kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Jangan cepat melatah, emosional tangani isu viral

Viral adalah satu perkataan yang besar dan semakin mendapat tempat dalam kehidupan tamadun komunikasi moden masa kini. Perkataan itu sendiri berasal dari perkataan virus.

Kalau disebut virus, sudah tentu dalam minda manusia terfikir akan bahaya yang boleh merebak kepada manusia lain dengan pantas. Sama seperti viral dalam aspek dunia komunikasi media yang semakin tidak terjangkau ini, pelbagai implikasi mula terkesan terhadap kehidupan harian sosial, ekonomi dan negara.

Malahan, ledakan viral itu memperlihatkan satu kuasa aliran komunikasi elektronik yang disebarkan secara pantas dan meluas secara interpersonal.

Yang menjadi cabaran sekarang ialah isu yang viral itu ada kalanya bermula dengan niat yang murni, tetapi pelaksanaan itu mungkin salah.

Ada juga isu yang viral itu membongkarkan sesuatu perkara yang tidak baik bagi satu tindakan segera daripada pihak berwajib, tetapi disalahtafsirkan atau timbul persepsi yang kepelbagaian.

Malahan, ada isu yang viral itu menaikkan identiti, imej dan reputasi.

Untung, rugi viral komunikasi

Boleh dikatakan viral komunikasi ini ada yang menguntungkan dan ada yang merugikan, sama seperti virus.

Kalau dilihat virus yang positif, ia bertukar menjadi vaksin iaitu patogen yang dilemahkan sehingga tidak berbahaya jika menyerang manusia lalu menghasilkan antibodi kepada tubuh.

Di samping itu, virus yang positif itu juga berperanan sebagai antitoksin yang menguntungkan gen manusia itu. Berbeza virus negatif yang dapat menyebabkan beberapa penyakit pada tubuh manusia.

Serangan virus ini dapat merugikan manusia seperti influenza, cacar, polio, herpes, rabies, ebola, hepatitis dan demam berdarah.

Kisah virus ini boleh kita lihat dalam komunikasi media sosial baharu. Antaranya, kes kehilangan pesawat MH370, tragedi MH17, banjir di Pantai Timur akhir tahun 2014, isu Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), 1Malaysia Development Berhad (1MDB), pembelian tanah oleh pengurusan tertinggi Tabung Haji, seorang wanita mengamuk selepas kereta Peugeot miliknya bergesel dengan sebuah Toyota Corolla dipandu seorang lelaki warga emas dalam kejadian di parkir Pusat Transformasi Bandar (UTC) Kuantan, 14 Julai 2014 lalu, isu pasangan gay, isu kenderaan MyVi berlumba di lebuh raya serta isu kaum dan agama yang dimanipulasikan.

Masyarakat semakin maju dan lebih terpelajar, lebih-lebih lagi pada hari ini bersikap lebih skeptikal dalam sesuatu perkara. Oleh itu, organisasi tidak boleh mengharapkan masyarakat bersetuju dengan setiap tindakan.

Krisis tidak boleh dielakkan, namun kesannya boleh dikurangkan, apatah lagi dalam menghadapi isu viral. Kekuatan dalam personaliti dan organisasi perhubungan awam mempunyai peranan yang penting dalam pengurusan isu atau krisis.

Bijak kawal situasi

Bagi menangani isu viral ini, penulis ingin mengesyorkan individu atau organisasi yang menghadapinya supaya bijak mengawal situasi, termasuk mengawal kawalan diri.

Hendaklah kita mendefinisikan masalah sebenar dan menetapkan strategi komunikasi dalam usaha menyampaikan makumat yang cepat dan tepat kepada masyarakat atau khalayak.

Di samping itu, perlu mengumpul maklumat sebanyak mungkin sebagai bukti dan benteng dalam memperjelaskan sesuatu isu. Jangan emosional atau cepat melatah.

Seterusnya, perlu menubuhkan pasukan pengurusan krisis yang berada dalam keadaan siapsiaga walaupun individu.

Yang penting ialah satu tindakan proaktif dan bermatlamat untuk menyediakan platform yang sesuai supaya semua pihak dapat memahami dan mengatasi masalah secara bersama.

Dalam menghadapi cabaran viral, berkomunikasi dengan pantas adalah ciri penting sebagai penentu untuk mematikan sesuatu isu viral berkenaan.

Individu yang mengurus krisis perlulah menyatakan apa yang ingin diperkatakan secepat mungkin terutama isu yang berkaitan dengannya, apatah lagi membabitkan sebuah organisasi besar.

Justeru, mengadakan sidang akhbar dan kenyataan akhbar secara pantas dan harian dengan menggunakan segala akses media massa terutama media sosial baharu masa kini, adalah cara terbaik sebagai usaha memberi kemudahan kepada pihak media mengakses maklumat.

Pihak yang mengurus krisis perlu sentiasa berkomunikasi dengan orang sekeliling dan organisasi berkait. Ini termasuk perancangan untuk mengelakkan krisis lain, talian hotline, bekerjasama dengan media dan manfaatkan penggunaan aplikasi media sosial baharu secara holistik.
Ahmad Fauzi Mustafa Berita Harian Kolumnis 30 Mei 2015
Tags: emotions, krisis
Subscribe

Posts from This Journal “emotions” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments