kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Jangan kisah baharui azam tahun baru

Dalam masa seminggu lagi, kita akan menempuh tahun baru iaitu Tahun 2020. Tahun ini juga terkenal dengan Tahun Wawasan 2020 yang kini mungkin tinggal hanya harapan.

Kalau di lihat di media sosial seperti Facebook atau Instagram sudah ada rakan-rakan yang sudah mula mencoret ‘azam atau resolusi tahun baru’ mereka.

Azam maupun resolusi tahun ini dan sebelumnya pun mungkin tercapai dan mungkin berlalu begitu sahaja.

Ada rakan sepejabat juga memaklumkan kepada saya agar jangan buang masa anda dengan azam resolusi tahun baru.

Sebaliknya, tumpu pada sesuatu yang lebih baik, iaitu selesaikan. Walaupun kenyataannya adalah hampir serupa atau sama, perbezaannya adalah signifikan.

Azam atau Resolusi adalah sesuatu yang anda buat; penyelesaian adalah sesuatu yang anda miliki. Panggil ia semantik, tetapi saya fikir perbezaan itu penting.

Setiap tahun, ramai yang akan membuat resolusi dan kemudiannya membiarkan ianya berlalu. Mengapa?

Kerana mereka tidak benar-benar menyelesaikan apa-apa yang berbeza. Mereka hanya berharap atau senang dikatakan hanya ‘berangan’.

Tanpa keazaman atau penyelesaian yang bersungguh, anda tidak mempunyai harapan untuk mencapai resolusi anda.

Dalam erti kata lain, anda perlu komited melakukannya dengan tujuan melaksanakannya ke dalam proses yang disengajakan yang akan menjadikan anda lebih baik.

Ia bukannya satu set matlamat yang sukar maupun yang tidak akan anda capai.

Penentuan tujuan dan matlamat adalah sesuatu yang terpuji, namun pada dasarnya adalah tidak bermakna.

Matlamat, dalam erti sebenarnya , tidak dapat dikekalkan.

Ia hanya memberitahu anda di mana anda mahu pergi, bukan bagaimana anda akan sampai ke sana.

Apa yang anda perlukan adalah sikap dan tabiat baru, cara hidup baru yang akan membawa hasil yang berbeza.

Komitmen yang tinggi dan serius adalah diperlukan untuk anda menjadi jenis orang yang selalu anda impikan.

Dan itu bermula dengan mewujudkan disiplin baru. Anda perlu menguasai beberapa perkara penting , jika anda mahu menjadi lebih baik dari tahun sebelumnya seperti menulis, menjalankan aktiviti seni, atau apa sahaja):

Anda perlukan dan luangkan masa untuk berlatih. Samada bermula dari pagi, semasa makan tengahari, atau larut malam, penting untuk mempunyai masa yang istimewa untuk diluangkan bagi ‘azam’ dan minat anda.

Walaupun pada mulanya anda akan terasa dan membencinya, lama kelamaan ia akan berkembang dengan sendirinya. Sebagai contoh, anda boleh mula mengarang atau menulis sebelum ‘subuh’ kerana masa itu, anda akan menikmati ketenangan dan kedamaian dalam bekerja bersendirian sementara seluruh dunia sedang tidur.

Anda harus menunjukkan dan membuktikan kesungguhan. Ketika saya mengatakan saya akan menulis, saya sering menunda dan kehabisan masa.

Saya memberi alasan dan justifikasi dan akhirnya tidak menghasilkan atau membuat apa-apa. Saya sendiri tidak menyukai perkara ini. Jadi saya enggan membenarkan diri saya "keluar" lagi.

Saya mesti menulis setiap hari, tidak kira apa pun, walaupun hanya selama 15 minit. Perkara yang menarik adalah disini lah beberapa kerja dapat dihasilkan iaitu paksaan dalam blok tumpuan produktiviti.

Anda juga harus memberikan peluang kepada diri anda sendiri. Ia seiring dengan perkara diatas.

Satu produk sampingan yang diusahakan secara semulajadi adalah amat menyiksakan. Apabila anda berhasrat muncul untuk melakukan kerja, anda mungkin akan mengalami kejutan.

Memang anda terpaksa bergelut dengan diri anda sendiri dan mendapati apa yang anda lakukan adalah tidak memuaskan dan baik.

Dalam keadaan ini, anda perlu menerapkan keseronokkan dalam melakukannya. Berpeganglah kepada bersusah dahulu senang kemudiannya.

Tentunya, ada strategi lain untuk menetapkan dan mencapai matlamat anda tahun ini, tetapi ketiga-tiganya sudah cukup untuk memulakan sesuatu bagi diri anda.

Kebanyakan hari, jika anda boleh ingat untuk mengetepikan masa untuk berlatih, untuk benar-benar muncul dan melakukan kerja, dan memberi diri anda rahmat apabila anda gagal, anda akan menjadi nya kehidupan anda sesuatu yang bermakna.

Azizi Ahmad Bebas News Columnists 25 Disember 2019
Tags: azam, resolusi, writings
Subscribe

Posts from This Journal “azam” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments