan seperti ini biasa terutama di negara yang bergolak dan miskin.

“Sebahagian ibu bapa meletakkan sekolah, buku, alat tulis atau pelajaran itu di tangga paling bawah.

“Bagi mereka, sama ada mempunyai pendidikan atau tidak bukan perkara penting dalam hidup sebaliknya memenuhkan perut bagi meneruskan kehidupan lebih utama,” katanya.

Beliau berkata, isu pendidikan tidak boleh dilihat sambil lewa bagi pembangunan sesebuah negara kerana ia satu asas paling kompeten untuk meneruskan kesinambungan sesebuah negara.

“Pendidikan hak setiap orang tanpa mengira latar belakang ekonomi.

“Tiada alasan mana-mana kerajaan untuk menidakkan hak individu memperoleh pendidikan.

“Kerajaan juga perlu menyediakan kemudahan dengan menerbitkan kesedaran kepada rakyatnya memperoleh sekurang-kurangnya pendidikan asas,” katanya.

Manakala berdasarkan statistik dilakukan badan dunia Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) iaitu UNESCO’s Education for All (EFA) mendapati hampir 87 peratus kadar keciciran pendidikan berlaku di Sahara, Africa, Selatan dan Barat Asia , beberapa negara Arab dan Afrika Selatan.

EFA juga menggariskan beberapa faktor penyumbang kepada keciciran pendidikan, antaranya kemiskinan, ekonomi, kehidupan penuh konflik dan penempatan terpencil.

Manakala Belanda menduduki tempat teratas negara progresif dan aktif meningkatkan martabat pendidikan di negara miskin sementara Amerika Syarikat di kedudukan ketiga terakhir daripada 22 negara kaya di dunia.

Kajian itu melihat bagaimana negara berkenaan menunaikan janji bagi membantu negara miskin.

Perjanjian berkenaan berlangsung di Dakar, Senegal pada 2000 di bawah program EFA.

“Lebih 100 juta kanak kanak seluruh dunia tidak pernah ke sekolah manakala

150 juta tidak menghabiskan asas pendidikan disebabkan kemiskinan.

“Negara kaya memperuntukkan kira-kira RM8 bilion membantu membangunkan sistem pendidikan di negara miskin.

“Sokongan ini sedikit sebanyak membantu golongan miskin memperoleh pendidikan sempurna.

“Ini membantu mengubah persepsi mengenai keperluan pendidikan bagi memperbaiki taraf kehidupan keluarga dan generasi akan datang,” kata kajian itu. - Ruhaiza Rusmin Harian Metro Bestari 23 Feb 2015

Subscribe

  • Guru BDR

    Terpandang akan perkongsian sekumpulan bekas pelajar yang baru sahaja menamatkan pengajian 5 tahun di IPT jurusan pendidikan perguruan.…

  • Hari Guru: Kenangan mengajar pelajar dewasa

    Sama seperti belajar, mengajar adalah merupakan salah satu kerja dan usaha keras bahkan mungkin lebih sukar. Walaupun mengajar anak kecil…

  • Tidak mudah mengajar pelajar dewasa

    Mengajar pelajar dewasa boleh menjadi sangat bermanfaat, tetapi juga sangat mencabar. Kita tidak boleh lupa bahawa kita berurusan dengan…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments