?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

Adakah kita benar-benar merdeka?

TANGGAL 31 Ogos lalu, negara ini menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-59. Secara zahirnya, Malaysia sudah mencapai kemerdekaan untuk suatu tempoh yang agak lama. Walaupun negara ini secara zahirnya kelihatan bergerak ke tahap sebuah negara maju, namun adakah bangsa kita bergerak pada kadar yang sama? Iaitu pada tahap yang membolehkan kita secara ikhlas mengatakan bahawa kita benar-benar merdeka?

Untuk menjawab soalan ini, kita harus meneliti erti merdeka dari sudut definisinya terlebih dahulu. Menurut Dewan Bahasa dan Pustaka, merdeka membawa maksud bebas daripada penjajahan, kurungan atau naungan. Merdeka juga boleh ditafsirkan sebagai berdiri sendiri dan tidak bergantung pada yang lain.

Selepas Malaysia mencapai kemerdekaan sehinggalah ke hari ini, orang Melayu dan bumiputera telah diberi berbagai hak keistimewaan. Hak-hak ini, antara lain, adalah sepertimana yang termaktub di bawah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan. Antara contoh yang jelas, Universiti Teknologi Mara (UiTM) telah ditubuhkan sebagai sebuah universiti eksklusif untuk orang Melayu dan ­bumiputera yang bertujuan untuk memberi peluang menaikkan status akademik mereka.

Pada 2 Januari 1990, Amanah Saham Nasional Berhad telah melancarkan skim Amanah Saham Bumiputera (ASB) khusus untuk orang Melayu dan bumiputera. Objektif dana ini adalah untuk membantu orang Melayu dan bumiputera untuk menaikkan taraf ekonomi mereka. Sehingga ini, dividen yang diagihkan oleh dana ini adalah antara yang tertinggi di negara ini.

Walaupun pada dasarnya keistimewaan-keistimewaan ini kelihatan seolah-olah memberi kelebihan kepada orang Melayu dan bumiputera, namun keistimewaan-keistimewaan yang diperuntukkan ini sebenarnya memberi impak yang positif kepada orang Melayu dan bumiputera itu sendiri.

Pada tahap ini, penulis ingin membawa pembaca untuk mengamati kata-kata Tun Mohamed Suffian Hashim, Ketua Hakim Negara ketika itu di dalam kes Datuk Harun Idris v. Public Prosecutor (1976) 1 LNS 19. Beliau menyatakan: “ 1. The equality provision is not absolute. It does not mean that all laws must apply uniformly to all persons in all circumstances everywhere. 2. The equality provision is qualified. Specifically, discrimination is permitted within cl (5) of art 8 and within art 153...”

Namun, wajarkah orang Melayu dan bumiputera secara berterusan bergantung kepada keistimewaan-keistimewaan yang diperoleh ini? Pernahkah difikirkan sejenak apakah tujuan keistimewaan ini diberikan?

Mohamed Suffian juga dalam bukunya bertajuk, “An Introduction To The Constitution of Malaysia”, Edisi Ke-2, di muka surat 321, secara tepat berkata berhubung dengan Perkara 153 “Protective provisions were written into the Malaysian constitution not with the intention of pulling back the advancement of the non-indigenous people but with the intention of securing the advancement of the indigenous people who, through no fault of their own, were and are educationally, socially and economically less advanced, and the leaders of the non-indigenous people consented to these provisions in return for generous citizenship terms that enabled a large number of them to become citizens by a stroke of the pen.”

Dalam erti kata lain, Perkara 153 digubal bertujuan menaikkan status orang Melayu dan bumiputera yang pada ketika itu berada di tahap yang mundur jika dibandingkan dengan bangsa lain. Penekanan harus dilakukan pada ungkapan ‘pada ketika itu’. Persoalannya, berlandaskan landskap negara kita pada ketika ini, haruskah Perkara 153 diberi terjemahan yang sama?

Di sini, kita terpaksa kembali kepada niat asal kenapa Perkara 153 digubal. Seperti mana dinyatakan tadi, Per­kara 153 adalah untuk menaikkan taraf dan status orang Melayu. Selepas taraf kita dinaikkan, apa akan berlaku? Seharusnya, dengan penaiktarafan ini, seseorang itu akan menyumbangkan tenaga dan keringatnya kepada pembangunan dan kemajuan negara.

Malangnya, keistimewaan-keistimewaan yang diberi ini tidak dihargai dan dipandang enteng oleh sesetengah orang Melayu dan bumiputera. Malah, terdapat juga beberapa cendekiawan yang sememangnya menerima manfaat keistimewaan ini, yang enggan pulang ke tanah air setelah melanjutkan pelajaran di luar negara.

Sering kali kita mendengar cerita siswazah tajaan kerajaan atau Majlis Amanah Rakyat (Mara) yang me­lanjutkan pelajaran ke luar negara yang enggan pulang ke tanah air selepas tamat pengajian kerana tidak mahu bekerja di sektor kerajaan. Kononnya, bekerja dalam ­sektor kerajaan tidak setaraf dengan kelulusan mereka dan pendapatan yang ditawarkan tidak setanding kelulusan. Kenapa tidak dipandang dari sudut positif dengan berfikir bahawa dengan kemahiran yang ada ini, dapat membantu memajukan negara tercinta ini?

Setelah menikmati sesuatu yang dicita-citakan dengan menggunakan kemudahan yang telah disediakan, adakah ini cukup kerana kita telah pun mencapai cita-cita itu? Sewajarnya, kenikmatan dan kejayaan yang dikecapi ini perlu dibantingkan semula kepada negara mahu pun masyarakat umum tidak kira melalui apa cara jua pun.

Pada hemat penulis, Perkara 153 bukan sahaja masih relevan, tetapi harus dikekalkan demi memastikan kita tidak ketinggalan dek arus zaman. Walau bagaimanapun, kita tidak harus mengambil mudah hak keistimewaan ini. Alangkah baiknya setelah dikecapi keistimewaan-ke­istimewaan ini, kita kemudiannya juga menyumbang kepada negara ini. Dengan cara ini, setelah menyemai bakti kepada bumi keramat ini, barulah kita mampu tidur lena dan layak mendabik dada tanpa perlu khuatir akan pertikaian dan persoalan yang mungkin diajukan berkenaan hak-hak keistimewaan itu.

Inilah yang dimaksudkan dengan kemerdekaan. Baharulah kita boleh mendabik dada dan menyatakan dengan seikhlas-ikhlasnya bahawa kita sudah merdeka.

- Datuk M Reza Hassan Utusan Malaysia Rencana 15 September 2016 6:00 PM

Posts from This Journal by “merdeka” Tag

Latest Month

May 2019
S M T W T F S
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Tags

Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow