kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Sasaran PPPM-PT mampu lonjak status universiti

USAHA menjayakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia - Pendidikan Tinggi (PPPM-PT) yang menekankan Transformasi Pengajian Tinggi untuk Kecemerlangan dengan 10 lonjakan, perlu disokong dengan tindakan berstrategik untuk soaring upwards mengikut Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh.

Untuk itu, Universiti Sains Malaysia (USM) misalnya berusaha menjajarkan Program Pemacuan Untuk Kecemerlangan (APEX) yang kini memasuki fasa kedua mengikut hala tujunya melalui proses perancangan senario dan jangkauan tahun 2020.

Hal ini penting ditekankan kerana usaha pengukuhan proses transformasi perlu dibuat untuk mengubah landskap pendidikan tinggi dalam menyokong pelaksanaan lonjakan PPPM-PT supaya menghasilkan bakat diperlukan universiti dan negara.

Melalui tema Mentransformasi Pengajian Tinggi untuk Kelestarian Hari Esok, penjajaran adalah melalui Program Penyelidikan dan Inovasi APEX dalam memenuhi Lonjakan Ketujuh PPPM-PT Ekosistem Inovasi dan Lonjakan Kesembilan, Kesohoran Global, manakala Program Kepimpinan dan Pembinaan Negara APEX dijajarkan dengan Lonjakan Pertama PPPM-PT iaitu Graduan Holistik, Keusahawanan dan Seimbang serta Lonjakan Kedua, Kecemerlangan Bakat Pendidikan Tinggi.

Begitu juga dengan usaha Perkongsian APEX sejajar dengan Lonjakan Kelapan - Penyampaian Pendidikan Tinggi yang Ditransformasi dan 'APEX Extension and Positioning' sejajar dengan Lonjakan Kesembilan Kesohoran Global.

Program Pembangunan Akademik dan Pelajar di bawah APEX pula dijajarkan dengan Lonjakan Ke-10 PPPM-PT Pembelajaran Dalam Talian Secara Global dan Kelestarian Kewangan yang juga sama dengan Lonjakan Keenam, manakala fokus ketujuh APEX,

Pembangunan Institusi dijajarkan dengan Lonjakan Kelima PPPM-PT Tadbir Urus Perkasa.

Universiti pilihan pelajar

Sehingga kini, usaha penjajaran ini memenuhi keperluan 53.5 peratus PPPM-PT, manakala 21.1 peratus akan didefinisikan semula untuk disesuaikan dengan hala tujunya.

Malah, di bawah Rancangan Malaysia Ke-11, tumpuan adalah kepada usaha menjadi universiti terkemuka dalam penyelidikan bidang tujahan (niche) dan termaju, menjadi sebuah universiti pilihan pelajar dari dalam mahu pun luar negara, memfokus kepada perancangan APEX Fasa 2 dan menjadi universiti rujukan dalam kelestarian seiring dengan PPPM-PT.

Perancangan dan pelaksanaan semua aktiviti ini, sekali gus menyokong perancangan negara dalam memperkukuhkan pembangunan inklusif, meningkat kesejahteraan rakyat, membangun modal insan, menuju ke arah pertumbuhan hijau, memperkasa aras pertumbuhan dan merekayasa pertumbuhan ekonomi didukung projek berimpak tinggi, tindakan segera dan kos rendah.

Yang penting, komuniti pendidikan tinggi tidak boleh lagi berada dalam kerangka pemikiran dan set minda lama dengan tindakan perlahan, bersikap selesa dan bergerak sendirian dalam mencapai semua hala tuju ini.

Ia memerlukan pembabitan seluruh komuniti kampus merentasi pelbagai kumpulan kakitangannya. Ini termasuk dalam menzahirkan global research prominence dalam bidang tujahan, menjadi sebahagian pemain utama pembinaan negara dengan menghasilkan siswazah aras tinggi melalui program pasca-siswazah untuk meningkatkan kebolehpasaran, menjadi institusi contoh untuk diikuti pihak lain, menjenamakan universiti sebagai institusi ada kelainan dan terkemuka dalam amalan kelestarian merentasi usaha penyelidikan, akademik dan aktiviti pelajar, menawarkan program akademik dikaitkan secara langsung melalui kerangka kerjasama dengan institusi terkemuka serantau dan antarabangsa, mencapai keupayaan menjana 30 peratus keperluan kewangan menjelang tahun 2020 serta mentransformasi menara ilmu sebagai sebuah organisasi efisyen.

Melahirkan bakat relevan

Adalah penting kepada universiti kita memenuhi sasaran menghasilkan bakat relevan dengan keperluan negara dan senario global masa hadapan, menyediakan program akademik yang menumpukan kepada Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Perubatan (STEM) dan rentas bidang khususnya kelestarian sebagai pilihan pelajar, memperkasakan program penyelidikan bertanda aras tinggi mengikut keperluan masa hadapan serta memastikan terus berdaya saing.

Pelebaran program akademik pesisir pada peringkat antarabangsa perlu diterokai dengan menetapkan model pembangunan kerjaya pelajar, mahu pun pensyarah, misalnya melalui model TeRamPiL yang diperkenalkan USM sebagai asas pembangunan kerjaya ahli akademik pada masa hadapan.

TeRamPil menekankan peningkatan kualiti kerjaya (pengajaran dan pendidikan) sebagai pendidik, penyelidik, pengamal dan pemimpin dalam memenuhi keperluan PPPM-PT agar ahli akademik mempunyai dan menguasai empat kemahiran itu, bersesuaian dengan makna ketrampilan atau kompeten.

Yang penting, semua pihak perlu dipastikan terbabit dalam memenuhi model ini dengan menterjemahkannya dalam bentuk latihan, penilaian tahunan, malah akan digunakan untuk proses kenaikan pangkat sebagai atribut kompetensi kalbu, kompetensi fungsian dan kompetensi generik.​ Dr Omar Osman Berita Harian Kolumnis 26 Ogos 2015
Tags: pppm
Subscribe

Posts from This Journal “pppm” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments