kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Tahun memperkasa cita-cita

SECARA umumnya, golongan pelajar atau remaja akan melipat gandakan usaha apabila menjelang tahun baharu. Memperkasa cita-cita dan memperbaharui azam biasanya dilakukan pada setiap kali menjelangnya tahun baharu.

Setiap cita-cita yang ingin dicapai sudah tentu mempunyai halangan dan cabaran. Bagi seseorang yang bersifat dinamik dan kreatif, halangan dan cabaran itu adalah alat pendorong untuk mencapai kemajuan, bukan alasan untuk tidak berusaha.

Banyak bukti kejayaan adalah bermula daripada usaha yang bersungguh-sungguh walau dalam apa bidang sekalipun.

Secara jelas, cita-cita memerlukan perjuangan, perjuangan pula memerlukan pengorbanan dan pengorbanan memerlukan keteguhan hati.

Dalam usaha memperkasa cita-cita setiap pelajar atau remaja mestilah membulatkan tekad dengan hanya satu cita-cita yang unggul supaya dapat dilaksanakan.

Beberapa tokoh Barat seperti, Mark Twain, menjelaskan, peliharalah cita-citamu dengan baik, kerana apabila cita-cita padam sama ertinya dengan mati. Manakala, Rante menyatakan, hidup akan sunyi apabila manusia tidak mempunyai cita-cita.

Sementara, Goethe, menegaskan, wujudkan cita-citamu walaupun hanya dalam angan-angan, kerana begitu kuatnya angan-angan anda, akan memaksa anda mencapai cita-cita.

Islam juga sangat menitikberatkan umatnya mempunyai cita-cita yang unggul demi kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Hal ini pernah dijelaskan oleh Hukama’ atau para cerdik pandai, iaitu, bencana yang paling besar adalah putusnya cita-cita. Hidup tanpa cita-cita umpama rumah yang tidak berjendela menyebabkan penghuninya mati kelemasan.

Imam Abu Hanifah pernah menjelaskan, cita-cita perlu bagi manusia yang hidup. Manusia yang tidak bercita-cita bukanlah sebenarnya dia hidup, tetapi itu adalah kematian kerana manusia yang tidak mempunyai cita-cita, sudah mati batinnya.

Justeru, manusia yang memiliki cita-cita tidak kenal istirahat. Dia akan sentiasa berusaha dan bekerja bersungguh-sungguh untuk merealisasikan cita-citanya. Untuk mencapai cita-cita banyak kesusahan dan penderitaan yang mesti ditempuh.

Ini dijelaskan oleh Ibnu Khaldun yang menyatakan, menderita sebenarnya jauh lebih baik sekiranya bercita-cita kerana ada imbalan, daripada menderita berpanjangan tanpa cita-cita.

Oleh itu, mengubah hati dan diri ke arah kebaikan merupakan jalan terbaik menuju kemuliaan. Perbanyakan ilmu dan amalan dalam kehidupan serta mengelakkan diri daripada terjebak dengan gejala sosial yang negatif dan merosakkan.

Sebagai contoh, sahabat Rasulullah SAW mempunyai keazaman dan cita-cita yang sangat hebat. Abu Hurairah menghafal hampir seluruh hadis dan membahagi malamnya menjadi tiga untuk solat, untuk menghafal dan untuk tidur.

Sementara, Ahmad ibn Hanbal harus berjalan sejauh 30,000 batu untuk mencari hadis. Dia menghafal satu juta hadis dan menulis 40,000 hadis dalam kitab Musnadnya.

Jabir ibn Abdullah pergi mencari satu hadis hingga ke Mesir selama satu bulan. Ibn Musayyab pergi selama tiga hari hanya untuk mencari jawapan atas suatu permasalahan. Cerita ini boleh dijadikan motivasi dalam mencari ilmu.

Begitulah hebatnya orang-orang yang berjaya melaksanakan cita-citanya yang boleh diteladani oleh pelajar dan remaja masa kini. Keadaan pada zaman dahulu lebih sukar dan susah berbanding sekarang. Walau bagaimanapun, ujian kesusahan lebih memberi keazaman berbanding ujian kesenangan pada masa kini yang banyak melalaikan kehidupan.

Bagaimanapun, cubaan dan ujian akan dapat membentuk kedewasaan seseorang, mencabar minda, mencekal akal, memperbaiki akal budi dan menguatkan semangat dalam menempuh liku-liku perjuangan kehidupan.

Justeru, bagi merealisasikan segala cita-cita, kuatkan azam dan iltizam, fokuskan perhatian pada satu perbuatan dan pekerjaan dengan tekun agar menjadi orang yang berjaya dalam kehidupan masa depan.

Ketelitian dalam melaksanakan sesuatu adalah jalan kejayaan. Ini disebabkan seseorang yang berjaya sangat teliti, rajin dan berterusan melakukan sesuatu.

Tags: dream
Subscribe

Posts from This Journal “dream” Tag

  • I am a dreamer

    If we stop thinking of alternative worlds, we may stop progressing. I AM a dreamer: always have been and always will be. When I was a small boy, my…

  • Get a life: Live your dream

    I WORK to inspire courage, confidence, and freedom so we can live our best life. What does my work mean to me? I believe my work contributes to…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments