kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Perlembagaan mempertahan tradisi, warisan

PADA minggu ini saya menyambung perbincangan mengenai persoalan yang saya bawa dalam ruangan ini pada minggu lalu, iaitu adakah Perlembagaan mampu menghadapi cabaran dan ancaman mendatang pascamerdeka.

Minggu lalu, saya mengulas dua cabaran kepada Perlembagaan Persekutuan pascamerdeka berkaitan perpaduan dan keselamatan negara.

Selain dua perkara besar itu, ada beberapa lagi perkara yang perlu diberikan perhatian kerana cabaran ke atasnya bukan kecil. Antaranya, cabaran oleh Perlembagaan Persekutuan untuk mengekalkan kelangsungan elemen tradisi atau elemen warisan yang begitu dalam tertanam dalam Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan negeri.

Adakah Perlembagaan mampu menangani perubahan masa dan massa dalam hal berkaitan status dan kelangsungan elemen tradisi atau elemen warisan negara?

Tiada peruntukan perundangan yang memberikan definisi atau meletakkan skop kepada istilah 'elemen tradisi' atau 'elemen warisan'.

Namun, kita anggap sudah sangat jelas mengenai elemen ini dalam Perlembagaan termasuk institusi raja, agama Islam sebagai agama negara, keistimewaan Melayu, keistimewaan Anak Negeri (Sabah dan Sarawak) dan Bahasa Melayu.

Elemen ini dijadikan rujukan asas dalam penggubalan Perlembagaan Persekutuan, yang semua elemen ini dijadikan terma lantikan Suruhanjaya Reid dalam menjalankan rangka kerja menggubal Perlembagaan merdeka bagi Tanah Melayu.

Kekal elemen tradisi

Dari segi istilah, saya guna 'tradisi' dan 'warisan' dalam tulisan ini secara sinonim walaupun ada sedikit perbezaan secara akademiknya.

Elemen tradisi ini ialah elemen yang sekian lama wujud, bahkan sebelum wujudnya Perlembagaan Persekutuan itu sendiri, kita katakan ia sebagai elemen warisan.

Sekian lama juga elemen ini memainkan peranan dan memberi manfaat, dalam sejarah dan juga dalam pembentukan negara. Setelah kemerdekaan elemen tradisi dan warisan ini dinaikkan dan dimaktubkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Pascamerdeka, elemen ini menjadi sinonim kepada negara; menjadi identiti negara. Dengan peranan yang dimasyhurkan dalam perundangan dan dikekalkan dalam budaya, sosial dan pentadbiran negara, elemen ini menjadi nadi dan saraf kepada falsafah negara.

Elemen tradisi ini juga sebahagian daripada mekanisme pentadbiran negara. Ratusan kali ulangan disebut dalam Perlembagaan mengenai elemen tradisi ini.

Dalam perjalanan selepas merdeka, elemen tradisi ini adalah juga pengimbang kepada demokrasi. Demokrasi yang tidak dikawal rapi atau tidak diimbangi melalui mekanisme yang baik terbukti boleh membentuk diktator.

Elemen tradisi ini juga adalah neraca yang mampu mengawal suara rakyat daripada terpesona dengan kebebasan (yang juga menggunakan tiket demokrasi) yang melanggar susila keturunan masyarakat Timur yang berbudi luhur dan berperibadi tinggi.

Perubahan persepsi

Perubahan masa menyaksikan persepsi massa kepada elemen tradisi dan warisan ini. Kita juga sudah melihat cabaran ke atas elemen tradisi dan warisan ini dalam pelbagai aspek, terutama mengenai penghormatan kepadanya.

Malah, kita sering lihat provokasi di media maya atau laman sosial yang mahu mengusir elemen warisan ini daripada persada utama negara.

Perkembangan ini menjadikan kelangsungan kepada elemen tradisi sebagai antara cabaran yang sangat hebat kepada Perlembagaan.

Dari sudut sejarah selama ratusan tahun, walau tanpa sokongan padu dokumen formal seumpama Perlembagaan, elemen ini berjaya dipertahan.

Bahkan jika dikira dari tahun 1511 sehingga kemerdekaan pada tahun 1957 elemen ini berjaya dipertahan selama 446 tahun ketika penjajahan dan pentadbiran empat kuasa asing.

Jika elemen tradisi itu berjaya dikekalkan dalam ratusan tahun, walau di bawah naungan kuasa asing, mampukah lagi ia dikekalkan selepas kemerdekaan dengan Perlembagaan yang begitu padat dengan pengukuhan mengenai elemen tradisi ini.

Ada senarai yang begitu panjang mengenai kuasa, kedudukan dan peranan elemen tradisi dalam Perlembagaan.

Ringkas, 65 peruntukan semuanya seperti yang saya senaraikan ini.

Perkara 2, 3, 8, 15, 28, 32, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 43A, 44, 45, 48, 55, 60, 63, 66, 68, 70, 72, 92, 95C, 99, 105, 108, 114, 115, 122, 122A, 122AA, 122AB, 122B,122C, 124, 125, 130, 132, 137, 138, 139, 140, 141A, 142, 143, 144, 145, 146, 149, 150, 151, 152, 153, 159, 160, 161, 162, 181, 182, Jadual Ketiga, Jadual Keempat dan Jadual Kelima.

Kesungguhan rakyat dan pentadbiran penting untuk memastikan Perlembagaan mampu menjaga kelangsungan elemen warisan atau tradisi ini.
Dr Shamrahayu A Aziz Berita Harian Kolumnis 26 Ogos 2015
Tags: perlembagaan, warisan
Subscribe

Posts from This Journal “perlembagaan” Tag

  • Raja, rakyat dan perlembagaan

    TIDAK berapa lama dulu seorang diplomat Thai memberitahu bahawa saya tidak perlu menunjukkan pembesar dan pemimpin Thai berinsut di lantai ketika…

  • Perlembagaan Persekutuan bukan saluran pecat pemimpin

    SAYA terpanggil untuk berkongsi pandangan perundangan mengenai isu ini kerana sejak akhir-akhir ini, ada yang menyatakan pandangan dan tafsiran…

  • Hak kebebasan berhimpun

    DALAM masyarakat demokratik, rakyat memainkan peranan penting menyemak dan mengimbangi (check and balance) cabang-cabang kerajaan supaya tidak…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments