kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Pelajar menjadi musuh pendidikan jarak jauh

INSTITUSI persekolahan dan pendidikan kini menjalankan sesi PdPc secara dalam talian selain adanya rancangan TV pendidikan diwujudkan sebagai platform untuk memastikan pelajar agar tidak ketinggalan dalam pelajaran.

Umumnya, komuniti pendidikan telah melakukan sesuatu yang sangat baik untuk mengekalkan kesinambungan berterusan untuk murid dan pelajar. Lalu, langkah seterusnya dalam proses ini sama pentingnya dengan yang pertama.

Pastinya tiada pihak mempertikai usaha yang sedang dijalankan, cuma sekarang institusi pendidikan perlu menambah lagi usaha dan bertanggungjawab untuk memastikan pembelajaran yang berkesan adalah berlangsung dan berlaku untuk kumpulan murid dan pelajar.

Penyampaian pembelajaran dalam talian yang berkesan jauh melampaui mentadbir kuliah dan memberi tugasan melalui paparan skrin.

Musuh sebenar pembelajaran dalam talian adalah kurangnya penglibatan pelajar sendiri.
Aspek kesediaan pelajar dalam persekitaran pembelajaran jarak jauh dan bekerja keras untuk terus mengoptimumkan penyampaian berterusan pastinya menjadi keutamaan.

Kajian telah menunjukkan bahawa pastinya akan terdapat sebilangan tertentu pelajar cenderung menghadapi kesukaran untuk menyesuaikan diri dengan kursus dalam talian daripada yang lain.

Yang biasa melakukannya dengan baik akan terus melakukan dengan lebih baik dan mereka yang melakukan dengan buruk akan menjadi lebih buruk.

Adalah sangat penting untuk memberi tumpuan kepada membantu pelajar yang mengalami kesukaran membuat penyelarasan.

Tenaga pengajar harus digalakkan untuk bekerjasama dengan penasihat akademik dan jurulatih untuk mengenal pasti pelajar yang mungkin sedang berjuang dan membangunkan pelan tindakan yang sesuai.

Tidak dinafikan ramai pelajar dan tenaga pengajar sendiri mungkin mendapati diri mereka bergelut untuk mengikuti pembelajaran kursus dalam format kelangsungan ini.

Pelajar juga mungkin melihat ini sebagai peluang untuk kurang melakukan kerja ketika mereka menghadiri kelas bersemuka.

Semua pihak terlibat hendaklah cuba berusaha untuk memahami mengapa pelajar ‘tidak berkata benar’ supaya kita bersedia menghadapi kemungkinan yang ia akan terus berlaku.
Jika ada yang cuba “menipu diri sendiri”, maka ia hanya merugikan pelaku.

Ketidakjujuran akademik akan menjejaskan integriti perkhidmatan yang diberikan kepada pelajar.

Perlu diingat bahawa pelajar lebih tidak bersedia untuk pelarasan ini berbanding kepimpinan kampus.

Dalam keadaan kita terputus hubungan sosial, mencari jalan untuk memacu penglibatan pelajar boleh menjadi sangat berkesan.

Berinteraksi dengan rakan pelajar boleh membantu mengurangkan saiz psikologi institusi semasa pelajar terikat untuk merasa bersendirian.

Oleh itu hubungan dan penglibatan pelajar hendaklah jangan diabaikan. Mungkin anda perlu menjadi ahli rujuk dalam memenuhi keperluan pelajar anda.

Pada hakikatnya, orang yang paling mengetahui tentang keperluan pelajar anda ialah pelajar sendiri.
Manfaatkan peluang ini untuk mengumpul maklum balas pelajar tentang perubahan yang anda buat untuk memastikan anda mencapai matlamat yang anda inginkan.

Dengan menggunakan gabungan tinjauan, kumpulan fokus, dan wawancara individu, anda sepatutnya dapat melihat betapa gembiranya pelajar anda dengan cara institusi anda mengendalikan keadaan.

Kemungkinan usaha ini akan berterusan bergantung kepada kesediaan kita mendengar suara pelajar.

Pelajar memerlukan lebih banyak sokongan berbanding sebelum ini kerana kita sedang mengharungi perubahan yang tidak dijangka ini.

Pada permulaan mana-mana sekali pun , pelajar menghadapi tugas membiasakan diri dengan cara baru dan pengajar mereka.

Para pelajar sepatutnya tidak terpaksa berurusan sepenuhnya dengan diri sendiri.
Luangkan masa untuk mempertimbangkan peluang secara berisiko rendah untuk menambah dan meningkatkan program sokongan rakan sebaya sedia ada untuk memastikan tidak ada pelajar yang tertinggal.

Walaupun ramai yang menerima notis kejutan singkat (pembelajaran dalam talian), namun kita harus berbangga dengan kerja yang mereka lakukan setakat ini, halangan awal telah memberi jalan untuk beberapa tantangan baru.

Bagi benar-benar menjayakan peralihan ini, institusi, kolej dan universiti perlu terus meningkatkan penyampaian kursus dalam talian, meminimumkan kesan ketidaksamaan, memahami dan menghapuskan sebab-sebab mengapa pelajar boleh membuat keputusan untuk tidak berkata benar, menggalakkan kolaborasi antara pelajar, menggabungkan maklum balas pelajar dalam membuat keputusan, dan mengembangkan sokongan akademik untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat.

Azizi Ahmad Bebas News Pendidikan 16 April 2020

Tags: jarak jauh, on-line, pelajar, writings
Subscribe

Posts from This Journal “jarak jauh” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments