kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Kebahagiaan guru pengaruhi kecemerlangan pelajar

Tema Hari Guru tahun 2015 ini ialah 'Guru: Membina Ilmu, Menyempurnakan Akhlak'. Bagi saya, satu elemen yang cukup penting dalam pembinaan ilmu dan penyempurnaan akhlak adalah kebahagiaan.

Kebahagiaan adalah kesejahteraan dari segi mental atau emosi yang dicirikan oleh emosi positif. Emosi positif termasuklah kepuasan dan rasa kegembiraan yang mendalam. Seorang penulis, Sonia Lyubomirsky dalam buku beliau The Power of Happiness menyatakan bahawa 10 peratus daripada rasa kegembiraan adalah dipengaruhi oleh situasi kehidupan dan keadaan dan baki 40 peratus daripada kebahagiaan adalah sebenarnya tertakluk kepada kawalan diri sendiri.

Tegas beliau dalam buku berkenaan, kebahagiaan adalah sebenarnya suatu pilihan. Penulisan beliau amat bermakna, di mana saya belajar dua perkara penting mengenai menjadi gembira dalam kehidupan.

Pertama, kebahagiaan adalah satu pilihan dan komitmen untuk kekal dengan pilihan bahagia berkenaan adalah tanggungjawab kita. Kita boleh memilih untuk menjadi bahagia atau kita boleh memilih untuk menjadi sedih, marah atau putus asa dan pilihan kita itulah bakal membina semangat atau mengalahkan semangat kita.

Nasihat saya adalah untuk tidak membenarkan sesiapa atau apa-apa saja untuk mencuri kebahagiaan kita kerana ia aset terbesar kita.

Kebahagiaan boleh dipelajari, dicari

Jadi, bagaimanakah kebahagiaan boleh dicapai dan dikekalkan dengan lebih berkesan? Secara peribadi, saya percaya usaha untuk mencapai kebahagiaan boleh dipelajari atau dicari. Antara usaha yang positif yang diamalkan untuk kekal bahagia walaupun menghadapi cabaran harian adalah termasuk:

Berbuat baik kepada semua orang walaupun kepada mereka yang tidak layak.

Sentiasa tersenyum dan menerima cabaran kerana ada hadiah yang tersembunyi dari Tuhan di sebalik cabaran tersebut.

Terima setiap perubahan kerana selagi kita menentangnya, selagi itu ia akan membawa kekecewaan.

Sentiasa mengambil tanggungjawab kerana apabila kita menyalahkan orang lain, kita memberi kuasa kepada orang lain untuk menentukan kebahagiaan kita.

Percaya yang kita boleh mencipta kebahagiaan kita kerana jika kita tidak, tidak ada orang lain yang akan boleh.

Jadilah sebahagian daripada penyelesaian bukan masalah.

Sentiasa meminta nasihat daripada orang yang mempunyai pengalaman, pengetahuan dan kepakaran. Ia akan mempercepatkan lagi perjalanan kita menuju kejayaan.

Sentiasa berpegang pada janji dan kata-kata kita.

Sentiasa memaafkan dan melupakan kesalahan orang lain. Ini akan membebaskan tenaga yang amat positif seperti kegembiraan, kelegaan dan kreativiti.

Agama berkait rapat dengan kebahagiaan, justeru orang yang lebih alim kelihatan lebih bahagia.

Sentiasa merendah diri kerana kerendahan hati adalah satu sifat yang mulia

Sentiasa meluangkan masa untuk bersyukur dan mengingati setiap detik kesyukuran.

Menghargai setiap pengalaman positif.

Guru mempunyai peluang yang luar biasa untuk mempengaruhi suasana pembelajaran pelajar melalui kebahagiaan yang mereka bawakan dalam diri mereka sendiri.

Berdasarkan pengalaman saya selaku seorang pengetua sekolah, saya menyaksikan sendiri bahawa seorang guru yang bahagia akan mengendalikan acara sekolah dan situasi harian dengan cara yang dapat mengekalkan kebahagiaan mereka.

Sebaliknya, saya juga melihat seorang guru yang tidak berpuas hati akan sentiasa menafsirkan pengalaman dengan cara yang seolah-olah mengukuhkan lagi rasa tidak puas hati mereka.

Inspirasi kepada pelajar

Jika kegembiraan dalam pembelajaran dapat diwujudkan untuk pelajar, maka peluang untuk pelajar mencapai matlamat akan dapat dipertingkatkan.

Bukti daripada pengalaman mengajar saya sendiri menunjukkan bahawa pencapaian sebarang matlamat pendidikan akan menjadi lebih mudah jika pelajar mengalami emosi positif seperti kegembiraan.

Ia dapat memberi inspirasi kepada pelajar dan seterusnya menjadikan pembelajaran lebih menarik, bermanfaat dan seperti yang diharapkan. Ini akan membawa kepada hasil yang lebih baik, dapat meningkatkan keyakinan serta harga diri murid.

Dalam erti kata lain, memberi keutamaan kepada kegembiraan dalam bilik darjah juga membawa manfaat yang besar kepada pelajar - baik dari segi akademik, sosial dan emosi yang tentunya sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Sehubungan itu, aspirasi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) berhubung pencapaian pelajar adalah dimensi yang paling penting dalam pembelajaran di mana kegembiraan boleh diutamakan.

Kaedah wujud suasana positif

Persoalannya ialah bagaimana guru dapat mewujudkan rasa kegembiraan dan meningkatkan suasana positif dalam bilik darjah? Sharp (2012) atau lebih dikenali sebagai Dr Happy mencadangkan cara untuk guru dapat laksanakan di dalam kelas. Antaranya ialah:

Membina hubungan yang lebih positif dengan pelajar tanpa perasaan prejudis terhadap tingkah laku pelajar (pada masa lampau atau sekarang).

Membabitkan pelajar dengan program, alat bantu mengajar serta apa saja yang relevan, menarik dan dapat menambat minat pelajar.

Menarik perhatian kepada pengalaman lebih positif dalam kehidupan pelajar, masa kini dan masa lalu.

Sentiasa berusaha ke arah membantu pelajar untuk mengenal pasti kekuatan masing-masing.

Secara spesifik, cari kekuatan pelajar ini daripada pengalaman lepas dan membincangkan cara terbaik untuk menggunakan kelebihan ini pada masa depan.

Membina hubungan pelajar-guru yang positif dengan mengenal pasti dan berkongsi minat yang sama dengan melakukan aktiviti faedah pada masa lapang.

Sentiasa mencari jalan untuk pelajar rasa seronok belajar dan diselang selikan dengan penggunaan humor yang sewajarnya (pendidikan adalah terlalu penting untuk dipandang terlalu serius!)

Sentiasa membuat pelajar merasa istimewa dan melakukan apa yang anda boleh untuk membuat mereka percaya bahawa proses pengajaran adalah dan akan menjadi salah satu perkara yang positif;

Menyediakan maklum balas tepat, khusus dan terperinci kepada pelajar mengenai tugasan yang dipertanggungjawabkan kepada mereka, pendekatan mereka untuk melaksanakan tugas itu, dan tahap keyakinan serta kekuatan mereka.

Elakkan memberikan pujian kosong berdasarkan tanggapan sahaja- seperti menggunakan ayat klise seperti - 'anda bijak' atau 'anda bagus.'

Menyediakan banyak pengukuhan positif setiap kali pelajar anda mencapai sesuatu yang penting, tanpa mengira sebesar atau sekecil mana pencapaian berkenaan, atau walaupun pengalaman positif dari masa lalu yang diulang atau disebut semula.

Memupuk harapan dan keyakinan pada setiap kesempatan dengan mengingatkan pelajar mengenai kejayaan dan pencapaian terdahulu.

Dengan memperkukuhkan ingatan mengenai pengalaman ini agar ia boleh digunakan untuk membina lebih banyak perasaan positif pada masa akan datang.

Justeru, guru yang dikasihi sekalian, nikmatilah berkat kebahagiaan yang dianugerahkan atas profesion yang mulia ini.


Pada masa sama, kerajaan akan sentiasa berusaha untuk membantu guru mencapai kebahagiaan dan mengurangkan beban dalam profesion dan kehidupan harian.

Oleh itu, pilihlah untuk menjadi seorang guru yang reda, gembira dan bahagia.

Terima kasih kepada semua guru atas usaha, pengorbanan dan profesionalisme yang ditunjukkan. Selamat menyambut Hari Guru 2015.
Mary Yap Kain Ching Berita Harian Kolumnis 7 Mei 2015
Tags: guru
Subscribe

Posts from This Journal “guru” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments