?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

Gaji kita rendah?

Berapakah umur anda yang sesuai untuk bersara dari perkhidmatan awam atau pun swasta?

Soalan ini mungkin dijawab berbelah bagi. Ada yang sudah bosan bekerja dan ada yang masih mampu dan mahu terus bekerja bergantung kepada kesihatan dan keadaan diri.

Kajian yang dijalankan oleh saintis pada tahun 2015 mengenai masyarakat penuaan mendedahkan bahawa walaupun populasi yang lebih tua mungkin terlebih matang, lutut goyah, namun mereka tetap masih 'sihat', dan lebih muda dalam penglibatan kesihatan dan kehidupan daripada generasi terdahulu.
Keadaan ini mungkin menjadi  tipikal bagi penduduk Malaysia yang sedang bertambah bilangan penduduk, tetapi tahap "penuaan adalah perlahan"; mereka yang berusia 60an kini dianggap sebagai usia pertengahan umur atau seperti baru menjejak usia 50 tahun.

Berdasarkan pandangan ini dan risiko terhadap persaraan penuh, terutama pekerja mahir yang hampir berumur 60, adalah  digalakkan untuk mencari atau diberi peluang baru.

Secara idealnya, mereka boleh kekal di tempat kerja mereka, tetapi dalam kapasiti yang berbeza, atau menjadi mentor kepada seorang junior, atau dalam persekitaran yang berbeza.

Dalam era dunia Internet hari ini, memanfaatkan potensi mereka yang berusia 60an, yang sangat mahir dan berpengalaman bukanlah sesuatu yang terlalu sukar.

Memandangkan Malaysia Baru dikatakan baru berusia 61 tahun, maka negara ini adalah masih muda dan mampu berkembang; pemikiran kearah ekonomi seharusnya menjadi latihan yang berterusan untuk meningkatkan pertumbuhan dan produktiviti.

Dan dengan Revolusi Perindustrian Keempat kini sedang menghampiri masa, sesuatu mesti dilakukan dengan cepat.

Di antara cabaran, selain memberikan peluang kepada penduduk "muda" yang baru muncul, adalah untuk mengurangkan saiz buruh asing, meningkatkan upah dan memanfaatkan bakat dan kekuatan penduduk tempatan.

Sungguh pun rakyat Malaysia dikatakan tidak mahu untuk bekerja dalam situasi yang berat, mengapa terdapat beratus-ratus ribu rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura ( kira-kira 400,000 dalam kaji selidik baru-baru ini) yang sudah bersedia sejak jam 4 pagi hingga 5 pagi merentasi Tambak Johor.

Kerja keras tetapi dengan gaji yang baik dan tinggi pastinya menarik minat sesiapa sahaja.

Jika majikan Malaysia tidak sanggup membayar upah yang berpatutan dan tinggi, tentulah pekerja berbakat Malaysia akan pergi ke padang rumput yang lebih hijau.

Jika mereka yang bekerja sebagai tukang sapu mampu memperoleh pendapatan RM1,900, adalah tidak masuk akal untuk menggajikan graduan universiti bermula pada gaji itu.

Kerajaan seharusnya tidak membenarkan pekerja asing masuk. Satu rang undang-undang mengenai gaji pekerja ditambah dengan Kemahiran automasi, seharusnya pekerja berbakat Malaysia dibayar lebih.

Satu-satunya cara untuk mengembangkan ekonomi dan memberi manfaat kepada B40 dan M40 adalah untuk "mengubah struktur ekonomi" dengan kesatuan yang lebih kukuh dan gaji yang lebih tinggi.

Pembayaran upah tidak boleh dilihat sebagai entiti yang berasingan dari aspek ekonomi lain; Upah yang lebih tinggi menunjukkan ekonomi yang memberangsangkan dan meriah. Keadaan upah yang tidak stabil adalah tanda bahawa enjin ekonomi negara perlu diperbaharui.

Jika dibandingkan dengan negara ASEAN yang lain, kita mendahalui mereka dalam Tahun 70an, tetapi kini kita adalah dibelakang mereka.
Menolak cadangan kenaikan upah akan bermakna kos yang lebih tinggi untuk membaikpulih ekonomi.

Seperti enjin pembakaran dalaman, enjin ekonomi yang cekap mesti beroperasi di bawah tekanan yang lebih besar, mengeluarkan output berguna daripada komponen yang tidak digunakan dan menghapuskan pembaziran.

Pendidikan dan latihan untuk tenaga kerja muda mestilah setanding, jika tidak lebih bertenaga dan membebankan, daripada realiti yang akan mereka hadapi di pasaran pekerjaan.

Membaikpulih  ekonomi adalah sukar dan berat, memerlukan pengorbanan dan perjuangan, tetapi perubahan haruslah dilaksanakan, atau generasi mendatang akan menderita.

Melakukan perubahan adalah menakutkan dan cabaran serta godaan adalah sering namun perubahan mesti dilakukan.

Azizi Ahmad Utusan Malaysia Forum 12 Jun 2019

Posts from This Journal by “gaji” Tag

Latest Month

June 2019
S M T W T F S
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

Tags

Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow