?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

Pencegahan awal, berterusan atasi buli

BULI di institusi pendidikan seperti sekolah dan universiti adalah gejala tidak sihat. Peristiwa membabitkan Zufarhan Osman Zulkarnain dan T Nhaveen yang dicederakan adalah sebahagian lakaran gejala buli membabitkan pelajar dan siswa sebagai pelaku atau mangsa di tanah air kita.

Medium sosial seperti Facebook, WhatsApp dan Twitter menjadi wadah manifestasi kemarahan masyarakat terhadap kedua-kedua kejadian tragis itu. Kebimbangan orang ramai terhadap impak negatif buli semakin dijelmakan rentetan kematian Zufarhan dan T Nhaveen.

Buli umumnya merujuk kepada pelakuan agresif atau mengasari seseorang atau sekumpulan individu oleh seseorang atau sekumpulan individu lain.

Tingkah laku buli sebenarnya tidak terhad kepada buli secara fizikal seperti memukul individu, tetapi turut meliputi buli secara lisan seperti memalukan individu dengan kata-kata serta buli secara psikologi seperti mendiskriminasikan individu.

Langkah mapan basmi buli

Pada hemat penulis, pemusatan ideologi terhadap buli yang padan oleh komuniti pendidikan khususnya dan masyarakat amnya adalah prasyarat paling signifikan ke arah memacu langkah mapan bagi membasmi buli. Konseptualisasi buli tidak harus bernoktah sekitar pandangan moral sebagai dogma tradisional semata-mata, tetapi perlu dicakna bersama perspektif jenayah.

Tuntasnya, kebanyakan pelakuan buli tergolong sebagai jenayah. Pelbagai peruntukan undang-undang terutama dalam Kanun Keseksaan berkaitan pelakuan jenayah adalah terpakai untuk kes buli.

Antaranya seperti Seksyen 299 untuk mematikan orang dengan salah, Seksyen 300 untuk membunuh, Seksyen 321 bagi menyebabkan kecederaan, Seksyen 322 bagi menyebabkan kecederaan parah, Seksyen 350 bagi melakukan kekerasan jenayah, Seksyen 351 untuk menyerang (walaupun tiada kecederaan), Seksyen 375 untuk merogol, Seksyen 377A, 377C, 377CA, 377D serta 377E untuk persetubuhan bertentangan dengan tabii, pelakuan seks luar tabii serta kelucahan melampau, Seksyen 383 untuk melakukan pemerasan, seksyen 499 untuk melakukan fitnah, Seksyen 503 bagi menakutkan secara jenayah dan Seksyen 509 untuk menggunakan perkataan atau isyarat bagi mengaibkan kehormatan seseorang.

Perbuatan percubaan, pensubahatan atau pakatan jahat bagi mana-mana perbuatan buli yang termasuk dalam kategori jenayah juga adalah jenayah yang tersendiri.

Faktor risiko jenayah

Selain itu, buli adalah faktor risiko jenayah. Kajian antarabangsa mendedahkan hubungan saintifik antara perbuatan buli dan kebarangkalian tinggi perbuatan antisosial lebih kronik serta jenayah pada masa depan. Misalnya, kajian oleh Olweus, D, Limber, S. & Mihalic, S di Amerika Sayrikat (1999, Bullying Prevention Program dalam D.S. Elliott (Series Ed.). Blueprints for Violence Prevention) mendapati 60 peratus lelaki yang pernah terbabit membuli ketika dalam Tahun 6 ke 9 disabitkan dengan sekurang-kurangnya satu jenayah ketika mencapai umur 24 tahun berbanding hanya 23 peratus lelaki yang tidak pernah menjadi pembuli atau mangsa.

Buli adalah petunjuk awal kepada pelakuan antisosial lebih serius serta jenayah pada masa depan. Paradigma atau cara pemikiran acapkali mempengaruhi tingkah laku manusia. Justeru, deontologi buli sebagai jenayah dan faktor risiko jenayah perlu diterapkan untuk mencorakkan mentaliti dan praktikaliti tindakan menangani yang selari.

Ini termasuk pendekatan berorientasikan kaedah pencegahan jenayah dari awal untuk mengurangkan kerentanan/pendedahan pelajar kepada buli dan mengukuhkan faktor perlindungan kepada mangsa atau potensi mangsa. Tindakan pencegahan yang sesuai dipraktikkan termasuk pembangunan rangka kerja, polisi toleransi sifar, program pendidikan antibuli, peraturan, pengawasan aktiviti pelajar dan sistem pengesanan insiden buli seperti mekanisme pelaporan di institusi pendidikan.

Selain itu, perspektif jenayah serta faktor risiko jenayah mewajarkan tindakan campur tangan awal oleh warga pendidikan sekiranya kejadian atau petanda awal perlakuan buli mula dikesan. Namun, tahap tindakan campur tangan perlu diselaraskan dengan peringkat pelakuan buli.

Namun, perbuatan buli yang lebih serius, termasuk memukul, memeras ugut dan mana-mana perbuatan yang boleh dikategorikan sebagai persediaan, percubaan jenayah atau jenayah mestilah dikenakan tindakan lebih konkrit seumpama tindakan disiplin yang lebih tegas, kaunseling lebih intensif dan tindakan yang membabitkan penguatkuasa undang-undang termasuk konsultasi tindakan dengan pihak polis atau membuat laporan polis.

Buli tidak wajar dipandang enteng disebabkan implikasi negatifnya yang merentasi pelbagai aspek termasuk fizikal, psikologi, sosial serta ekonomi kepada mangsa, pelaku, institusi pendidikan, masyarakat dan negara. Persepsi jenayah terhadap buli dan strategi relevan bagi menanganinya dapat membantu institusi sosial untuk berdepan dengan isu ini.

Tiada pengecualian

Pendirian dan langkah menangani buli tidak sepatutnya menjadi usaha semasa sahaja ibarat 'sekali air bah, sekali pasir berubah', terutama apabila kejadian buli berakhir dengan pertumpahan darah. Tindakan pencegahan dan intervensi di setiap pusat pendidikan tanpa pengecualian perlu disegerakan dan dibuat secara berkesinambungan sepanjang waktu.

Namun, keberhasilan usaha ini bergantung kepada sokongan segenap pemain peranan, termasuk guru, ibu bapa, pelajar, kerajaan dan masyarakat. Kewajipan menangani buli tidak boleh dipinggirkan atas apa juga alasan. Menyelamatkan pelajar dan siswa daripada gejala buli bermakna melindungi anak-anak kita, masyarakat dan generasi akan datang daripada kancah kemudaratan.

Semoga keinsafan dan iltizam yang diterjemahkan melalui tindakan pengawalan yang integratif berupaya untuk menongkah budaya buli yang tercela.


Hentikan juga perbuatan buli di tempat kerja

Dua kematian berpunca daripada perbuatan membuli keterlaluan bulan lalu, mengejutkan kita. Ramai tersentak dengan insiden tragis dan kejam itu kerana membawa maut. Sebelum itu lagi, klip video menular di media sosial memaparkan masalah yang sama walaupun ia tidak seserius dua kematian membabitkan remaja yang sepatutnya menjadi aset negara.

Negara berhadapan dengan masalah serius. Apa pun, perbuatan membuli dengan sendiri menunjukkan ia sudah sampai tahap krisis sosial dalam masyarakat hari ini. Bagi kebanyakan orang, bersandarkan ciri mereka yang jadi mangsa seolah-olah kelihatan sebagai isu yang hanya babitkan generasi muda.

Sebenarnya tidak. Kita ada asas dan sebab kukuh untuk berkata demikian. Adakah masalah membuli hanya babit remaja dan golongan muda? Jawapannya 'Tidak.'

Sebelum dua kejadian bulan lalu, kita memfokus kepada isu membuli pada peringkat sekolah. Kementerian Pendidikan turut menyediakan dengan garis panduan membuli pada peringkat pusat pengajian tinggi. Apakah selepas ini membuli di tempat kerja akan menarik fokus negara?

Kita berharap tidak. Pun begitu kita perlu bersiap sedia dengan kemungkinan itu. Selepas enam dekad negara merdeka kita masih berhadapan masalah ini. Gejala membuli berlaku di mana-mana dan setiap hari, termasuk di tempat kerja. Malangnya, ramai tidak sedar membuli juga membabitkan diri pekerja. Pekerja menjadi mangsa masalah buli setiap hari, tidak kira skala.

Kita harus lihat isu ini dari sudut lebih luas membabitkan perspektif perundangan, kehakiman dan eksekutif negara. Separuh daripada penduduk negara adalah pekerja.

Jika kita selidik secara mendalam, pekerja kita berhadapan unsur buli dalam pelbagai bentuk, secara langsung dan tidak, secara tersirat dan tersurat, berpunca daripada tindakan pelbagai individu termasuk pemegang kuasa politik, pegawai awam, pembuat keputusan, pemilik syarikat atau pelaksana dasar - untuk capai kepentingan korporat, perniagaan atau matlamat peribadi, dalam kebanyakan kes mengeksploitasi pekerja dan menafikan hak kesatuan sekerja.

Kita tidak boleh melihat gejala membuli dari segi bentuk fizikal semata-mata, tetapi perlu mencakupi skop lebih luas. Justeru, menjadi tanggungjawab kita meletakkan titik noktah ke atas isu ini. Cukup cukuplah. Usaha ini memerlukan tindakan kolektif dan komprehensif membabitkan semua pihak pada setiap peringkat. Jika kita gagal tangani isu membuli secara kolektif, masalah sosioekonomi ini akan berpanjangan, mengancam pembangunan sosial negara.

Di Amerika Syarikat (AS), kajian menunjukkan 37 peratus atau 54 juta pekerja dibuli di pejabat atau berulang kali dianiaya dengan cara yang menjejaskan kesihatan mereka.

Tiada data pembuli

Di Malaysia, kita tidak mempunyai data empirikal isu pembuli. Tetapi, MTUC tidak putus-putus menerima aduan dan maklumat mengenai buli di tempat kerja. Walaupun kesatuan entiti sah berdaftar di bawah undang-undang negara, ia juga hadapi kesukaran berfungsi dengan bebas dan tanpa takut dalam memperjuangkan hak pekerja.

Ia juga satu bentuk buli dan sekadar contoh, perbuatan membuli juga membabitkan pekerja industri perhutanan Sabah yang mana kesatuan mereka belum diberi pengiktirafan meskipun sudah 25 tahun dituntut. Presiden Kesatuan Pekerja-Pekerja Infineon Technologies, Zulfadlee Thye yang secara tidak sah dibuang kerja, kini dihalang menjalankan tugas kesatuan sekerja.

Presiden Kesatuan Pekerja-Pekerja Zoo baru-baru ini dipaksa bekerja dalam persekitaran bercanggah dengan nasihat doktor. Di satu pihak, HSBC Bank pula memaksa pekerja mereka menerima Skim Pemisahan Sukarela walaupun mereka tidak mahu.

Kesatuan sekerja juga dinafikan peluang dan hak untuk terbabit dalam perbincangan langkah penggabungan dan pengambilalihan bank, yang terbaru antara RHB-AMMB Holdings Berhad. Membuli juga babit perbuatan intimidasi dan kekasaran di mana beberapa kes berakhir dengan kematian pekerja asing.

Di Malaysia, secara purata sembilan pekerja Nepal meninggal dunia setiap minggu sepanjang tiga tahun lalu. Kebanyakan kes dipercayai ada kaitan masalah jantung. Ada banyak lagi kes buli yang boleh disenaraikan.

Kini membuli menjadi pembunuh senyap. Ia juga penyebab masalah kesihatan lain dan punca kepada isu keselamatan dan kesihatan di tempat kerja. Orang menjadi sasaran buli berhadapan dengan pelbagai kesan, termasuk kejutan, kemarahan, tekanan dan tidak upaya kerja, hilang keyakinan, kesan fizikal seperti ketidakupayaan untuk tidur, hilang selera makan, sakit kepala atau ketegangan keluarga.

Kita tidak kata semua majikan bertindak begitu. Ada majikan menunjukkan sikap positif terhadap kebajikan pekerja dan menghormati kewujudan kesatuan. Kita harus hargai dan hormati mereka di sini. Pun begitu, kita perlu ambil tindakan tegas untuk menghentikan budaya membuli di tempat kerja dan di mana sahaja di Malaysia.

Usah kompromi gejala buli

Jangan kompromi dengan gejala membuli dalam apa jua bentuk. Diharap kerajaan akan tubuhkan sebuah Majlis Antimembuli Kebangsaan bagi mengkaji isu ini dengan mendalam dan mencari jalan penyelesaian komprehensif. Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia sedang mempertimbangkan untuk mengadakan kempen mencegah membuli di tempat kerja.

Dengan menggerakkan kempen ini di tempat kerja, kami percaya kempen ini boleh menjadi permulaan baik untuk mewujudkan persekitaran bebas membuli dan dibuli.

Kami mahu setiap warga, iaitu ahli politik, pembuat dasar, ketua organisasi dan pekerja menjadi 'duta' ke arah melahirkan persekitaran bebas buli dan memerangi masalah sosial ini. Bermakna jika semua terbabit, kita akan ada 15 juta duta. Satu jumlah yang besar lagi berkesan!

Latest Month

June 2019
S M T W T F S
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

Tags

Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow