kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Kuat kuasa undang-undang sedia 
ada kawal selia Internet

DENGAN jumlah pengguna Internet di Malaysia yang melebihi 20 juta, secara rea­litinya agak sukar untuk melakukan kawalan terhadap media komunikasi ter­babit seperti yang ingin dicadangkan.

Namun begitu, usaha untuk melaksanakan satu standard antarabangsa bagi mengawal selia Internet adalah amat baik memandang­kan isu-isu yang melibatkan pe­­nyalahgunaan Internet dilihat semakin meningkat dari semasa ke semasa seperti jenayah siber, fitnah, sebaran maklumat palsu yang boleh menjejaskan kesejahteraan serta ketenteraman masyarakat terutamanya masyarakat majmuk seperti yang ada di Malaysia.


Sebagai langkah pengawalan penggunaan Internet, pihak kerajaan juga telah melakukan pindaan terhadap Akta Keterangan 1950 (Akta 56) yang melibatkan prosedur perundangan bagi proses pembuktian jenayah Internet termasuklah aplikasi Facebook.

Oleh itu, adalah penting usaha dilakukan bagi memastikan Internet tidak terus disalahgunakan oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab yang boleh menggugat keamanan dan keselamatan negara.

Pada masa kini juga sudah wujud pelbagai jenis undang-undang yang boleh digunakan bagi mengawal selia penggunaan Internet dalam negara kita seperti Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588), Akta Jenayah Komputer 1997 (Akta 563), Akta Hasutan 1948 (Akta 15), Akta Fitnah 1957 (Akta 286), serta Kanun Keseksaan (Akta 574).

Seksyen 233 (1) Akta 588 mi­salnya telah jelas memperuntukkan bahawa seseorang yang menggunakan mana-mana kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian atau perkhid­matan aplikasi secara sedar membuat, mewujudkan atau memin­ta-minta dan memulakan penghantaran, apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk me­nyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana per­khidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik adalah melakukan kesalahan.

Seseorang yang melakukan suatu kesalahan di bawah seksyen 233 ini apabila disabitkan dengan kesalahan terbabit boleh didenda tidak melebihi RM50,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya dan hendaklah juga boleh didenda selanjutnya RM1,000 bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan.

Sebagai langkah pengawalan penggunaan Internet, pihak kerajaan juga telah melakukan pindaan terhadap Akta Keterangan 1950 (Akta 56) yang melibatkan prosedur perundangan bagi proses pembuktian jenayah Internet termasuklah aplikasi laman sosial Facebook.

Pindaan tersebut telah diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 18 April 2012 dan mula berkuatkuasa mulai 31 Julai 2012 yang lalu. Pindaan Akta 56 terbabit telah dilakukan dengan penambahan Seksyen 114A yang bertajuk “Andaian Fakta dalam Penerbitan”.

Seksyen 114A terbabit boleh diguna pakai dalam kes jenayah dan juga sivil, mengandaikan bahawa pemilik, pengendali, hos, editor, pelanggan sesebuah rangkaian atau laman web, atau pemilik komputer atau peralatan mudah alih dianggap bertanggungjawab menyiarkan atau mengulang siar isi kandungan yang terdapat pada rangkaian, laman web atau peralatan terbabit.

Tujuan utama pindaan ini dilakukan adalah untuk mengenal pasti individu yang bertanggungjawab ke atas penyiaran dan penyebaran bahan berunsur hasutan di Internet termasuk Facebook.

Baru-baru ini terdapat cadangan untuk melakukan pindaan terhadap Akta 588 terbabit pada sidang Parlimen yang akan datang pada Oktober ini.

Pindaan terhadap Akta 588 terbabit dilakukan sebagai satu usaha yang komprehensif bagi menangani masalah jenayah serta salah guna siber yang dilihat semakin menjadi-jadi semenjak kebelakangan ini oleh penjenayah siber seperti penyebaran berita-berita palsu, fitnah, serta penipuan.

Ini termasuklah juga bagi membendung ancaman pengaruh yang datang daripada kumpulan-kumpulan pengganas serta berbentuk militan yang dilihat berlaku dalam alam maya.

Walau apa pun yang ingin dilakukan, adalah penting bagi pihak kementerian yang terlibat berbincang dengan pihak-pihak berkaitan dalam negara bagi memastikan keberkesanan pindaan terbabit sebelum dilaksanakan kelak.

Walaupun apa bentuk pun pindaan yang ingin dilakukan terhadap mana-mana undang-undang sedia ada kelak, langkah yang paling penting sekali bagi membendung penyalahgunaan Internet ialah me­lalui proses pendidikan berterusan serta penerangan mengenai akibat daripada penyalahgunaan Internet dalam negara kita.

Pihak-pihak berkaitan dengan isu terbabit seperti pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Polis Diraja Malaysia, Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Kementerian Pendidikan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan lain-lain agensi hendaklah saling bekerjasama secara berterusan dengan memberi didik­an dan kesedaran kepada seluruh anggota masyarakat untuk le­bih bertanggungjawab ketika menggunakan kemudahan Internet.

-
Tags: ict, internet, undang-undang
Subscribe

Posts from This Journal “ict” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments