?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

ISO dalam pendidikan, latihan

Mencapai kualiti terbaik merupakan isu utama bagi mereka yang terlibat dalam pendidikan dan latihan.

Kebanyakan organisasi atau institusi pendidikan telah berusaha untuk mendapatkan pensijilan ISO.

ISO 9000 adalah sistem pengurusan mutu yang telah terbukti berjaya dilaksanakan oleh beberapa institusi pendidikan dan latihan.


Di dalam pendidikan dan latihan, matlamat sistem pengurusan kualiti adalah untuk memastikan penyediaan perkhidmatan sentiasa konsisten dan terus bertambah baik.


Semua aspek kakitangan, latihan dan induksi, pengurusan dan yang paling penting pengajaran dan pembelajaran harus menjadi sebahagian daripada sistem kualiti.


Banyak kontroversi wujud berkaitan dengan pemanfaatan sistem pengurusan Kualiti ISO 9000 dalam organisasi di seluruh dunia.


Berdasarkan kajian oleh StudyMalaysia.com (26 Februari 2015), ini adalah Institusi Pendidikan yang dianugerahkan pencapaian ISO 9000; Universiti ITM, Shah Alam (Pusat Peperiksaan Sahaja), Universiti Utara Malaysia (Perpustakaan sahaja), Universiti Teknologi Malaysia, Skudai (Perpustakaan sahaja) dan Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang (Pejabat Pendaftar Sahaja), Sekolah Rendah Seri Indera, Derma, Perlis dan Politeknik Shah Alam, Selangor.


Dari apa yang dicatatkan, agak menghairankan bilangan institusi yang beribu-ribu  banyaknya belum mendapat pengiktirafan ISO.



Memenuhi keperluan ISO 9000 tidak bermakna organisasi anda telah menyelesaikan proses pengurusan kualiti keseluruhan. Tetapi menyediakan syarikat anda untuk ISO 9000 adalah permulaan yang baik di jalan raya hingga jumlah kualiti.

Memenuhi keperluan ISO 9000 adalah baik tetapi untuk mengekalkan kedudukannya adalah satu lagi perkara. Sama seperti memenangi Piala Dunia dalam permainan, untuk menjadi juara adalah pencapaian yang hebat tetapi untuk menjadi juara secara konsisten adalah faktor yang perlu dipertimbangkan.

Dalam pengauditan dalaman baru-baru ini yang telah saya lalui (saya telah melalui lebih daripada 10 tahun sebenarnya), Pengarah (yang juga Ketua pasukan ISO) sangat kecewa dengan mengetahui bahawa terdapat senarai 'yang tersedia dan sudah dipilih dikalangan mereka yang akan di audit yang disebutkan.

Pengauditan sebenarnya adalah seperti melakukan kajian atau penyelidikan di mana data berasal dari 'persampelan'. Kita tidak akan memilih untuk mengaudit mereka yang telah ‘disenaraikan atau sudah dipilih’ untuk di audit.

Pengauditan haruslah dijalankan dilaksanakan tanpa memilih ‘bulu’. Begitu juga, yang akan di audit bukanlah 'orang' yang mereka ingin jadikan ‘kambing hitam’.

Gesaan terbaik adalah Ketua Jabatan dan Ketua Unit juga harus diaudit dan dilaksanakan dengan penuh tanggungjawab, telus, jujur dan tentunya dengan penuh integriti.

Dalam etika pengauditan, setiap ahli institusi mesti bersedia dengan fail dan dokumen mereka untuk pengauditan. Ahli biasanya bersedia dengan 2 fail utama; Fail Profil dan Fail Kerja Auditee.


Senarai semakan bagi setiap fail disediakan untuk memastikan ‘auditee’ tahu apa yang perlu disediakan dan untuk memastikan mereka bersedia untuk pra-audit dan pasca audit, semua fail mesti disahkan oleh Ketua Jabatan masing-masing (yang bermaksud semua fail dokumen sudah pun tersedia untuk audit sebenar).

Satu lagi faktor yang membimbangkan adalah 'Pasukan Jawatankuasa Pengauditan' lebih dilihat untuk mencari kesalahan, menghukum, membetulkan dan membuat komen tambahan yang tidak memenuhi keperluan dan kehendak pengauditan.

Pelaksanaan proses dan prosedur pengauditan dikesan seolah-olah tidak ada 'standardisasi' atau ‘penyelarasan’. Setiap juruaudit mempunyai cara dan gaya kefahaman dan pemikiran tersendiri.

Faslafah ISO seharusnya  'lakukan atau buat apa yang anda tulis dan tulis apa yang anda lakukan atau buat'. Kita tidak perlu mencipta sesuatu sesuka hati kita tidak boleh membina persepsi sendiri selain dari apa yang tercatat dalam proses dan prosedur.

Juruaudit yang terlibat mestilah 'bagus, baik dan empati' kerana hasrat melaksanakan ISO  adalah untuk membantu dan meningkatkan prestasi pelanggan. Juruaudit harus membantu 'pelanggan' untuk memastikan semua dokumen dapat diaudit untuk diperiksa.

Mereka yang diaudit dan terlibat juga mesti mengetahui keutamaan mereka dan memberikan kerjasama penuh dalam menyelesaikan dan dengan mudah hadir apabila diminta.

Proses pengauditan mungkin mengambil masa 2-3 hari untuk diselesaikan, sekiranya auditee mempunyai 'kelas' atau tugasan tersendiri, mereka haruslah menyelesaikan tugasan hakiki dahulu. Harus ada persefahaman antara juruaudit dan mereka yang diaudit.

Jika 'organisasi' tidak memenuhi syarat untuk dianugerahkan sertifikasi ISO selepas mencuba bertahun-tahun, apa yang anda fikir sebenarnya berlaku? Kenapa ahli-ahli institusi gagal untuk menjadikannya satu kenyataan? Tentu ada sesuatu yang tidak kena dengan institusi tersebut.

Pasukan jawatankuasa pengauditan seharusnya melakukan ‘istiqamah dan muhasabah diri’ dan mencari jawapan kepada permasalahan ini; atau mungkin jawatankuasa audit sendiri yang perlu di sertifikasikan.

Azizi Ahmad Sinar Harian Pendapat Cetusan 12 Februari 2018


Posts from This Journal by “iso” Tag

  • Overdose of check and balance

    There has been much talk on quality management and assurance and the Malaysian Qualifications Agency (MQA) to validate courses offered by the…

  • The good and bad of certification

    DUBIOUS VALUE: Certification is a guarantee of quality that increases business cost CERTIFYING something as genuine is not new. It may have started…

Latest Month

April 2018
S M T W T F S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Tags

Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow