kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Cerita pemimpin lama kesatuan MAS

Sambutan Hari Kebangsaan pada 31 Ogos setiap tahun sejak 58 tahun lalu dirai dengan penuh penghayatan. Pada 1 September 2015 ini pula akan lahir sebuah syarikat penerbangan yang 'baharu.' Ini adalah hasil pelan pemulihan Malaysia Airlines System (MAS).

Syarikat penerbangan lama itu akan digantikan dengan pengurusan baharu di bawah jenama Malaysia Airlines Berhad (MAB). Sebagaimana sambutan Hari Kebangsaan Ke-58 cuba disabotaj oleh Kumpulan Bersih 0.4, pelancaran MAB pun sama mahu diaibkan oleh bekas pemimpin kesatuan sekerja syarikat lama itu.

Sebagaimana tindakan penyokong Bersih, begitu juga perbuatan segelintir pemimpin kesatuan sekerja MAS lama. Mereka cuba memburukkan keadaan sambutan yang sepatutnya dirai dengan rasa bangga. Mungkin perbuatan mereka ini boleh dianggap melampau dan sengaja mahu menjejaskan nama baik negara sendiri.

Sedarlah, penubuhan MAB pun terpaksa dilakukan oleh kerajaan melalui sayap pelaburan Khazanah Nasional Berhad. Inilah langkah pelan pemulihan yang menelan belanja bukan kecil tetapi amat besar sebanyak RM6 bilion. Itu duit rakyat sebagai ‘talian hayat’ kepada syarikat penerbangan negara kita daripada jatuh bangkrap.

Menurut laporan media, Kesatuan Kebangsaan Anak-Anak Kapal Kabin Malaysia (NUFAM) khabarnya cuba buat ugutan terakhir menjelang pelancaran MAB pada 1 September ini.

Kesatuan itu yang tidak pernah langsung diiktiraf pihak pengurusan MAS selama ini dilaporkan mengancam mengadakan perhimpunan bantahan pada 31 Ogos, sehari sebelum MAB wujud; konon sempena sambutan Hari Kebangsaan 2015.

Tidak ketinggalan menagih simpati ialah Kesatuan Pekerja Sistem Penerbangan Malaysia (MASEU) yang mendakwa bakal tidak lagi diiktiraf MAB, walhal Akta MAS 2015 membenarkan pembentukan kesatuan asalkan ada pengiktirafan MAB.

MASEU turut mendakwa gaji diterima pekerja yang dikekalkan lebih rendah, tiada lagi bayaran kerja lebih masa dan faedah tiket penerbangan dimansuhkan sekali gus mahu mencabar isu akta ini di mahkamah.

Hakikatnya, apa yang disorok ialah kedua-dua kesatuan sekerja baik NUFAM atau MASEU kemungkinan besar tidak lagi berfungsi apabila ‘MAS Lama’ ditutup dan wujud syarikat baharu MAB.

Oleh demikian, kita boleh perhatikan bagaimana kedua-dua kesatuan itu bermati-matian cuba mencetuskan pelbagai isu remeh menjelang pembentukan MAB. Mereka sedar sebaik-baik masuk tarikh 1 September, NUFAM dan MASEU secara teknikal boleh dianggap tiada fungsi lagi. Kalau ingin disambungkan nyawa, mereka perlu memohon kepada pihak pengurusan MAB untuk diiktirafkan.

Apa sebenarnya tujuan MASEU and NUFAM mengungkit isu ini sekarang walhal surat pelantikan pekerja baharu telah dikeluarkan pada awal Jun lalu dan telah pun diterima pekerja mengikut terma dan syarat yang ditetap? Kenapa baru sekarang ungkit perkara ini apabila MAS Baharu akan mula beroperasi?

MASEU mendakwa hak pekerja diabaikan, tetapi kenapa 98 peratus daripada 14,000 yang ditawarkan kerja di MAB terima tawaran, hanya 1 peratus saja yang menolak. Bukankah ini menunjukkan bahawa tawaran diterima dan ia sama dengan standard global bersandarkan kepada tahap penerimaan?

Sebagai syarikat baharu, MAB pada hakikatnya tiada kena-mengena lagi dengan MAS, malah semua pekerja ‘MAS Lama’ yang dipilih telah diberi dan menjawab surat tawaran kerja yang baharu.

Mereka tiada kena-mengena dengan perjanjian MAS lama kerana entiti perniagaan lama tidak wujud lagi. Mereka kena terima hakikat akan dilayan seperti pekerja baharu dengan syarat dan terma seperti mana yang ditetapkan oleh pihak pengurusan baharu.

Perlu diingat RM1.5 bilion pampasan yang perlu dibayar kepada semua pekerja ‘MAS Lama’ bukan daripada ‘kantung’ MAS sendiri tetapi ia adalah dana daripada Khazanah atau senang kata ialah duit rakyat. MAB ialah syarikat baharu yang bermula daripada kosong dan tiada apa-apa. Sebab itu kepada 14,000 pekerja yang dipilih semula kena bersyukur - mereka masih dapat peluang kerja.

Staf ‘MAS Lama’ yang dipilih semula menyertai MAB harus bersyukur kerana dalam keadaan ekonomi tidak menentu seperti sekarang, mereka masih lagi ada kerja sedang-kan di luar sana ada syarikat yang mula memberhentikan pekerja dengan pampasan ala kadar. Pekerja MAS yang diberhentikan patut berterima kasih walaupun MAS rugi besar tetapi mereka tetap diberi pampasan.

Adakah wajar pekerja mendapat pampasan jika perniagaan merugikan. MAS lama telah mengalami kerugian selama sedekad. Padahal kalau dilihat syarikat lain, bila diisytiharkan ‘bangkrap’ akibat rugi besar, pekerja langsung tidak mendapat apa-apa pampasan.

Malah isu rakan yang diberhentikan kerja sukar mendapat pekerjaan bukan satu masalah. Sejak kebelakangan ini, banyak syarikat penerbangan termasuk Emirates, Qatar Airways, Kuwait Air bahkan AirAsia dan Malindo pun membuat tawaran lebih lumayan kepada bekas pekerja MAS yang berpengalaman. Ini bermakna peluang pekerjaan memang terbuka luas.

Jadi berilah peluang kepada pengurusan baharu untuk membina MAB menjadi sebuah gergasi penerbangan global disegani, bukan sabotaj dengan membuat pelbagai tuntutan seolah-olah ini syarikat kaya-raya. Kita mahu MAB berjaya membawa lambang Malaysia kembali terbang tinggi dan membawa imej negara ke seluruh dunia. - Azman Anuar Utusan Malaysia Rencana 30 Ogos 2015

Tags: ekonomi, mas, pengangkutan
Subscribe

Posts from This Journal “pengangkutan” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments