kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Potensi e-dagang di Malaysia

NILAI e-dagang di Malaysia dijangka berkembang kepada kira-kira RM88 bilion menjelang 2016, berbanding RM53 bilion pada 2014. Unjuran itu berdasarkan 55 peratus (%) pengguna Internet di negara ini membeli-belah di atas talian menerusi pelbagai peranti selain penembusan jalur lebar isi rumah mencecah 70 peratus.

Faktor lain yang menyumbang termasuk peningkatan pendapatan, perkembangan kad kredit dan debit serta kepercayaan masyarakat dalam mengiktiraf manfaat membeli-belah atas talian.

Menyedari potensi sektor e-dagang, Astro Malaysia Holdings Berhad (Astro) melancarkan GO SHOP yang dikendalikan Astro GS Shop Sdn. Bhd. (Astro GS Shop), dengan kerjasama GS Home Shopping Inc.

Astro adalah peneraju kumpulan media bersepadu di Malaysia dan Asia Tenggara yang beroperasi dengan empat perniagaan utama; TV berbayar, radio, penerbitan dan media digital.

Dengan jumlah pelanggan lebih 3.7 juta, pelanggan kediaman atau penembusan kira-kira 55% daripada televisyen kediaman di Malaysia, Astro menawarkan lebih 171 saluran TV, termasuk 39 saluran HD, yang disediakan melalui satelit TV Direct-To-Home, IPTV dan OTT.

Sementara itu, GS Home Shopping Inc., selaku peneraju dalam industri membeli-belah dari rumah di Korea, pula mempunyai kepakaran perniagaan, produk dan perkhidmatan membeli-belah dari rumah bertaraf dunia.

Malaysia adalah negara ketujuh dalam senarai rakan perkongsian pintar GS Home Shopping Inc. selepas China, Vietnam, Indonesia, Thailand, India dan Turki.

Ternyata, kepakaran 20 tahun dimiliki syarikat peruncit multimedia yang berpangkalan di Korea itu berupaya menjadikan GO SHOP sebagai ‘destinasi’ gaya hidup beli-belah 24 jam atas talian yang seronok lagi menghiburkan.

Buktinya, sejak prapelancarannya pada 1 November 2014, GO SHOP te­lah menerima sokongan yang sangat memberangsangkan apabila berjaya menjual 175,000 produk berbanding 120,000 produk dalam tempoh tiga bulan pertama, manakala jumlah pelanggan pula meningkat kepada 160,000 orang berbanding 75,000 pada peringkat awal.

GO SHOP dilancarkan secara rasmi pada 30 Januari 2015 dan perkhidmatan itu kini boleh dicapai menerusi pelbagai saluran Astro TV (saluran 118), Astro On The Go dan NJOI, selain platform atas talian serta mudah alih.

Menyingkap kejayaan itu, wakil GS Home Shopping Inc., Yu Hee Wang berkata, strategi pemasaran GO SHOP di negara ini sama seperti di Korea iaitu bercirikan demonstrasi, promosi dan penjualan produk oleh hos tempatan menerusi kaca TV.

Beliau yang dilantik sebagai Ketua Penyiaran Astro GS Shop bertanggungjawab sepenuhnya merancang pelan strategi pemasaran termasuk memilih produk terbaik dan berkualiti serta berdaya saing sahaja.

“Seiring kualiti yang menjadi keutamaan GO SHOP, kita hanya menampilkan produk terpilih yang terbaik sahaja untuk meme­nuhi keperluan rakyat di negara ini dalam mencari pengalaman membeli-belah,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Kelebihan perkhidmatan GO SHOP ialah ia dilengkapi kemudahan infrastruktur terkini yang dimiliki Astro seperti kemudahan penyiaran, pusat panggilan, platform saluran dan studio rakaman serta ditambah pula dengan kepakaran tepat dan terbaik khusus untuk rakyat Malaysia.

Bersandarkan pepatah Ing­geris seeing is believing, Hee Wang berkata, demonstrasi, promosi dan penjualan produk dilakukan secara tutorial dengan suntikan elemen infotainmen dan TV realiti yang menarik ke dalam setiap segmen GO SHOP bagi memperkayakan pengalaman penonton.

“Rekod membuktikan pengalaman membeli-belah yang menghiburkan, menyeronokkan dan memudahkan penonton mendorong mereka untuk membeli-belah selepas melihat sendiri demonstrasi barangan jualan secara tutorial di kaca TV oleh pengacara tempatan.

“Bayangkan dalam tempoh tiga bulan operasi (daripada tarikh prapelancaran) GO SHOP berjaya menarik 75,000 pelanggan dan mencatat jualan 120,000 pada peng­hujung Januari lalu. Lebih mengejutkan, pencapaian dalam masa singkat itu dilakukan tanpa sebarang iklan,” katanya.

Menurutnya, arah aliran pertumbuhan global e-dagang pada hari membuktikan bahawa inisiatif membeli-belah dari rumah adalah segmen runcit yang semakin berkembang pesat, mengatasi pertumbuhan pasaran runcit fizikal.

Menyedari potensi tersebut, katanya, Astro GS Shop menyasarkan untuk mencapai jualan RM150 juta menjelang hujung tahun ini berdasarkan pencapaian suku pertama yang mencecah RM37 juta.

Untuk makluman, usaha sama yang membawa 60% pegangan kepada Astro dan selebihnya oleh GS Home Shopping Inc. dengan nilai pelaburan RM70 juta itu dijangka menjana hasil tahunan sehingga RM500 juta menjelang 2019.

Dalam perkembangan berkaitan, Hee Wang berkata, pihaknya juga membuka peluang kepada 40 usahawan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dari Malaysia untuk memperluaskan pasaran produk mereka menerusi aplikasi e-dagang diperkenalkan Astro GS Shop itu.

“Ketika ini menawarkan lebih 150 produk dengan sebanyak 60% produk adalah jenama tempatan, manakala 40% dari Korea,” katanya.

Jelasnya, Astro GS Shop berhasrat melihat lebih banyak PKS terlibat dalam program GO SHOP dan memenuhi kriteria produk yang mereka cari. Terdapat pelbagai kategori produk ditawarkan antaranya peralatan elektronik digital, barangan kelengkapan dapur, aksesori dan fesyen, kesihatan, kosmetik dan penjagaan diri. Produk baharu daripada jenama premium tempatan dan antarabangsa juga diperkenalkan dari semasa ke semasa.

Antara barangan popular dan eksklusif yang hanya didapati di GO SHOP ialah My Qalam Digital Quran, Steam Q Iron, Konstar Master Chopper, pengisar makanan Tokebi, ge­rudi Swiss Military Power Drill, pembancuh yogurt Yogurberry dan beg pakaian Patrice Beal.

Uniknya, GO SHOP turut menawarkan gabungan produk atau bundling, yang menambahkan lagi nilai pembelian untuk para pelanggan selain jaminan 10 hari pemulangan balik produk jika tidak berpuas hati.

Para pelanggan boleh membuat panggilan menerusi talian bebas tol 24 jam GO SHOP di 1800-82-0088 atau layari http://www.goshop.com.my untuk membuat tempahan produk.

Masa penghantaran adalah antara dua hingga enam hari bekerja di seluruh negara dan pelbagai pilihan pembayaran tersedia termasuk kad kredit dan kad debit keluaran tempatan, pelan pembayaran mudah, pemindahan melalui bank secara dalam talian dan bayaran tunai semasa penghantaran.

- Rajmah Hasan Utusan Malaysia Rencana 31 Julai 2015 1:33 AM
Tags: ekonomi
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments