kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Hang Tuah dibuktikan wujud, bukan mitos, Catatan Albuquerque sebut tentang laksamana

Catatan Albuquerque sebut tentang laksamana

BUKTI kewujudan laksamana Hang Tuah tidak hanya bersandarkan kepada kandungan surat yang yang diterima dari kerajaan Ryukyu, malah diperkukuhkan dengan catatan yang dibuat oleh Ketua Armada Portugis iaitu Alfonso de Albuquerque pada 1511.

Pensyarah Jabatan Bahasa Melayu, Fakulti Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia, Prof. Emeritus Dr. Hashim Musa menemukan data primer dari Portugis yang menyebut tentang perihal seorang laksamana yang ciri-cirinya cukup melambangkan Hang Tuah sebagai seorang pahlawan Melayu.

“Albuquerque di dalam catatannya menyebut laksamana pada ketika itu usianya 80 tahun merupakan seorang perwira yang handal, mempunyai reputasi yang bagus dan berpengetahuan tinggi.

“Meskipun hanya menyatakan laksamana dan tidak menyebut nama Hang Tuah, namun setelah dikaji ciri-ciri yang disebut lebih berpadanan dengan Hang Tuah berbanding laksamana lain.

“Jika dikatakan laksamana tersebut boleh jadi laksamana Khoja Hassan yang dilantik selepas Hang Tuah (hilang jejak), namun dari segi umur tidak berpadanan kerana usianya dianggarkan antara 30 hingga 40 tahun pada masa itu.

“Bahkan Khoja Hassan juga tidak memiliki reputasi yang baik setelah memfitnah Bendahara, Tun Mutahir. Jadi, laksamana yang diperkatakan itu merujuk kepada Hang Tuah jika melihat dari sudut keperwiraan pahlawan itu dan dari segi perkiraan umurnya,”katanya.

Turut disebut laksamana itu berada di Temasik (Singapura) ketika Albuquerque mengetuai armada Portugis menawan Melaka pada tahun 1511.

Dalam catatan Albuquerque turut menyebut hubungan perkahwinan di antara Sultan Mansur Shah dengan puteri laksamana Hang Tuah.

“Hasil perkahwinan itu, mereka dikurniakan seorang putera (Husin) yang kemudian menaiki takhta sebagai Sultan Alauddin Riayat Shah.

“Ini berdasarkan catatan Albuquerque sebelum meninggalkan Melaka untuk kembali ke Portugis. Namun, maklumat tentang perkahwinan kedua Sultan Mansur Shah dengan anak Hang Tuah tiada dinyatakan di dalam Sejarah Melayu,” katanya.

Dalam pada itu, Hashim menyangkal pandangan yang menyatakan perkataan tuah hanya wujud selepas kurun ke-16 kerana menurutnya penggunaan perkataan itu telah ada dalam bahasa Melayu sejak 2000 tahun lalu iaitu dalam bahasa Maori, satu daripada rumpun Melayu Polinesia yang mencatatkan perkataan tuah dan tuha.

“Sebetulnya, perkataan tuah memang tidak ada tercatat dalam mana-mana manuskrip pada abad ke-15 memandangkan tidak ada satu pun manuskrip yang wujud dalam alam Melayu pada masa itu.

“Namun, kajian saya mendapati penggunaan perkataan tuah telah wujud dalam bahasa Maori yang merupakan bahasa serumpun dengan bahasa Melayu sejak 2000 tahun lalu. Selain itu, perkataan itu juga digunakan dalam bahasa Rejang yang berasal dari Sumatera Selatan yang menggunakan tulisan rencong. Tulisan rencong adalah tulisan Melayu awal yang digunakan sebelum tulisan jawi mengambil alih.

“Jika sebelum tulisan jawi perkataan tuah sudah digunakan, ini bermakna tuah telah wujud dalam bahasa Rejang kira-kira tahun 1600, malah mungkin lebih awal daripada itu,” ujarnya. Utusan Malaysia Rencana 16 Januari 2016 6:11 PM

Hang Tuah dibuktikan wujud, bukan mitos
PADA asasnya ‘menggali’ sesuatu peristiwa sejarah atau seseorang tokoh dilakukan menerusi kajian yang bersandarkan kepada sumber primer (sumber pertama) dan sumber sekunder (sumber kedua).

Sumber primer biasanya terdiri daripada dokumen, surat, catatan, watikah, warkah, manuskrip, peninggalan dan sebagainya yang dihasilkan oleh seseorang yang sezaman dengan peristiwa yang dikisahkan.


Dr. Hashim Musa menunjukkan salinan catatan surat yang membuktikan wujudnya hubungan antara Melaka dengan kerajaan Ryukyu.

Sementara sumber sekunder pula merupakan tafsiran, kesimpulan serta andaian yang dibuat pengkaji mengenai sesuatu peristiwa berdasarkan sumber pertama. Sumber itu digunakan penyelidik lain sebagai rujukan, perbandingan atau ungkapan bagi mengukuhkan pandangan serta tafsiran terhadap kajian.

Sesuatu karya dianggap bernilai tinggi apabila kajian yang dijalankan berasaskan sumber primer.

Sumber sekunder juga amat penting dan digunakan di dalam mengukuhkan sesuatu kajian, namun pemilihan maklumat harus mengambil kira dari segi kualiti dan kesesuaian data yang digunakan sebagai pendukung data primer bagi memastikan maklumat yang diperolehi itu adalah tepat.

Justeru itu, di dalam kajian mengenai Laksamana Hang Tuah, penyelidik dari Universiti Putra Malaysia iaitu pensyarah Jabatan Bahasa Melayu, Fakulti Moden dan Komunikasi, Prof. Emeritus Dr. Hashim Musa berpegang terhadap keyakinan yang menyatakan kewujudan Hang Tuah bersandarkan bukti yang diperolehi melalui sumber primer, selain turut disokong oleh maklumat dari sumber sekunder.

Sebagaimana kewujudan Julius Caesar, Alexander the Great dan Laksamana Cheng Ho atau Zheng He dibuktikan dengan catatan daripada sumber primer dan artifak yang ditemukan sezaman dengan mereka. Kewujudan Laksamana Hang Tuah juga didukung dan diperkukuhkan dengan sumber primer.

“Berdasarkan dokumen rasmi Rekidai Hoan yang diterima dari kerajaan Ryukyu, terdapat surat-surat yang membuktikan wujudnya hubungan di antara kerajaan Melaka dan Ryukyu pada abad ke-15.

“Dokumen itu dalam bahasa Cina yang diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris oleh Atushu Kobata dan Mitsugi Matsada.

“Ada 19 surat kesemuanya dan lapan daripada surat berkenaan diterima dari pihak kerajaan Melaka, sementara selebihnya dari pihak kerajaan Ryukyu. Daripada jumlah berkenaan, sebanyak tiga yang ditulis oleh laksamana Melaka. Paling penting turut dinyatakan mengenai tarikh surat berkenaan dicatat” katanya.

Catatan surat pertama dalam dokumen 9 bertarikh Februari 1480 menyebut surat berkenaan adalah bagi pihak sultan. Meskipun, tidak menyebut laksamana, namun pengkaji tempatan malah dari Jepun percaya ‘bagi pihak sultan’ itu merujuk kepada laksamana.

“Dari segi terjemahan ayat itu turut menyatakan ‘Raja bagi Negeri Melaka dengan penuh takzimnya menghantar perutusan ini kepada duli yang maha mulia tuanku raja negeri Ryukyu...’. Akhir sekali dinyatakan bingkisan hadiah yang disertakan dan tertera di situ ‘bagi pihak raja’ yang merujuk laksamana.

“Surat kedua dalam dokumen 10 bertarikh April 1480 pula dengan jelas ada tercatat ‘laksamana’, namun tidak menyenaraikan senarai bingkisan hadiah yang disertakan.

“Saya berpendapat surat kedua ditulis oleh laksamana semasa di Ryukyu memandangkan dia tidak membawa bingkisan hadiah sebagaimana kebiasaannya akan membawa bingkisan hadiah sekiranya datang dari Melaka.

“Surat ketiga di dalam dokumen 15 yang bertarikh 17 Mac 1941 juga dicatat oleh laksamana,” katanya.

Meskipun, tidak dinyatakan nama Hang Tuah, namun berdasarkan catatan tersebut, laksamana yang dimaksudkan itu merujuk kepada Hang Tuah jika dipadankan dengan maklumat dari sumber sekunder.

“Jika merujuk kepada surat pertama, ada menyatakan ‘Beta kini berumur enam tahun, dan beta bersyukur di atas anugerah keamanan dan kebajikan ke atas negeri beta...’ Jadi, persoalannya sultan mana yang ditabalkan ketika masih kanak-kanak?

“Bagi menjawab persoalan itu, kita melihat Sejarah Melayu halaman 164 terdapat pesanan Sultan Mansur Shah sebelum mangkat ‘adapun pertaruhkulah anak kita Husin (kemudian ditabalkan sebagai Sultan Alauddin)...ialah gantiku...jikalau barang suatu salahnya, hendaklah dimaafkan oleh tuan-tuan sekalian kerana ia budak, belum sampai akalnya, belum tahu adatnya’.

“Justeru, berdasarkan catatan itu, putera Sultan Mansur Shah iaitu Sultan Alauddin Riayat Shah merupakan satu-satunya sultan menaiki takhta ketika masih kanak-kanak lagi pada zaman kesultanan Melayu Melaka.

“Sewaktu zaman pemerintahan Sultan Alauddin (1477-1488), Hang Tuah berpangkat laksamana pada ketika itu yang berusia antara 46 hingga 57 tahun. Bahkan, jika melihat kepada tarikh surat itu, ia dicatat pada 1480. Ini jelas menunjukkan tarikh catatan itu adalah pada zaman pemerintahan Sultan Alauddin,” katanya.

Selain surat itu, kewujudan Hang Tuah juga dibuktikan dengan artifak berupa keris berluk sembilan tanpa hulu dan sarung yang merupakan sebahagian daripada bingkisan hadiah dari kerajaan Melaka kepada kerajaan Ryukyu.

“Di dalam terjemahan surat pertama, dinyatakan salah satu bingkisan hadiah ialah sejenis ‘dagger’ (pisau atau keris) yang diletakkan di tali pinggang. Ciri ini jelas merujuk kepada keris yang dibawa oleh laksamana pada 1480 untuk dihadiahkan kepada pemerintah Ryukyu.

“Keris yang ditemukan di perkarangan Kuil Diraja Enkakuji Ryukyu itu membuktikan dengan jelas wujudnya hubungan di antara kerajaan Melaka dengan Ryukyu,” katanya.

Tags: sejarah
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments