kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Bekerja dengan pemimpin yang tidak anda percayai?

Ini adalah kebenaran yang menyedihkan dan anda tidak perlu pergi melihat jauh untuk mencari seseorang yang bekerja untuk pemimpin yang tidak mereka percayai.

Ini mungkin juga berlaku kepada anda juga.


Suasana Persidangan Dewan Rakyat di Parlimen. --fotoBERNAMA (2019) HAK CIPTA TERPELIHARA

Kita kehilangan kepercayaan kepada pemimpin kerana banyak sebab: kepercayaan yang luntur, kurang keyakinan  atau hanya perselisihan kecil.

Sekiranya anda bekerja untuk pemimpin yang tidak anda percayai, anda mungkin merasakan jalan menuju kejayaan akan menjadi sangat sukar.

Sebilangan besar rakan akan memberitahu anda untuk mendapatkan pekerjaan lain dan berbeza  dan jika pilihan itu terbuka untuk anda, maka anda perlu memikir untuk mendapatkannya.

Tetapi kadang-kadang dan kebiasaanya anda tidak mempunyai pilihan selain tinggal dan kekal di tempat anda berada, sekurang-kurangnya untuk jangka masa terdekat atau pendek.

Itu tidak bermakna anda harus kehilangan harapan. Anda harus percaya bahawa perjuangan dan masa paling sukar kita adalah ketika kita berada di fasa perkembangan.

Apabila anda terjebak dalam keadaan yang tidak baik, anda selalu mendapat iltizam untuk belajar sebanyak mungkin darinya.

Anda mungkin bertahan bahkan cemerlang, di bawah kepimpinan yang tidak serasi.

Sekiranya mendapati diri anda tidak mempercayai pemimpin anda dan anda masih mahu berjaya; adalah disarankan untuk anda mengambil beberapa tindakan yang boleh anda lakukan

Dalam situasi yang sukar, wajar untuk mengeluh tentang orang lain terutama orang yang dipertanggungjawab untuk memimpin anda dan rakan-rakan.

Tetapi apabila anda menumpukan perhatian kepada orang lain, anda akan kehilangan diri sendiri.

Dalam masa sukar, selami dan libatkan diri bersama. Ia akan menjadi sangat jelas dalam menentukan sendiri apa yang ingin anda capai dan bagaimana anda ingin berjaya.

Tumpukan perhatian pada diri sendiri dan bukannya melihat apa yang salah dengan orang lain. Fikirkan tujuan anda.

Sukar untuk tidak menjadi emosional ketika situasi sukar, tetapi anda tidak perlu membiarkannya menjadi peribadi.

Menguruskan emosi anda adalah kemahiran yang sangat penting ketika anda selalu dicabar.

Penting untuk tidak bergosip, menyerang, atau bercakap buruk tentang pemimpin anda; ini akan memberi kesan buruk kepada anda, dan mungkin menjadikan mereka tokoh yang lebih disimpati.

Sekiranya anda berada dalam situasi di mana anda perlu bersuara, tumpukan kepada fakta. Sentuh dan serang kepada idea sahaja, bukan kepada orang tersebut.

Jadilah seperti ‘span’. Pelajarilah dan belajar sebanyak yang anda boleh.

Percayalah  bahawa kita dapat belajar sesuatu dari semua orang yang kita temui, dan semakin kita tertekan dan tercabar, semakin banyak kita dapat memperolehnya.

Sentiasalah bersikap terbuka dan lihat apa yang anda boleh serap. Anda mungkin atau mungkin tidak memperoleh kebijaksanaan yang hebat, tetapi anda pasti akan mempelajari sesuatu.

Apabila anda tidak dapat mengawal apa yang berlaku, cabar diri anda untuk mengawal cara bagaimana dia bertindak balas; di situlah kekuatan anda.

Ingatlah bahawa di sebalik setiap tingkah laku buruk adalah seseorang yang mempunyai motivasi khusus untuk apa yang mereka lakukan dan kisah yang membawa kepada siapa mereka.

Apabila anda dapat memahami "mengapa" di sebalik kepemimpinan yang buruk, ia tentu dapat mengurangkan rasa kecewa anda.

Benarkan kenyataan bahawa mungkin ada sebab yang sangat manusiawi mengapa kepemimpinan yang tidak berfungsi dapat menimbulkan rasa empati anda.

Walaupun anda mungkin mengimpikan pekerjaan yang lain berikutnya setiap hari, dan untuk keluar dari kepompong ini adalah sangat bergantung pada hasil yang dapat anda tunjukkan dari pekerjaan yang anda miliki sekarang.

Walaupun pemimpin anda membuat anda sengsara, mensabotaj anda, atau pengurus tadbir anda membuat anda kecewa, anda harus tetap melakukan yang terbaik dalam keadaan anda berada.

Belajarlah untuk mendorong diri sendiri; berusaha dan lakukan bersungguh-sungguh untuk menjadi yang terbaik. Adakah ia mudah? Tidak. Adakah ia berbaloi? Ya, pasti.

Berhati-hatilah dan tidak salah untuk menolak, mengatakan atau melakukan sesuatu yang tidak dapat anda kembalikan.

Apabila anda dilihat sebagai pengaruh negatif, sangat sukar untuk mengubah persepsi itu.

Jadilah seorang ‘diplomat’, kerana budi bicara memaparkan dan menjaga integriti setiap orang. Tindakan dan tingkah laku yang bijaksana adalah utama.

Anda berhak untuk menganggap orang lain dengan standard yang tinggi dengan bertemu dengan mereka sendiri. Sekiranya anda ingin memenuhi potensi anda, anda harus meningkatkan standard anda.

Apabila anda mendapati sesuatu kepemimpinan yang buruk berlaku, belajarlah untuk meningkatkan dan memperbaikinya serta lakukan segala-galanya untuk mencapainya setiap hari.

Tidak kira apa kedudukan anda, anda juga adalah seorang pemimpin.

Pimpinlah dari mana anda berada dan lakukan dengan gaya keberkesan. Tetapkan untuk memimpin dengan teladan dan selalu atasi kelemahan yang ada. Ianya tidak ternilai.

Sekiranya anda bekerja dengan pemimpin yang tidak anda percayai, ada saat-saat yang akan menjadi sukar dan mengecewakan.

Tetapi ingat, cabaran yang anda hadapi hari ini boleh menjadi pelajaran terpenting dalam hidup anda.

Azizi Ahmad Bebas News Minda Bebas Columnists 14 Mei 2020
Tags: pemimpin, percaya, writings
Subscribe

Posts from This Journal “pemimpin” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments