?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

"Tiada siapa yang peduli berapa banyak yang anda tahu, sehingga mereka tahu berapa banyak yang anda ambil peduli." Theodore Roosevelt.

Ini adalah peringatan penting bahawa pengajaran adalah tentang membina hubungan dengan pelajar anda.

Sebenarnya, di dunia hari ini, apabila maklumat berada di hujung jari, kita tidak perlu pergi ke sekolah untuk belajar fakta dan angka.







Menggunakan carian Google adalah lebih cepat, menjenguk di Wikipedia, atau soalan yang ditujukan kepada Siri biasanya akan menghasilkan jawapan kepada soalan khusus.

Jadi kenapa pergi ke sekolah? Apakah peranan guru?

Pengajaran yang sebenar adalah mengenai inspirasi, bukan maklumat. Pengajaran yang berkesan memberi tumpuan kepada mengapa dan bagaimana, bukan apa.

Matlamatnya adalah untuk mencetuskan imaginasi setiap pelajar, untuk mencari pautan di hati dan minda supaya mereka merasa perlu mempelajari perkara tersebut.

Selebihnya adalah mudah, kerana pelajar kemudian memacu pembelajaran mereka sendiri.

Peranan saya sebagai guru adalah untuk bertanya soalan provokatif, dan untuk membantu pelajar mencari jalan menuju jawapan.

Jika mereka bermotivasi untuk mencari jalan, mereka akan mengukir sendiri. Jika saya dengan mudah membina dan mendedahkan laluan, maka saya tidak melakukan tugas saya.

Adalah lebih mudah untuk membimbing pelajar jika mereka tahu bahawa anda mengambil berat tentang mereka secara peribadi. Saya mempunyai ingatan yang mendalam dan bermakna sebagai seorang pelajar.

Semasa dizaman pengajian saya di kolej, di mana matlamatnya adalah untuk meletakkan setiap pelajar pada lengkungan penggredan, saya secara rutin tidak mempamirkan keupayaan yang sebenar. Saya berasa seperti anak ayam dalam mesin, kerana tiada siapa yang peduli dengan pembelajaran saya.

Sebaliknya, dalam kelas perbincangan kecil, saya berkembang maju dan lebih terserlah. Ia amat bermakna untuk berhadapan dengan para pensyarah, dimana mereka memberi dan menjawab komen atau soalan saya yang khusus.

Dalam tetapan ini, saya mendorong diri saya untuk belajar, tiada siapa yang perlu memaksa saya. Tidak menghairankan bahawa saya memilih untuk terus belajar dalam bidang di mana saya menghabiskan masa di kelas kecil dengan penglibatan guru sepenuhnya.

Ia juga penting untuk tidak membuat andaian mengenai apa yang sudah diketahui oleh pelajar. Sekiranya anda berbuat demikian, anda akan kehilangan mereka yang tidak mempunyai kemahiran asas yang diperlukan.

Salah seorang pensyarah kegemaran saya di sekolah siswazah pengajar saya bahawa anda harus mengajar dengan cara yang sama kepada seorang berusia 5 tahun untuk berusia 25 tahun ...

Anda bermula pada awal, terus membina asas yang mantap, dan pergi sejauh yang anda boleh dengan setiap pelajar.

Sebagai contoh, katakanlah anda mengajar bagaimana kapal terbang terbang meninggi. Anda boleh memulakan dengan membuat kapal terbang kertas, yang boleh dilakukan oleh seorang kanak-kanak berusia 5 tahun.

Anda meminta para pelajar membuat model yang berbeza untuk melihat yang mana mampu terbang paling jauh.

Semakin seseorang itu bertambah usia mereka, dan lebih matang, semakin jauh anda dapat menjalankan pembelajaran penjelajahan ini, yang akhirnya akan membawa anda ke makmal terowong angin untuk mengukur parameter tertentu, termasuk kekuatan, sudut, dan rintangan.

Dengan bermula pada peringkat awal, anda akan membangunkan asas yang kukuh di mana setiap pelajar dapat terus membentuk masa depan.

Tanpa asas ini, mereka mungkin akan berhadapan kesukaran memahami apa yang dipelajari, yang akan mengakibatkan ketidakupayaan mereka untuk menerapkan pengetahuan dan kemahiran mereka kemudian hari.

Ketika menyampaikan kuliah, pendidik hendaklah cuba mengaitkan pengajaran kepada kehidupan pelajar dan bersedia dengan maklumat yang berkaitan dengannya.

Tanpa ini, kandungannya adalah seolah sejenis teka-teki yang tidak disambungkan dengan apa yang pelajar cuba bayangkan tentang bagaimana dunia berfungsi.

Pelajar tidak tahu mengapa ia relevan, mempunyai masalah untuk belajar, dan dengan cepat melupakannya apabila kelas berakhir.

Saya rasa tidaklah sukar untuk melakukan ini. Jika anda mengajar fizik, anda boleh mengaitkan prinsip-prinsip dengan jenis permainan atau sukan; jika anda mengajar sejarah anda boleh mengaitkannya dengan peristiwa dan tokoh semasa; jika anda mengajar kimia, anda boleh mengikatnya dengan makanan yang kita makan; jika anda mengajar keusahawanan anda boleh mengikatnya dengan syarikat tempatan dan pengasas; jika anda mengajar teori muzik, anda boleh mengikatnya pada lagu-lagu yang popular sekarang, dan sebagainya.

Malah, saya tidak tahu mengapa kita tidak melakukan perkara ini lebih lanjut. Saya percaya bahawa jika seorang kanak-kanak hanya mengambil berat tentang permainan dan sukan , tentu ada cara untuk membina keseluruhan kurikulum di sekitar setiap tema itu, termasuk sejarah, fizik, tulisan, dan seni.

Akhir sekali, jangan pernah memberitahu pelajar apa yang perlu dilakukan untuk mendapatkan "A" di dalam kelas. Sekiranya anda melakukannya, mereka pasti akan melakukan jumlah minimum untuk mendapatkan gred yang mereka mahu.

Sebaliknya saya sering memberitahu pelajar saya untuk "jangan sesekali terlepas peluang untuk menjadi hebat."

Saya berjanji untuk memberikan yang terbaik dalam setiap kelas, dan saya mengharapkan yang sama dari mereka.

Saya juga memberitahu mereka bahawa saya tidak mempunyai masalah memberi semua orang "A", tetapi ‘had kelayakan pencapaian’ adalah sangat tinggi.

Dengan galakan ini, saya dapati bahawa pelajar berupaya memberikan lebih banyak daripada yang mereka bayangkan.

Mereka menerapkan idea yang luar biasa dengan lebih semangat, dan menaikkan had kelayakan pencapaian berulang kali sepanjang pembelajaran berlangsung.

Saya gembira dengan galakan melalui mesej ini, seolah-olah pelajar sedang menunggu untuk mendapatkan arahan ini.

Mereka seolah disuntik dengan keperluan dan kebenaran untuk melakukan yang terbaik, seolah ‘ menendang bola keluar dari taman dan mengeluarkan cahaya yang bersinar terang benderang.”

Adalah agak mudah untuk memenuhi jangkaan, dan mengetahui dengan tepat apa yang akan anda perolehi sebagai balasan.

Adalah sesuatu yang menakjubkan berlaku apabila anda membuka tudung sebiji botol minuman soda yang digoncang.

Individu yang melakukannya akan merasakan dan mencapai hasil yang luar biasa di dalam kelas dan seterusnya!

Terpulang kepada guru untuk menyalakan atau memetik suis lampu dan melihat apa yang berlaku. Seperti William Butler Yeats dipetik sebagai berkata, "Pendidikan bukan pengisian sebuah baldi, tetapi mengenai menghidupkan api." (911)

Azizi Ahmad Majalah Pendidik Psikologi Bil 130 1 Disember 2018

Posts from This Journal by “pengajaran” Tag

Latest Month

December 2018
S M T W T F S
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Tags

Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow