kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Apa selepas kelas

Apa selepas kelas diatas talian?

Institusi persekolahan dan pendidikan telah menghabiskan banyak usaha dan masa sejak beberapa minggu yang lalu untuk mengetahui dan mencari kaedah bagaimana untuk meneruskan sesi PdPc dan menetapkan kaedah di atas talian sebagai platform untuk menyediakan pelajar agar tidak ketinggalan dalam pelajaran sambil memastikan mereka selamat di tengah arus pandemik COVID-19.

Dari sudut umum, komuniti pendidikan telah melakukan pekerjaan yang sangat baik untuk mengekalkan kesinambungan berterusan untuk murid dan pelajar. Lalu,  langkah seterusnya dalam proses ini sama pentingnya dengan yang pertama.

Eloknya janganlah ada sesiapa pun mempertikai usaha yang sedang dijalankan, cuma sekarang institusi pendidikan  perlu melangkah lagi usaha dan bertanggungjawab untuk memastikan pembelajaran yang berkesan adalah berjalan dan berlaku untuk kumpulan murid dan pelajar.

Kumpulan ahli profesional pembelajaran diatas talian yang berpengalaman akan menjadi yang pertama memberitahu anda bahawa penyampaian kursus diatas talian yang berkesan jauh melampaui mentadbir kuliah dan memberi tugasan melalui paparan skrin talian.

Musuh sebenar pembelajaran diatas talian adalah kurangnya penglibatan dari dan antara pelajar.

Pembekal pembelajaran hendaklah memastikan untuk mempertimbangkan aspek kesediaan pelanggan dalam persekitaran pembelajaran jarak jauh dan bekerja keras untuk terus mengoptimumkan penyampaian berterusan.

Pastinya  hendaklah merujuk dan menghubungi pakar pembelajaran diatas talian untuk mengetahui bagaimana  boleh kita meningkatkan hasil pembelajaran untuk para pelajar .

Kajian telah menunjukkan bahawa pastinya akan terdapat sebilangan tertentu pelajar cenderung menghadapi kesukaran untuk menyesuaikan diri dengan kursus diatas talian daripada yang lain.

Apa yang cenderung berlaku adalah apabila pelajar terpaksa beralih ke format diatas talian, mereka yang telah melakukannya dengan baik akan terus melakukan dengan lebih baik dan mereka yang melakukan dengan buruk akan menjadi lebih buruk.

Sebab itulah, sangat penting untuk memberi tumpuan kepada membantu pelajar yang mengalami kesukaran membuat penyelarasan.

Kumpulan tenaga pengajar harus digalakkan untuk bekerjasama dengan penasihat akademik dan jurulatih untuk mengenal pasti pelajar yang mungkin sedang berjuang dan membangunkan pelan tindakan yang sesuai.

Ramai pelajar mungkin mendapati diri mereka bergelut untuk mengikuti pembelajaran kursus  dalam format baru ini. Mungkin juga dengan tenaga pengajar sendiri.

Pelajar juga mungkin melihat ini sebagai peluang untuk kurang melakukan kerja daripada ketika mereka menghadiri kelas bersemuka.

Walau apa pun alasannya, kita hendaklah cuba berusaha untuk memahami mengapa pelajar ‘tidak berkata benar’ supaya kita bersedia menghadapi kemungkinan yang ianya akan terus berlaku.

Walaupun kiasan klasiknya adalah "pelajar hanya menipu diri sendiri" menjadikannya mudah untuk mengabaikan ketidakjujuran akademik sebagai satu kelemahan yang hanya membahayakan pelaku, sebenarnya, ia menjejaskan integriti perkhidmatan yang anda berikan kepada pelajar.

Perlu diingat bahawa pelajar lebih tidak bersedia untuk pelarasan ini berbanding kepimpinan kampus.

Dalam keadaan di mana pelajar telah terputus hubungan sosial dari anda dan kampus seperti yang biasanya mereka lakukan, mencari jalan untuk memacu penglibatan pelajar boleh menjadi sangat berkesan.

Berinteraksi dengan rakan pelajar boleh membantu mengurangkan saiz psikologi institusi semasa pelajar terikat untuk merasa bersendirian.

Sama ada ini melibatkan menyediakan sumber kelab dan organisasi untuk terus bertemu secara maya pada masa ini atau bergaul dengan kumpulan perwakilan pelajar untuk merancang acara maya untuk pelajar bersama menghadiri, ia pasti bernilai membuat usaha untuk menghubungkan pelajar dengan sebaik mungkin. Oleh itu hubungan dan penglibatan pelajar hendaklah jangan diabaikan.

Anda mungkin berasa seolah-olah anda perlu menjadi ahli rujuk dalam memenuhi keperluan pelajar anda.

Pada hakikatnya, orang yang paling mengetahui tentang keperluan pelajar anda adalah pelajar anda.
Manfaatkan peluang ini untuk mengumpul maklum balas pelajar tentang perubahan yang anda buat untuk memastikan anda mencapai matlamat yang anda inginkan.

Dengan menggunakan gabungan tinjauan, kumpulan fokus, dan wawancara individu, anda sepatutnya dapat melihat betapa gembiranya pelajar anda dengan cara institusi anda mengendalikan keadaan.

Lebih-lebih lagi, jika pelajar merasa seolah-olah suara mereka didengar,  lebih berkemungkinan usaha ini akan berterusan.

Adalah tidak mengejutkan jika pelajar memerlukan lebih banyak sokongan berbanding sebelum ini kerana kita semua sedang mengharungi perubahan yang tidak dijangka ini.

Pada permulaan mana-mana sekali pun , pelajar menghadapi tugas membiasakan diri dengan cara baru dan pengajar mereka.

Apabila program kursus terpaksa berjalan dengan cara yang berbeza, mereka mesti melalui proses ini sekali lagi sambil berhadapan dengan tekanan tambahan mengenai pandemik global yang boleh menjejaskan kehidupan mereka dalam pelbagai cara.

Mencari cara dan kaedah untuk meningkatkan sokongan akademik membantu memastikan pelajar-pelajar ini tidak terpaksa berurusan sepenuhnya dengan sendiri.

Luangkan masa untuk mempertimbangkan peluang secara berisiko rendah untuk menambah dan meningkatkan program sokongan rakan sebaya sedia ada untuk memastikan tidak ada pelajar yang tertinggal.

Walaupun mereka yang terlibat dengan kursus peralihan diatas talian menerima notis kejutan singkat, namun kita harus berbangga dengan kerja yang mereka lakukan setakat ini, halangan awal telah memberi jalan untuk beberapa tantangan baru.

Untuk menjadikan peralihan ini benar-benar berjaya, kolej dan universiti perlu terus meningkatkan penyampaian kursus diatas talian, meminimumkan kesan ketidaksamaan, memahami dan menghapuskan sebab-sebab mengapa pelajar boleh membuat keputusan untuk tidak berkata benaru, menggalakkan dan membolehkan pelajar terlibat dengan satu sama lain, menggabungkan  maklum balas pelajar dalam membuat keputusan, dan mengembangkan sokongan akademik untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat. 796
Tags: kelas
Subscribe

Posts from This Journal “kelas” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments