?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

Senaman tingkatkan daya otak

Para saintis kini semakin hampir dan dekat untuk memahami mengapa senaman membuat kita berasa baik lega.


Apabila anda bersenam, badan anda mengeluarkan bahan kimia yang dipanggil endorfin.


Endorfin akan berinteraksi dengan saraf penerima atau receptor di otak anda yang mengurangkan persepsi anda terhadap kesakitan.


Endorfin juga mencetuskan perasaan positif dalam badan, sama seperti morfin.


Andaikata senaman adalah sejenis  dadah, kita pastinya akan memperkatakan manafaatnya yang terlalu baik untuk menjadi kenyataan.


Bukan sahaja ia membuatkan kita sihat dan membantu kita hidup lebih lama, ia juga menjadikan kita lebih pintar dan lebih bahagia.


Bersenam boleh meningkatkan memori, mempercepatkan masa tindak balas, memperbaiki perhatian, dan mengurangkan kemurungan.




Ia mungkin juga menghalang gangguan neurodegeneratif seperti penyakit Alzheimer dan Parkinson.


Sepanjang dekad yang lalu, saintis telah mula mengungkap cara bagaimana senaman membantu mengaplikasikan otak kita.


Melakukan senaman akan meningkatkan tahap hormon penting dan neurokimia yang membantu menjalin hubungan baru di antara sel-sel otak, dan bahkan boleh menyebabkan kelahiran neuron di kawasan otak yang disebut hipokampus (hippocampus) , organ perasaan (mood organ) dan pusat memori.


"Bersenam adalah sangat baik terutama untuk setiap fungsi dalam otak dan badan," kata Fernando Gomez-Pinilla, seorang profesor di Jabatan Biologi dan Fisiologi Integriti di UCLA.


Setiap kali anda bersenam, otot, sel lemak, dan hati melepaskan pelbagai molekul ke dalam aliran darah.


Sebahagian daripada molekul-molekul ini mengalir melalui tubuh dan bergerak ke otak, di mana mereka menyeberangi penghalang darah-otak.


Sebaik sahaja molekulu-molekul berada di dalam, mereka mencetuskan perubahan yang bermanfaat yang boleh membuatkan anda berasa lebih cergas dan bahagia.


Salah satu perubahan yang paling penting adalah pembebasan hormon pertumbuhan yang disebut faktor neurotropik yang berasal dari otak, atau Brain Derived Neurotrophic Factor (BDNF).


Apabila ia memberi kesan positif kepada otak, BDNF adalah perkara utama.


"Ini adalah salah satu molekul yang paling penting untuk fungsi otak berkaitan dengan kesan senaman," kata Gomez-Pinilla.


"BDNF sangat penting untuk semua proses asas yang berkaitan dengan pembelajaran dan ingatan di dalam otak."


BDNF membantu otak membina sambungan dan rangkaian baru, atau synapses, di antara neuron.


Synapses adalah suatu proses yang disebut keplastikan sinaptik (plasticity synaptic) yang dianggap sebagai asas untuk pembelajaran.


Sel-sel ini berkomunikasi melalui rangkaian sambungan ini di dalam dan di seluruh kawasan otak.


Sebagai contoh, neuron di hipokampsu (hippocampus) menghasilkan sinapsis (synapses) dengan sel-sel di korteks prefrontal, satu lagi wilayah yang mendapat faedah daripada senaman.


Korteks prefrontal  (prefrontal cortex) adalah di mana banyak fungsi eksekutif peringkat tinggi bermula, seperti membuat keputusan dan perhatian, proses yang juga bertambah baik dengan melakukan senaman.


Kesan BDNF yang paling luar biasa juga adalah yang paling kontroversi.


Penyelidikan dan kajian ketas tikus makmal menunjukkan bahawa, pergerakan senaman yang diinduksi BDNF mencetuskan pertumbuhan sel-sel otak baru dalam hipokampus, suatu proses yang disebut neurogenesis.


BDNF meningkatkan fungsi sel stem di otak, akhirnya mengisi hipokampus dengan sel-sel baru yang sihat yang meningkatkan daya otak.


Sama ada neurogenesis juga berlaku pada manusia adalah lebih kontroversi.


Sesetengah kajian mencadangkan ya, yang lain tidak. Itu kerana tidak ada cara yang jelas untuk mengukur pertumbuhan kelahiran sel otak baru tanpa memotong tengkorak seseorang.


"Sehingga adanya kaedah yang lebih baik dan canggih yang sahih membincangkan sama ada neurogenesis meningkat dengan senaman pada manusia, ia masih tidak jelas," kata Henriette van Praag, seorang profesor sains bioperubatan di Florida Atlantic University.


Latihan juga mengubah rangkaian saluran darah otak. Lebih banyak aliran darah dalam tubuh dari senaman bersesuaian dengan aliran darah yang lebih banyak di dalam otak, serta peningkatan molekul khusus saluran darah yang dipanggil faktor pertumbuhan endothelial vaskular (Vascular Endothelial Growth Factor VEGF).


Hasilnya, saluran darah baru terbentuk di hipokampus (hippocampus).


Dalam otak tikus, neurogenesis dan aliran darah adalah berkait dan bersambung, ia berpotensi kerana saluran darah baru membawa lebih banyak faktor pertumbuhan ke kawasan tersebut.


Manusia mengalami peningkatan yang sama dalam saluran darah, memberikan petunjuk lain bahawa neurogenesis mungkin berlaku pada manusia.


Sesiapa yang merasakan "teruja dengan larian" atau merasakan kurang senang dan teruk selepas menjalani senaman , beliau tentunya  mengalami senaman cara meningkatkan neurotransmitter seperti serotonin, dopamin, dan opioid endogen (juga dikenali sebagai endorfin), yang penting untuk mengawal selera, motivasi, dan ganjaran perasaan.


Penyelidik kurang jelas tentang bagaimana perubahan ini bermula, walaupun, seperti yang lain, mereka kelihatan terhubung dengan BDNF.


Ada kemungkinan bahawa tahap neurokimia ini meningkat naik semata-mata kerana senaman adalah bermanfaat.


Apa sahaja pun yang membuat anda berasa baik dan segar akan meningkatkan tahap dopamin anda, sebagai contoh, jika anda pergi ke kelas Pendidikan Jasmani dan Kesihatan adalah menyeronokkan untuk anda, otak anda akan melepaskan bahan kimia yang menguatkan sebagai tindak balas.


Jadi apa jenis senaman yang terbaik untuk otak anda? Kebanyakan penyelidikan yang telah dilakukan dalam senaman aerobik sederhana menyatakan lari anak-anak (jogging), tetapi bukti baru-baru ini menunjukkan bahawa latihan angkat berat dan latihan intensiti tinggi juga baik untuk anda.


Julia Basso, seorang penyelidik penyelidikan kanan di Jabatan Pemakanan, Makanan dan Latihan Manusia di Virginia Tech, mengatakan orang yang mengalami peningkatan terbesar dalam kecergasan mereka menunjukkan perubahan kognitif terbesar, yang menunjukkan latihan intensiti tinggi memberi manfaat tambahan. Walau bagaimanapun, peningkatan perasaan atau mood berlaku tidak kira intensiti aktiviti.


"Anda boleh pergi berjalan-jalan dan perasaan (mood) anda akan meningkat. Tetapi anda memerlukan keamatan yang lebih tinggi untuk mendapatkan peningkatan kognitif, "kata Basso.


"Semakin tinggi kadar denyutan jantung anda semakin tinggi dan lebih tinggi, manfaat kecergasan jangka panjang yang anda akan dapat, dan meningkat manfaat kognitif jangka panjang."


Sekiranya anda baru bermula, atau anda dibatasi oleh umur atau kecederaan, dengan hanya senaman jalan kaki boleh membawa beberapa perubahan ini. Perkara yang paling penting ialah mencari sesuatu yang anda suka lakukan dan akan terus melakukannya..


"Secara praktikal, aktiviti senaman terbaik adalah yang anda suka dan menikmati dan yang akan anda terus melakukannya keesokan hari." 925


Azizi Ahmad Dewan Kosmik Neuron Bil 7 Julai 2019

Latest Month

September 2019
S M T W T F S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Tags

Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow