kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Latih pelajar fasih bertutur

DALAM lebih kurang be­berapa hari lagi ke­pu­tusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) akan di­umumkan. Pada masa itu, pelajar-pelajar terlibat ada yang gembira menerima keputusan yang baik seperti mendapat 10 A+ dan ada juga sebaliknya.

Cabaran yang dihadapi pada masa itu nanti adalah untuk mendapat biasiswa ke institusi pengajian tinggi (IPT) atau bagi mereka yang mendapat keputusan kurang memuaskan harus bersedia untuk terus memasuki alam pekerjaan. Selepas mendapat kerja, mereka yang mempunyai keazaman, cita-cita yang tinggi dan sikap yang terpuji akan belajar daripada kesilapan yang mereka lalui. Justeru mereka boleh menyambung pengajian menerusi Open University atau IPT-IPT lain hingga mendapat setinggi-tinggi ijazah yang mereka ingini.

Hampir dalam kesemua temuduga, sama ada untuk mendapat biasiswa pengkhususan dari IPT pilihan mereka, mahupun bagi mereka yang ingin memasuki pasaran pekerjaan, kefasihan bertutur dalam bahasa Inggeris masih diperlukan demi peningkatan kerjaya mereka.

Dasar Kementerian Pelajaran mewajibkan lulus bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris bermula pada 2016 adalah tepat sekali. Ini bermakna pelajar yang berada di Tingkatan 4 pada tahun ini ialah kumpulan perintis kepada dasar berkenaan.



Seramai 21 pelajar Sekolah Tun Fatimah yang memperoleh semua A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2013, meraikan kejayaan mereka dengan Pengetua SBP itu, Kamisah Aziz (tengah) di Johor, pada Mac tahun lalu.

Menjelang tahun 2020, kita hendaklah memastikan graduan kita, bukan setakat mendapat kelulusan A dalam penulisan bahasa Inggeris di tahap SPM; malah tidak kurang juga pentingnya graduan mempu­nyai keyakinan diri dalam kefasihan bertutur serta kepetahan untuk berhujah dan berbincang dalam bahasa Inggeris.

Bagi lebih 14,000 pelajar SPM keluaran sekolah berasrama penuh (SBP) yang mempelajari bahasa ketiga pula sepatutnya mereka boleh berkomunikasi dalam salah satu daripada tujuh bahasa asing yang diajar di sekolah-sekolah cemerlang tersebut.

Menjadi visi dan impian pe­juang-pejuang kemerdekaan dan tokoh-tokoh pendidikan kita untuk melihat anak bangsa mereka fasih bertutur, berhujah dalam pelbagai bahasa, merantau di serata dunia menimba ilmu serta pengalaman berdagang dan membawa pulang pelaburan serta berketerampilan mempengerusikan dan mengepalai berbagai-bagai syarikat multinasional, agensi, kajian serta seminar bertaraf antarabangsa.

Visi dan impian itulah juga diharapkan oleh pemimpin dan tokoh pendidikan kita sekarang.

Persoalannya adakah kita sudah bersedia?

Sebenarnya untuk lulus dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris tidaklah susah. Namun berdasarkan keputusan peperiksaan SPM yang lepas-lepas, masih ada pelajar yang gagal dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris.

Bayangkan apa akan terjadi kepada mereka yang gagal ini, apabila dasar ‘mewajibkan lulus Bahasa Inggeris’ dikuatkuasakan mulai 2016. Seandainya masalah ini tidak ditangani segera, para pelajar yang berada di Tingkatan 4 pada tahun ini mungkin menghadapi kesulitan ketika menduduki SPM 2016.

Apa yang akan terjadi kepada pelajar dari pinggir dan luar bandar atau pedalaman apabila dasar ini dikuatkuasakan? Apakah mereka tidak akan mendapat sijil SPM setelah mengikuti sistem persekolahan kita selama 11 tahun, iaitu 2/3 daripada usia mereka. Tanpa sijil SPM, bermakna mereka sukar untuk mendapat sebarang pekerjaan.

Menyedari betapa penting dan mendesaknya untuk menyediakan pelajar dengan kemahiran bertutur dan menguasai bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris, Kementerian Pendidikan telah mengambil langkah sewajarnya dengan memperkenalkan dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Ing­geris (MBMMBI).

Pelaksanaannya meliputi transformasi dalam pengajaran dan pem­belajaran kedua-dua mata pelajaran berkenaan di samping peningkatan kapasiti guru serta penyediaan alat bantu mengajar yang diintegrasi dengan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

Pada masa yang sama, untuk menangani masalah pe­nguasaan bahasa Inggeris atau tujuh bahasa asing yang diajar di Sekolah Berasrama Penuh (SBP), penulis mencadangkan kaedah untuk menguasai bahasa tersebut hendaklah diperbaharui dengan menggunakan jalan pintas seperti diguna pakai dalam latihan US Peace Corps University of Hawaii dan Northern Illinois University pada satu ketika dahulu.

Universiti-universiti tersebut bertanggungjawab melatih pelatih sukarelawan Peace Corps menguasai sesuatu bahasa, hanya dalam masa 12 minggu sahaja. Begitu juga dengan 12 bahasa lain yang dilatih di pusat la­tihan Peace Corps di Universiti Hawai.

Bagi Malaysia, sukarelawan Peace Corps ini merupakan perintis yang memulakan sistem pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Melayu pada 1965 di beberapa SBP yang terpilih. Kejayaan mereka meyakinkan Tun Abdul Razak dan Datu Patinggi Rahman Ya’akob untuk mempelopori sekolah menengah kebangsaan aliran Melayu sepenuhnya pada 1971.

Demi masa depan negara, pelajar dan graduan kita hendaklah dibekalkan dengan kefasihan bertutur dalam bahasa Inggeris di samping kemahiran dalam penulisan. Setiap tahun, bagi lebih 14,000 pelajar keluaran SBP hendaklah dibekalkan dengan kepetahan bertutur dalam salah satu daripada tujuh bahasa ketiga yang diajar sekarang.

Penulis mencadangkan pelajar-pelajar cemerlang SBP ini diberi peluang agar mereka boleh meneruskan pembelajaran dalam bahasa ketiga sehingga ke tingkatan lima, dan tidak seperti sekarang iaitu terhenti di tingkatan empat sahaja.

Penulis yakin pelajar-pelajar ini boleh menguasai bahasa kedua dan ketiga dengan mudah jika diubah cara pendekatannya kepada jalan pintas yang diguna pakai oleh American Peace Corps dan beberapa agensi kerajaan yang bersangkutan dengan hubungan luar negara.

Guru bahasa-bahasa tersebut perlu dilatih melalui pendekatan mengajar menggunakan kaedah jalan pintas yang diguna pakai oleh American Foreign Service dan Defense Language Institute serta beberapa institut swasta lain seperti Berlitz, Modern Language Institute yang terdapat di Amerika Utara dan Eropah. Penulis mencadangkan program perintis dijalankan di empat lima buah sekolah terpilih sahaja dahulu. Fauzy Halim ialah Pengarah Centre of Mo­dern Languages (CML) yang pernah bertugas lebih 12 tahun di Amerika Utara, Eropah, Asia dan Afrika sebagai jurulatih guru pelbagai bahasa.

Tags: bahasa
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments