?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

Pentaksiran adalah komponen penting dalam sistem pengajaran dan pembelajaran (PdP). Bagi yang mempelajari dan memahami mengenai tujuan pentaksiran pastinya akan mengubah pandangan mereka mengenai "pentaksiran formatif" dan "pentaksiran sumatif".

Pentaksiran di negara ini adalah berbentuk holistik selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang menekankan pembangunan murid yang seimbang. Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) kini diamalkan untuk mentaksir pencapaian murid dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek melalui Pentaksiran Bilik Darjah (PBD), Pentaksiran Psikometrik (PPsi), Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK) dan Pentaksiran Pusat (PP).














Pentaksiran adalah komponen penting dalam sistem pengajaran dan pembelajaran.

Bagi yang mempelajari, memahami mengenai tujuan pentaksiran pastinya akan mengubah pandangan mereka mengenai pentaksiran formatif dan pentaksiran sumatif..

Di Malaysia sendiri, kita menjalankan Pentaksiran Sekolah atau dulunya dipanggil sebagai Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan juga Pentaksiran Berpusat.

Perkataan ‘pentaksiran’ berasal dari bahasa Latin iaitu ‘assidere’ ; yang bermaksud "duduk di sebelah atau bersama" (Wiggins 1993).

Walaupun tanggapan yang mengatakan seorang guru duduk dengan murid-muridnya adalah untuk benar-benar memahami apa yang sedang berlaku ketika mereka meneruskan cabaran pembelajaran, ia bukanlah peranan yang biasanya dijalankan di sekolah, dimana guru sering melakukannya.

Pentaksiran formatif digunakan oleh pendidik untuk mengenal pasti apa yang pelajar tahu tentang pembelajaran mereka.

Pentaksiran seperti ini akan berusaha memastikan apa yang difahami pelajar semasa pembelajaran.

Ia biasanya dilakukan paling banyak semasa pelajaran biasa atau apabila proses pembelajaran dijalankan.

Pentaksiran formatif merujuk kepada pentaksiran yang digunakan guru untuk mengenal pasti status pembelajaran pelajar.

Pentaksiran formatif biasanya dilakukan lebih kerap dan diberikan semasa atau ketika proses pembelajaran berlangsung.

Ia tidaklah terlalu sistematik atau berstruktur seperti Pentaksiran Sumatif. Kadang-kadang ianya digunakan secara seling seli dengan Pentaksiran Sumatif.

Pentaksiran formatif adalah pengesahan atau bukti prestasi pelajar manakala pentaksiran untuk pembelajaran memaklumkan  bukan hanya kepada guru tetapi juga kepada pelajar tentang perkembangan mereka  dalam mencapai matlamat pembelajaran.

Pentaksiran formatif memantau prestasi pelajar semasa manakala pentaksiran untuk pembelajaran melampaui pemantauan pembelajaran seseorang.

Ia bertujuan untuk membantu pelajar meningkatkan pembelajarannya dengan membenarkan mereka menjadi sebahagian daripada proses pentaksiran.

Dalam pentaksiran untuk pembelajaran pelajar dan guru bekerjasama untuk meningkatkan pembelajaran pelajar.

Apabila guru memberi maklum balas kepada pelajar, dia melibatkan pelajar dalam proses pentaksiran. Dari sini strategi dan keputusan yang berkesan boleh dibuat untuk meningkatkan pembelajaran pelajar.

Pentaksiran sumatif pula adalah pentaksiran yang biasanya diberikan pada akhir setiap aktiviti pembelajaran.

Jenis pentaksiran ini dianggap sebagai berkepentingan yang tinggi kerana ia mempengaruhi prestasi keseluruhan dan penempatan para pelajar.

Ini sangat berbeza daripada pentaksiran untuk pembelajaran dan pentaksiran pembelajaran sebagai pembelajaran. Jika pentaksiran untuk pembelajaran memberikan sokongan kepada pelajar, pentaksiran sumatif menekankan akauntabiliti untuk memenuhi kriteria atau piawaian tertentu dari guru dan pelajar.

Pentaksiran untuk, pentaksiran sebagai dan pentaksiran kepada pembelajaran adalah pendekatan yang membolehkan guru untuk mengumpulkan bukti dan membuat pertimbangan mengenai pencapaian pelajar.

Ini tidak semestinya pendekatan diskret dan boleh digunakan secara individu atau bersama dan secara formal atau tidak formal.

Prinsip pentaksiran untuk pembelajaran dan pentaksiran sebagai pembelajaran  sebagai strategi pembelajaran mempunyai beberapa unsur yang sama.

Pentaksiran untuk pembelajaran dan pentaksiran sebagai pembelajaran menggabungkan

• pentaksiran kendiri dan pentaksiran rakan sebaya
• strategi untuk pelajar memantau dan menilai pembelajaran mereka secara aktif
• memberi maklum balas, bersama dengan bukti, untuk membantu guru dan pelajar memutuskan sama ada pelajar bersedia untuk fasa pembelajaran seterusnya atau sama ada mereka memerlukan pengalaman pembelajaran yang lebih lanjut untuk menyatukan pengetahuan, pemahaman dan kemahiran mereka.

Pendekatan pembelajaran yang menggunakan pentaksiran untuk pembelajaran dan pentaksiran sebagai pembelajaran adalah khususnya, membantu guru dan pelajar mengetahui sama ada pemahaman semasa adalah asas yang sesuai untuk pembelajaran masa depan.

Pendidik dan guru, akan menggunakan penghakiman profesional mereka dalam rangka kerja rujukan yang standard, bagi memperluaskan proses pentaksiran untuk pembelajaran ke dalam pentaksiran sebagai pembelajaran.

Pentaksiran untuk pembelajaran melibatkan guru menggunakan bukti tentang pengetahuan, pemahaman dan kemahiran pelajar untuk memaklumkan pengajaran mereka.

Pendekatan pentaksiran ini juga disebut sebagai 'pentaksiran formatif', yang biasanya dijalankan sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran untuk menjelaskan pembelajaran dan pemahaman pelajar.

Pentaksiran untuk pembelajaran:

o memberikan makluman tentang pembelajaran di mana pentaksiran membantu pelajar belajar dengan lebih baik, bukan sekadar mencapai pemarkahan yang tinggi
o melibatkan aktiviti pentaksiran formal dan tidak formal sebagai sebahagian daripada pembelajaran dan untuk memaklumkan perancangan pembelajaran masa depan
o merangkumi matlamat yang jelas untuk aktiviti pembelajaran
o menyediakan maklum balas yang berkesan yang mendorong pelajar dan boleh membawa kepada penambahbaikan
o memberi makluman harapan bahawa semua pelajar boleh memperbaiki keadaan
o menggalak usaha pentaksiran kendiri dan pentaksiran rakan sebaya sebagai sebahagian daripada rutin bilik darjah
o melibatkan guru, pelajar dan ibu bapa melihat merujuk kepada hasilan bukti
o merangkumi semua pelajar.

Pentaksiran sebagai pembelajaran berlangsung apabila pelajar adalah pentaksir kendiri. Pelajar memantau pembelajaran mereka sendiri, bertanya soalan dan menggunakan pelbagai strategi untuk menentukan apa yang mereka tahu dan boleh lakukan, dan bagaimana menggunakan pentaksiran untuk pembelajaran baru.

Pentaksiran sebagai pembelajaran:

o menggalakkan pelajar mengambil tanggungjawab untuk pembelajaran mereka sendiri
o memerlukan pelajar untuk bertanya soalan tentang pembelajaran mereka
o melibatkan guru dan pelajar yang mencipta matlamat pembelajaran untuk menggalakkan pertumbuhan dan pembangunan
o menyediakan cara untuk pelajar menggunakan maklum balas formal dan tidak formal dan pentaksiran kendiri untuk membantu mereka memahami langkah seterusnya dalam pembelajaran
o menggalakkan pentaksiran rakan sebaya, pentaksiran kendiri dan membuat refleksi.

Pentaksiran kepada pembelajaran membantu guru dalam menggunakan bukti pembelajaran pelajar untuk menilai pencapaian terhadap hasil dan standard.

Pendekatan ini juga dikenali sebagai ‘pentaksiran sumatif’. biasanya dijalankan  pada tempoh ketetapan semasa unit kerja atau pada akhir unit, penggal atau semester, dan boleh digunakan untuk memberi pangkat atau gred pelajar.

Keberkesanan pentaksiran kepada pembelajaran untuk penggredan atau peringkatan bergantung kepada kesahihan dan kebolehpercayaan aktiviti. Keberkesanannya sebagai peluang untuk belajar bergantung kepada sifat dan kualiti maklum balas.

Pentaksiran kepada pembelajaran:

o digunakan untuk merancang matlamat dan jalur pembelajaran masa depan untuk pelajar
o menyediakan bukti pencapaian kepada komuniti yang lebih luas, termasuk ibu bapa, pendidik, pelajar sendiri dan kumpulan luar
o menyediakan interpretasi telus kepada semua

Marilah kita bersama menggunakan pentaksiran dengan bijak. Sebagai pendidik (dan bakal pendidik) kita perlu tahu bagaimana pentaksiran dapat memenuhi tujuannya. Kita dapat menjadikannya berfungsi untuk kelebihan kita.

Kita mestilah ingat bahawa perlu ada keseimbangan dalam menggunakan pentaksiran berdasarkan pelbagai tujuan yang ia berikan. Kita telah melihat cabaran di dalam bilik darjah kesan dari penggunaan pentaksiran yang terhad. Apabila kita bergerak ke hadapan mari kita cuba bebaskan diri dari zon selesa kita dan memaksimumkan penggunaan pentaksiran.

Posts from This Journal by “pentaksiran” Tag

  • PT3 puts schools in charge

    I WOULD like to respond to the letter “A mistake to decentralise Form 3 exam” ( The Star, Jan 15) since this matter is of utmost…

  • Taksonomi Bloom: Satu pandangan

    Tajuk ‘Taksonomi Bloom ciptaan Yahudi’ oleh Abdul Naser Tun Rahman Sinar Harian Cetusan 9 Januari 2018 adalah dirujuk. Pada tahun…

  • A mistake to decentralise Form 3 exam

    THE announcement by the Education Ministry to decentralise the Form 3 (PT3) exam starting from 2018 is extremely disappointing news. This policy to…

Latest Month

April 2018
S M T W T F S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Tags

Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow