kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Jet.com bakal jadi peneraju segmen e-dagang dunia

WASHINGTON: Walaupun laman web runcit dalam talian Jet.com masih belum dilancarkan kepada orang ramai, ia sudah menarik perhatian dunia sebagai pencabar utama Amazon.

Jet setakat ini sudah mendapat suntikan dana AS$220 juta (RM784 juta) untuk perkhidmatan e-dagang selain memiliki 1,600 rakan niaga serta menyasarkan jualan sebanyak 10 juta unit produk apabila ia dilancarkan tidak lama lagi.

Jurucakap Jet berkata, sebagai permulaan, syarikat mengenakan caj AS$49 (RM174) setahun untuk keahlian yang membolehkan pengguna mendapatkan harga terendah untuk apa sahaja barangan yang dibeli.

Ketika Jet.com dalam fasa ujian beta, beberapa laporan media melaporkan bahawa harga yang ditawarkan - daripada rangkaian barangan elektronik hingga keperluan seisi rumah adalah lebih rendah berbanding Amazon.

"Dengan hanya lapan peratus daripada jualan runcit yang berlangsung dalam talian sekarang, kami percaya bahawa pasaran e-dagang masih mempunyai banyak ruang untuk syarikat baru, inovasi dan pertumbuhan. "

Jet tidak bercadang untuk bersaing dengan pemain besar e-dagang atau ditenggelamkan oleh mereka, pasaran e-dagang cukup besar untuk pelbagai syarikat muncul dan berjaya pada masa yang sama," katanya.

Jet akan memperkenalkan harga dinamik yang mana ia akan berubah bergantung kepada jumlah barangan yang dibeli.

Ia dilakukan oleh sepasukan jurutera yang sentiasa membuat perkiraan yang mana penjual boleh menghantar pesanan pembeli dengan cekap dan murah.

Jet diketuai oleh pengasas peruncit dalam talian Quidsi, Marc Lore - termasuk diapers.com dan soap.com - yang dijual kepada Amazon pada 2011 dengan nilai AS$545 juta (RM1.94 bilion). - AFP

Tags: ekonomi, ict
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments