Perdana Menteri ke-7 pernah membakar jambatan, menteri paling lama berkhidmat di bawah empat Perdana Menteri, Dr Rais Yatim sinonim dengan ‘membakar jambatan’, dan ramai lagi turut membakar jambatan.

Minggu lepas dua sahabat mendekati saya untuk berbual mengenai isu permasalahan mereka.
Seorang darinya adalah mengenai hubungan peribadi sementara seorang lagi, adalah tentang kerjayanya.
Saya cuba menjadi berguna kepada kedua kawan saya, dan membantu mereka memikirkan ‘perencanaan’ yang sesuai yang boleh membantu menyelesaikan masalah masing-masing.
Saya terfikir bahawa pada mulanya tidak salah seorang daripada mereka berfikir tentang memutuskan hubungan, dan mengabaikan sahaja permasalahan mereka.
Sudah tentu, saya gembira kerana mereka berdua berjaya mengatasi permasalahan mereka dengan cara tersendiri.
Tetapi, ini membuatkan saya berfikir sama ada ia sesuai untuk ‘membakar jambatan’ dengan kawan, rakan sekerja, rakan kongsi perniagaan, pasangan, ahli keluarga, pekerjaan, atau juga perusahaan?
Saya tahu bahawa terdapat keadaan apabila anda akan mempertimbangkan untuk berbuat tidak peduli akan perkara-perkara ini.
Tetapi bilakah anda harus mempertimbangkan untuk ‘membakar jambatan’?
Paling mudah untuk tujuan ‘memutuskan hubungan’ atau ‘membakar jambatan’ adalah dengan kawan, rakan sekerja, majikan, rakan kongsi perniagaan dan pelanggan yang tidak jujur dan tidak setia.
Adalah baik juga untuk menjauhi mereka yang tidak berintegriti.
Seterusnya, saya sering bertanya kepada diri sendiri apakah pekerjaan saya atau orang di sekeliling saya membawa dan memberi kebahagiaan.
Kita akan berfungsi paling baik, apabila kita gembira, kerana masa yang kita habiskan dan akibat di tempat kerja, tidak terkecuali dengan sekumpulan orang tertentu.
Keperluan interaksi yang bermakna adalah untuk membawa kita kepada kegembiraan dan kebahagiaan, secara berterusan.
Jika tugas atau mereka yang bekerja dengan kita hanya dan membawa pada kesedihan, elok sahaja dan sudah tiba masanya untuk kita membawa diri ke tempat lain.
Saya menggunakan penanda aras ini untuk pelanggan saya, dan urusan harian saya.
Nilai yang dibawa oleh seseorang kepada anda adalah ujian seterusnya, sama ada anda perlu ‘menyalakan api ke jambatan itu’.
Saya sentiasa mengingatkan diri saya untuk menghargai orang lain.
Saya menganggap ini sebagai komponen penting untuk menjadi ‘berharga dan bernilai secara peribadi’.
Jadi, tanya akan diri anda jika pekerjaan anda atau seseorang membawa anda nilai yang berkekalan.
Selain membawa kebahagiaan, pekerjaan anda dan orang-orang di sekeliling anda harus menambah nilai kepada kehidupan anda.
Adakah mereka menyokong anda dan menawarkan anda nasihat, atau adakah mereka hanya ada tanpa menyumbang apa-apa kepada anda?
Sekiranya mereka tidak membawa sebarang nilai, sudah tiba masanya untuk mengelakkan diri.
Mungkin kita perlu untuk mengenali ciri-ciri jenis orang, pekerjaan dan pelanggan yang ‘toksik’.
Adakah orang di tempat kerja anda atau orang yang anda tidak suka, selalu bersikap negatif?
Adakah mereka gemar menghakimi orang dan situasi untuk memenuhi keperluan mereka?
Adakah mereka menggambarkan diri mereka sebagai mangsa, sepanjang masa?
Saya mempunyai prinsip peribadi yang sangat berguna sejak bertahun-tahun.
Saya menolak orang, pekerjaan, dan juga pelanggan yang membuat saya berasa lebih negatif daripada positif.
Sikap dan ciri negatif adalah sesuatu yang tidak mempunyai ruang dalam hidup saya.
Saya cadangkan agar anda tidak akan membuka pintu dan memberi peluang untuk ‘sikap dan ciri negatif’ berada dalam diri anda.
Penanda aras seterusnya adalah nilai peribadi anda. Nilai diri anda memacu tindakan dan mengarahkan laluan anda.
Kita boleh menjauhkan diri dari orang lain apabila nilai-nilai yang mereka pamerkan adalah tidak sesuai dengan nilai kita sendiri.
Baru-baru ini saya memutuskan bahawa saya tidak lagi dapat berkawan dengan seseorang yang saya rapat, kerana sikapnya dan kesetiaan beliau terhadap isterinya jauh dari apa yang saya percaya.
Saya tahu bahawa saya tidak perlu bersetuju dengan cara pilihan gaya hidup beliau.
Tetapi, apabila saya mendapati bahawa cara dia memilih untuk menjalani hidupnya, mengganggu saya pada tahap yang sangat mendalam, bukan cuba meyakinkan sebaliknya, adalah lebih bijak bagi saya untuk menjauhkan diri.
Seterusnya ialah sama ada tugas, ketua atau rakan anda memberi sokongan atau cuba menjatuhkan anda?
Melalui pengalaman, kita tahu apa kerja yang kita lakukan, dan orang yang anda berinteraksi dan terlibat mesti memberi peluang.
Sekiranya anda sentiasa merasa tidak senang ketika berada bersama seseorang, atau jika setiap pertemuan dengan ketua anda membuat anda merasakan bahawa anda akan menghadapi lima belas pusingan tinju, maka itu adalah tanda yang pasti bahawa sudah tiba masanya untuk menjauhkan diri dari mereka.
Akhir sekali, tanya diri anda samada rasa hormat diri adalah sebahagian dari kepentingan kesedaran anda?
Beberapa tahun yang lalu, saya mempunyai pelanggan yang menyumbang secara signifikan dalam pekerjaan.
Tetapi selepas berulang kali tidak dihormati oleh ketua mereka, saya menyedari bahawa semangat saya sendiri sedang bergoncang.
Sikap tidak menghormati orang lain datang dalam pelbagai bentuk.
Sungguh pun pelanggan tidak pernah bersikap kasar atau secara terang, mereka sering meminta diberi perhatian sepanjang masa dan tidak pernah memperakui ‘nilai kebolehan dan usaha’ saya dengan sentiasa tidak memberi tumpuan dan perhatian sepenuhnya.
Sungguh pun ia agak menjejaskan prestasi saya, saya mengumpulkan keberanian untuk menghindar dari mereka. Saya tahu saya terpaksa, kerana saya tidak sepatutnya tidak dihormati.
Dan, saya membuat keputusan pada masa ini, bahawa sesiapa yang tidak menghargai saya, tidak lagi mempunyai tempat dalam hidup saya.
Sungguhpun pengalaman memberitahu saya bahawa pepatah untuk “jangan sesekali membakar jambatan”, adalah nasihat yang baik.
Namun, ingat pengecualian peraturan ini, demi kepentingan anda sendiri, beberapa ‘jambatan perlu dibakar.’
Azizi Ahmad Bebas News Columnist 25 November 2019