?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

5 Oktober setiap tahun adalah merupakan tarikh sambutan ‘Hari Guru Sedunia’ dan diadakan sejak tahun sejak 1994.  Hari Guru Sedunia adalah untuk memperingati ulang tahun penandatanganan Rekomendasi ILO / UNESCO 1996 mengenai Status Guru. Ia digabungkan bersama dengan UNICEF, UNDP, Pertubuhan Buruh Antarabangsa, dan Pendidikan Antarabangsa.



Hari Guru Sedunia 2018 adalah merupakan sambutan ulang tahun ke-70 Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat (1948) yang mengiktiraf pendidikan sebagai hak asas utama dan mewujudkan hak untuk pendidikan wajib percuma, memastikan akses yang inklusif dan saksama bagi semua kanak-kanak.

Tema sambutan Hari Guru Sedunia tahun ini ialah, "Hak untuk pendidikan bermaksud hak untuk guru yang memenuhi syarat kelayakan," untuk mengingatkan masyarakat global bahawa hak untuk pendidikan tidak dapat dicapai tanpa hak untuk guru terlatih dan berkelayakan.

Walaupun para guru atau pendidik hadir dalam pelbagai bentuk dan saiz dalam kehidupan kita, tentunya kita telah bertemu dengan guru-guru yang sama yang membuat kita menangis, ketawa dan terinspirasi untuk belajar dan mungkin juga dipaksa (kerana mereka adalah garang dan menakutkan! )

Sebagai penghormatan untuk Hari Guru Sedunia, ini adalah untuk semua pendidik yang telah mengisi dan mencatatkan kehidupan akademik kita dalam pelbagai cara yang ditemui dalam hidup anda!

Guru ‘militari’ (yang bersifat ketenteraan) adalah sebab mengapa anda semua bergegas dan berusaha keras menyiapkan tugasan dan kerja rumah sebelum hadir untuk kelas dan subjek bermula. Ketika menunggu, mungkin beberapa rakan sekelas anda berasa gelisah membaca nota mereka. Setiap kali kelas dengan guru jenis ini, kebanyakkan murid akan tiba-tiba beralih menjadi lebih ‘berdisiplin’. Tetapi jika guru ini tidak dapat hadir ke kelas, bilik darjah berkenaan akan ‘meletup’ seperti merayakan suatu pesta!

Guru Maharaja Lawak mungkin adalah sesuai bagi kelas atau murid menempuhi matapelajaran atau subjek yang sukar atau menakutkan. Mereka menjadikan matapelajaran atau subjek ini seperti ‘tidak sukar dan mudah’ kerana sering guru jenis ini akan sentiasa menjadikan ‘ketegangan dan tekanan’ disulami dengan hiburan dan lawak jenaka. Dari kerja rumah, ujian, pelajaran, aktiviti, dan bahkan di papan tulis, guru ini selalu mempunyai jenaka lucu untuk kelas. Namun berapa ramaikah pendidik guru kita yang mampu berbuat demikian.

Guru atau ‘Jurulatih’ jenis ini tidak akan dipanggil "Sir" tetapi dibahasakan dengan gelaran "Jurulatih atau Coach."  Dia biasanya adalah jurulatih pasukan sukan sekolah dan mungkin penasihat kelas Pendidikan Jasmani kelas (PJK). Kegembiraan anda dan rakan-rakan anda dalam sesi Pendidikan Jasmani dan Kesihatan adalah seperti pembelajaran pemanas badan. Pemberatan dan kewajaran dalam kelas PJK tidaklah seperti kelas akademik maka kebanyakan murid tidak akan terasa terbeban menghadiri kelas ini.

Guru ‘yang akan bersara’ ini mungkin telah lama berkhidmat dan akan mencapai hari persaraan. Kini beliau sudah pun akan mencapai had umur perkhidmatan dan memang calon yang sempurna dan sesuai untuk bersara! Beliau mungkin akan menjadi sangat baik atau pun mungkin ‘tidak perlu berbuat apa’, namun masih berusaha keras untuk mengajar. Guru ini masih memberikan kerja rumah tetapi sering lupa untuk menyemak dan memeriksa kerja atau tugasan yang diberikan dan tentunya akan mengembirakan anda dan rakan kelas anda.

Guru ‘Inspirasi’ ini disukai oleh kelas anda kerana sering berbicara dengan lembut dan sedap didengar.

Apabila dia mengajar, kelas itu mendengar (walaupun "budak lelaki di belakang.") Pelajarannya dibuat dengan baik untuk para pelajar. Guru yang berinspirasi ini bertimbang rasa pada kuiz, dan kadang-kadang pada peperiksaan. Dia benar-benar menyalakan pengalaman akademik anda, memberi inspirasi kepada anda untuk menguji ujian itu!

Apabila beliau mengajar, kelas akan  mendengar dan memberi perhatian  (walaupun "budak lelaki di belakang.") Pengajaran dan pembelajaran beliau disediakan dengan baik untuk para pelajar. Guru yang berinspirasi ini bertimbang rasa terhadap kuiz, dan kadang-kadang pada peperiksaan. Dia benar-benar menyemarakkan pembelajaran akademik anda, memberi inspirasi kepada anda untuk mendapat dan memperolehi keputusan yang baik dalam pentaksiran anda!

Adalah benar bahawasanya kita menyayangi guru kita, dan kita juga tidak menyukai malahan membenci sesetengah dari mereka. Tetapi satu perkara yang pasti, mereka adalah merupakan sayap untuk kita terbang meneruskan perjalanan dalam kehidupan akademik kami. Mereka merupakan ibu bapa kedua ketika kita di sekolah. Kita mungkin atau tidak menyedarinya, nama para pendidik dan guru ini telah menyentuh dan mengubah hidup kita dengan pelbagai cara.

Azizi Ahmad Berita Harian Surat Pembaca 8 Oktober 2018

Tags:

Posts from This Journal by “guru” Tag

Latest Month

October 2018
S M T W T F S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Tags

Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow