kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Bagaimana pemimpin terbaik perlu berkomunikasi?

Peranan seorang pemimpin telah berkembang sejak sedekad yang lalu.

Pemimpin biasanya melibatkan ‘penyokong’ mereka untuk melakukan dan bertanggungjawab terhadap perkara-perkara "penting".

Tetapi dalam organisasi moden dan generasi baru, definisi kepimpinan berubah.


Pemimpin yang baik kini lebih peduli tentang impak mereka terhadap orang-orang mereka daripada pada dasarnya.

Pemimpin yang efektif akan memberi contoh positif yang menarik minat orang untuk mengikutinya.

Di samping itu, mereka menyokong dan memupuk pertumbuhan orang-orang di sekeliling mereka, akhirnya mengalihkan pengaruh mereka melalui orang lain.

Ini bermakna sebahagian besar kepimpinan adalah mereka yang benar-benar berkesan apabila  berkomunikasi dengan orang-orang di sekeliling anda, itulah sebabnya komunikator terbaik cenderung menjadi pemimpin yang hebat.

Ini bermakna menjadi pemimpin tidak memerlukan ‘gelaran’ yang ditetapkan.

Malah, terdapat pemimpin yang hebat di semua bahagian organisasi dan di semua peringkat hierarki.

Jadi tanpa mengira ‘gelaran’ yang anda pegang, anda boleh menjadi pemimpin yang berkesan.

Umum mengetahui, pemimpin yang hebat perlulah memberi contoh misi dan nilai pada organisasi.

Kebanyakan pemimpin, sering meletakkan diri mereka melebihi daripada orang lain.

Mereka mahu pengikut mereka bertindak dalam satu pasukan,  berusaha dan bekerja  keras, yang boleh dipercayai dan pengambil risiko yang inovatif, tetapi mereka sendiri ‘cakap tak serupa bikin’ dan melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan sifat-sifat ini.

Milenium dan generasi muda sendiri mempertimbangkan budaya organisasi apabila memilih tempat untuk bekerja. Mereka mengambil berat tentang isu-isu sosial dan mempunyai kesan melampaui pendapatan gaji.

"2 daripada 3 millennials menyatakan tujuan  dan matlamat organisasi adalah alasan mengapa mereka memilih untuk bekerja di sana." - Kajian Deloitte

Atas sebab ini, para pemimpin harus merangkumi nilai organisasi dan mengenali pekerja mereka yang melakukan hal yang sama.

Mereka mestilah menunjukkan kepada orang lain bagaimana dan apa nilai yang mereka lakukan setiap hari, jika tidak orang lain mendapati diri mereka terputus dari pemimpin mereka.

Pemimpin mesti terus mengulangi kepentingan nilai organisasi dan menyerlahkan bagaimana organisasi hanya boleh mencapai misi yang lebih luas dengan usaha semua orang dalam pasukan.

Dengan cara ini, orang yang mengikuti pemimpin merasa terikat dengan tujuan yang lebih tinggi dan satu sama lain.

Para pemimpin terbaik mempunyai misi dan visi yang kuat dan menggunakannya untuk membimbing semua tindakan dan keputusan ini.

Kebanyakan para pemimpin berpendapat bahawa mereka mesti terserlah kehebatan dan bersikap tegas, tidak menunjukkan emosi peribadi atau personaliti yang benar.

Tetapi pemimpin yang tulen dan dihormati harus menjadikan  diri mereka sendiri setiap hari. Mereka tidak sepatutnya menyembunyikan atau berpura-pura menjadi sesuatu yang bukan mereka.

Yang penting di sini adalah pemimpin-pemimpin besar menonjolkan kesahihan mereka dengan bersedia mengakui kelemahan, kesilapan dan sanggup memperbaiki kelemahan mereka.

Daripada berpura-pura mengetahui segala-galanya dan mempunyai semua jawapan, para pemimpin hebat mengiktiraf kebolehan dan kepercayaan mereka kepada orang lain untuk menyokong mereka dalam kepimpinan mereka.

"Jika anda tidak memahami kerentanan, anda tidak dapat mengurus dan memimpin orang. Jika anda tidak muncul dengan ketara sebagai pemimpin, anda tidak boleh mengharapkan sesiapa pun mengikuti anda. " - Brené Brown

Para pemimpin yang terbaik juga tidak takut untuk mengakui kesilapan dan membuat keputusan yang buruk atau tidak popular.

Mereka tidak akan bersembunyi, menutupi maupun menunding jari kepada orang lain.

Dengan cara ini, mereka mendapat kepercayaan orang-orang di sekeliling mereka untuk terus menerajui, kerana orang menghargai keterbukaan dan kejujuran.

Semua orang tentunya memahami bahawa tiada siapa yang sempurna. Jadi seorang pemimpin yang berpura-pura akan menjadi orang yang tidak dapat memperoleh rasa hormat dan sokongan dari orang-orang mereka.

Tugas dan tanggungjawab pemimpin adalah sangat sukar. Mereka mesti membuat keputusan  penting dan bersedia menjadi kuat dalam menghadapi persaingan.

Pada masa yang sama mereka harus baik hati dengan pasukan mereka dan menyokong mereka dalam pertumbuhan mereka.

Sayangnya, ia sering menjadi sebahagian daripada tugas pemimpin yang mula menentukan segala tindakan dan keputusannya.

Pemimpin-pemimpin yang didorong oleh ‘agenda tersendiri’ akan  mula menjauhkan diri dari orang-orang mereka dan melihat mereka sebagai halangan misi tersendiri.

Mereka melihat penyokong  sebagai liabiliti kos dan urusan, bukan sebagai kekuatan terbesar dan kelebihan daya saing mereka.

Oleh kerana pemimpin adalah juga manusia, agak sukar untuk memisahkan minda kerja daripada kepentingan peribadi.

Tetapi para pemimpin terbaik tahu bahawa untuk mewujudkan pasukan yang berfungsi tinggi, mereka harus memanfaatkan apa yang mendorong mereka.

Mereka mesti memahami siapa penyokong mereka - latar belakang, kekuatan dan kelemahan mereka.

Apabila pemimpin peduli terhadap rakyat mereka dengan cara ini, mereka dapat menetapkan standard yang tinggi untuk mereka dan mentor mereka untuk mencapai piawaian tersebut.

Sebaliknya, ini memberi harapan bahawa apabila seorang pemimpin berjuang atau gagal, mereka akan memahami dan akan tetap menyokong mereka juga.

Dan akhirnya, para pemimpin menggunakan pengetahuan ini untuk memanfaatkan pasukan yang telah mereka adakan. Mereka memanfaatkan bakat dan kepentingan rakyat mereka dan mewujudkan peluang untuk mereka bersinar. Dan ini, seterusnya, menjadi kelebihan daya saing terbesar organisasi.

Azizi Ahmad Mingguan Amanah Rencana Edisi 191 1-7 Mac 2020
Tags: komunikasi, pemimpin, writings
Subscribe

Posts from This Journal “pemimpin” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments