kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Merakyatkan semangat Perlembagaan

Perlembagaan Persekutuan sentiasa menjadi tajuk perbincangan dan perbahasan. Pernyataan dan pengucapan tentang Perlembagaan sentiasa menarik perhatian banyak pihak.

Saya percaya ini berlaku kerana kesedaran dan kefahaman masyarakat tentang peri penting Perlembagaan. Isi kandungan Perlembagaan Persekutuan mula difahami.

Tidak kira siapa, ramai yang sudah berani dan yakin dalam menyuarakan pandangan masing-masing. Ini perkembangan positif kerana Perlembagaan itu milik semua, milik setiap warga negara, tidak kira bangsa, kaum atau etnik.

Namun begitu, seperti juga bidang-bidang lain, Perlembagaan mempunyai peraturan-peraturan dalam pengajiannya dan juga pentafsirannya. Oleh itu, dalam menyuarakan pendapat dan tafsiran kepada Perlembagaan, terdapat prasyarat yang perlu diambil perhatian.

Antara prasyarat yang paling teratas ialah, Perlembagaan itu hendaklah difaham secara menyeluruh; secara holistik.

Holistik dalam erti kata, kita tidak boleh mengambil atau menggunakan sesetengah peruntukan Perlembagaan dengan mendiamkan peruntukan yang lain.

Kita tidak boleh berhujah dengan peruntukan Perlembagaan yang difikirkan memberi manfaat kepada isu atau perkara yang kita hujahkan dan pada masa sama menyembunyikan peruntukan yang tidak menyokong hujah kita.

Difahami atas kehendak peruntukan

Semua peruntukan Perlembagaan hendaklah diberi pemberatan yang sama dan serupa.

Semuanya hendaklah difahami atas kehendak peruntukan itu sendiri.

Sekiranya didapati ada perbezaan dalam mana-mana peruntukan ia hendaklah dibaca dengan formula konstruksi harmoni (harmonious construction).

Sebagai contoh, ketika menyuarakan pendapat tentang kuota-kuota untuk Melayu di bawah Perkara 153, kita juga hendaklah meletakkan kepentingan sah kepada masyarakat lain dalam perbahasan yang serupa.

Kedua-dua perkara ini ada dalam perkara 153.

Dalam mengetengahkan kuota-kuota untuk orang Melayu dan juga anak negeri Sabah dan Sarawak, kepentingan sah kaum lain hendaklah juga diambil kita.

Begitu juga ketika kita mengambil kira kepentingan sah kaum lain, kuota-kuota yang disediakan kepada orang Melayu dan Anak Negeri juga hendaklah diberi perhatian sepenuhnya.

Begitu juga dalam mentafsir hal-hal berkaitan kebebasan asasi. Semua pengecualian dan syarat-syarat berkaitan kebebasan asasi hendaklah diambil kira.

Pemberatan kepada keduanya, kebebasan dan pengecualiannya juga hendaklah serupa.

Keduanya, mentafsir Perlembagaan secara holistik juga membawa maksud perlembagaan itu perlu dibaca dengan semangatnya.

Semangat Perlembagaan itu dimaksudkan sebagai perkara yang tidak bertulis dalam Perlembagaan. Peruntukan yang tertulis atau yang tersurat itu boleh dibaca dan ditafsir secara literal atau harfiah.

Tetapi, ada kalanya pendekatan literal itu tidak mencapai maksud kesaksamaan dan keadilan, maka semangat, atau yang tersirat dalam peruntukan itu juga hendaklah diambil perhatian.

Dalam peraturan tafsiran, terdapat 'purposive rule' dan 'golden rule' untuk mencapai tujuan atau maksud sesuatu peruntukan undang-undang secara umum.

Peraturan ini juga dipakai dalam mentafsir Perlembagaan Persekutuan.

Kembali kepada niat Perlembagaan

Kepayahan juga akan berlaku di sini. Apakah pula yang dikatakan tujuan kepada sesuatu peruntukan itu.

Dalam mencari maksud atau tujuan peruntukan itu, seringkali kita mendengar ungkapan 'kembali kepada niat Perlembagaan.'

Sering kali juga kita diajak untuk kembali kepada waktu Perlembagaan itu dilahirkan. Menentukan niat Perlembagaan semasa digubal bukan perkara mudah.

Mudah untuk diungkap tentang 'niat' tetapi payah untuk dibuktikan niat itu. Lihat sahaja perbahasan tentang Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan Islam sebagai agama bagi negara.

Pelbagai tafsiran tentang niat Perkara 3 berkenaan. Ada yang mentafsir bahawa Perkara 3 untuk mempunyai niat atau tujuan maksud 'Islam' dari segi istilah agama itu sendiri; iaitu satu cara hidup.

Tafsiran ini seterusnya mencadangkan bahawa ajaran agama tersebut hendaklah menjadi prinsip asas dalam membentuk dasar dan pentadbiran negara.

Tetapi, ada juga yang mentafsir Perkara 3 itu dengan menyatakan ia hanya pernyataan yang tidak memberi kesan. Keduanya memberikan hujah masing-masing tentang 'niat' peruntukan terbabit.

Sebagai cadangan, dalam menentukan niat atau semangat peruntukan Perlembagaan-dokumen sejarah Perlembagaan 1957 dan juga dokumen berkaitan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 juga perlu dikaji dan diteliti dengan sempurna dalam menentukan niat.

Kita perlu 'merakyatkan' dokumen berkaitan sejarah pengisian Perlembagaan, bukan hanya 'merakyatkan' Perlembagaan yang sedia ada dalam bentuk semasa.

Semangat dan niat Perlembagaan boleh difahami dengan terang sekiranya sejarah juga di faham dengan jelas.


Dr Shamrahayu A Aziz Berita Harian Kolumnis 3 Jun 2015
Tags: perlembagaan
Subscribe

Posts from This Journal “perlembagaan” Tag

  • Raja, rakyat dan perlembagaan

    TIDAK berapa lama dulu seorang diplomat Thai memberitahu bahawa saya tidak perlu menunjukkan pembesar dan pemimpin Thai berinsut di lantai ketika…

  • Perlembagaan Persekutuan bukan saluran pecat pemimpin

    SAYA terpanggil untuk berkongsi pandangan perundangan mengenai isu ini kerana sejak akhir-akhir ini, ada yang menyatakan pandangan dan tafsiran…

  • Hak kebebasan berhimpun

    DALAM masyarakat demokratik, rakyat memainkan peranan penting menyemak dan mengimbangi (check and balance) cabang-cabang kerajaan supaya tidak…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments