kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Pengunaan Zoom, Google Classroom (Meet) tidak sesuai?

Saya tertarik dengan perkongsian 'Zoom Cloud Meeting' (23 Mac 2020 ).

Seperti Zoom, penarafan aplikasi Kelas Google (Google Classroom) telah mengambil alih pengajaran dan pembelajaran diatas talian secara besar-besaran kesan serangan wabak virus korona.

Zoom adalah alat persidangan video berasaskan web dengan pelanggan setempat, komputer meja (desktop) dan aplikasi mudah alih lain yang membolehkan pengguna bertemu dalam talian, dengan atau tanpa video.



Pengguna Zoom boleh memilih untuk merakam sesi, berkolaborasi projek, dan berkongsi atau menganotasikan pada skrin satu sama lain, semuanya dengan satu platform yang mudah digunakan.

Dan yang terkini aplikasi Zoom didapati berciri ‘malware’. (‘Zoom is malware’: why experts worry about the video conferencing platform, The Guardian, April 2, 2020).

"Malware" adalah istilah untuk "perisian hasad", satu program komputer yang direka untuk menyusup masuk dan merosakkan komputer tanpa persetujuan pengguna.

Ia merangkumi semua jenis ancaman yang berbeza untuk keselamatan komputer anda seperti virus, perisian intip (spyware) , cacing (worms), trojan, rootkit dan sebagainya.

Namun, di luar negara murid dan pelajar yang berasa kecewa kerana PdPC secara jarak jauh ini memberikan Google Classroom penarafan ‘F’.


Rajah: Penarafan semasa aplikasi (diambil 12:20 PM ET, 19/03/20). Di bawah: Penarafan aplikasi pada Januari.

Zoom bukan satu-satunya aplikasi pendidikan yang dilihat dan di dapati merudum penggunaannya dalam penilaian semakan baru-baru ini.

Sungguhpun skor perkhidmatan persidangan video (videoconferencing) agak meningkat selepas beberapa penyederhanaan manual penggunaan dilakukan, Google Classroom melalui ‘Meet’ juga didapati menurun sehingga diberikan taraf serendah 2 bintang (pada masa penulisan) berbanding penarafan relatif 4.3 bintang dua bulan sebelumnya.

Sungguh pun perkara rasa tidak puas hati terutamanya murid dan pelajar adalah biasa, namun beberapa ulasan negatif, dalam kes ini, nampaknya sah, menyatakan sebab-sebab sebenar kekecewaan, yang berpotensi terikat dengan kemas kini atau penurunan kualiti perkhidmatan baru-baru ini pada bulan lalu.

Dengan pengkuliahan di universiti, institusi pendidikan, kolej dan sekolah kini ditutup kerana pandemik Covid-19 , beberapa langkah dan usaha telah beralih kepada penyelesaian seperti Google Classroom untuk menguruskan kerja PdPC dirumah.

Kanak-kanak adalah kanak-kanak, mereka akan sering mengelak dan menghindari kerja rumah, ia juga berkemungkinan bahawa perkhidmatan itu tidak berskala secukupnya dengan peningkatan permintaan.

Beberapa pengguna mendakwa mereka tidak dapat mengakses bilik darjah mereka atau log masuk dengan aplikasi sama sekali, dan proses muat-naik dan muat-turun adalah terlalu lambat.

Pengguna juga mendapati tidak ada apa yang perlu dilihat atau dilaksanakan dan tiada pentaksiran dijalankan sepenuhnya. Bahkan didapati ‘kelas’ yang dijadualkan bukanlah di bina oleh pengajar.

Apa yang perlu ada di dalam Zoom dan Google Classroom (Meet)?

Tentunya sama seperti portal pembelajaran yang standard termasuklah bahan yang disediakan oleh pengajar (termasuk nota pembelajaran); aktiviti tutorial dan kuiz; petak forum perbincangan, komunikasi interaktif dan lain-lain.

Sama seperti Zoom, versi App Store dari Google Classroom kelihatan tidak terjejas, dan masih memiliki penarafan 4.4 bintang di Amerika Syarikat.

Mampukah murid dan pelajar menggunakannya dan tahukah pengajar menggunakannya?

Walaupun Kelas Google atau Google Classroom mempunyai pesaing langsung yang kurang daripada Zoom, nama lain yang lebih besar seperti pelbagai aplikasi pelajar Blackboard dan Canvas masih belum dilihat terjunam penarafannya,

Memandangkan banyak ulasan menawarkan lebih banyak cara dalam cara tertentu (dan kurang "aplikasi lemah," seperti Zoom), mungkin ada sebab yang sah untuk penarafan Google Classroom jatuh.

Dalam masa yang sama, Google belum lagi mengeluarkan sebarang kenyataan untuk menerima perubahan mereka.

Tetapi sama ada pelajar hanya menghentam aplikasi tersebut untuk menghindari membuat tugasan, atau jika kualiti perkhidmatan sebenarnya telah terkesan akibat penggunaan yang meningkat, Covid-19 mungkin sebahagiannya dipersalahkan.


Azizi Ahmad Bebas News Pendidikan 06 April 2020
Tags: classroom, google, on-line, writings, zoom
Subscribe

Posts from This Journal “on-line” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments