Pada tahun 1956, Benjamin Bloom dengan beberapa orang rakan beliau iaitu Max Englehart, Edward Furst, Walter Hill, dan David Krathwohl menerbitkan satu rangka kerja untuk mengkategorikan matlamat pendidikan: Taksonomi Objektif Pendidikan yang juga dikenali sebagai Taksonomi Bloom. Rangka kerja ini telah digunakan oleh generasi guru peringkat sekolah rendah atau K-12 dan juga oleh pengajar kolej dalam pengajaran mereka.

Rangka kerja yang dikemukakan oleh Bloom dan rakan-rakannya terdiri daripada enam kategori utama atau domain: Pengetahuan, Pemahaman, Aplikasi, Analisis, Sintesis, dan Penilaian.
Kategori selepas Pengetahuan dipersembahkan sebagai "kemahiran dan kebolehan," dengan pemahaman bahawa pengetahuan adalah prasyarat yang diperlukan untuk memastikan kemahiran dan kebolehan ini dapat diamalkan dan digunakan.
Walaupun setiap kategori mengandungi subkategori, semuanya terletak di sepanjang kontinum dari aras mudah ke aras sederhana hingga ke aras tinggi atau tahap rumit dan konkrit hingga ke abstrak. Taksonomi itu dikenang secara umum mengikut enam kategori utama.
Dalam Taksonomi Asal Bloom (1956) , beberapa penjelasan mudah dan ringkas tentang kategori utama ini boleh diperolehi dari Lampiran Taksonomi Objektif Pendidikan (Buku Panduan Satu, ms 201-207):
• Pengetahuan "melibatkan mengingat semula perkara spesifik dan alam semesta, kaedah dan proses, atau balik corak, struktur, atau penetapan."
• Pemahaman "merujuk kepada jenis pemahaman yang mana individu tahu apa yang diperkatakan dan boleh menggunakan bahan atau idea yang disampaikan tanpa melibatkannya dengan bahan lain atau melihat implikasi sepenuhnya."
• Mengaplikasi pula merujuk kepada "penggunaan abstraks dalam situasi tertentu dan konkrit."
• Analisis mewakili "pecahan komunikasi ke dalam unsur-unsur konstituennya atau bahagian-bahagian sedemikian rupa sehingga hierarki idea relatif dijelaskan dan / atau hubungan antara idea yang dinyatakan dinyatakan dengan jelas."
• Sintesis melibatkan "menyusun unsur-unsur dan bahagian-bahagian untuk membentuk keseluruhan."
• Penilaian membolehkan "penghakiman mengenai nilai bahan dan kaedah untuk tujuan yang diberikan."
Pengarang taksonomi semakan ini menggariskan beberapa dinamisme, menggunakan kata kerja atau nahu dan gerund untuk melabelkan kategori dan subkategori mereka (bukan nahu taksonomi asal). "Kata kerja" menggambarkan proses kognitif yang mana para pemikir temui menggunakannya bersama dengan pengetahuan:
• Mengingat – menyedari , ingat semula
• Memahami – menginterpretasi, memberi contoh, mengelaskan, menyimpulkan, menyatakan, membandingkan, menjelaskan
• Mengaplikasi – melaksanakan, menjalankan, melakukan• Menganalisis – membezakan, menganjurkan, menyumbang
• Menilai – memeriksa, mengkritik• Membina – membuat, menjana, merancang, merencana, menghasilkan
• Pengetahuan Fakta - Pengetahuan pengistilahan, Pengetahuan mengenai butiran dan elemen khusus
• Pengetahuan Konsep - Pengetahuan klasifikasi dan kategori, Pengetahuan prinsip dan generalisasi, Pengetahuan mengenai teori, model, dan struktur• Pengetahuan Prosedural - Pengetahuan kemahiran dan algoritma subjek khusus, Pengetahuan teknik dan kaedah subjek khusus , Pengetahuan tentang kriteria untuk menentukan masa untuk menggunakan prosedur yang sesuai
• Pengetahuan metakognitif - Pengetahuan Strategik, Pengetahuan tentang tugas kognitif, termasuk pengetahuan kontekstual dan bersyarat yang sesuai, Pengetahuan diriBagi memastikan taksonomi semakan ini boleh digunapakai, pengarang taksonomi telah mencadangkan jawapan yang pelbagai untuk persoalan ini, dan telah menambahkan beberapa penjelasan:
2. Guru boleh mendapat manfaat daripada penggunaan kerangka untuk menganjurkan objektif kerana menyusun objektif yang baik membantu menjelaskan objektif untuk diri mereka sendiri dan bagi pelajar.
3. Memiliki satu set objektif yang disusun membantu guru untuk:
"merancang dan menyampaikan arahan yang sesuai";
"merancang tugas dan strategi penilaian yang sah"; dan
"memastikan arahan dan penilaian sejajar dengan objektifnya”Oleh itu, taksonomi semakan 2001 ini harus digunakan sebagai satu cadangan pandangan yang lebih luas dan lebih menyeluruh oleh pendidik, guru, pengajar, jurulatih profesional, dan perancang kurikulum.
Azizi Ahmad Sinar Harian Pendapat Cetusan Januari 16,2018