kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Sinar dalam teknologi pembelajaran

Sistem persekolahan yang mendidik anak-anak di seluruh dunia kini terpaksa dan dipaksa bersekolah secara dalam talian, dan tentunya mengejutkan para guru dan ibu bapa dalam melakukan peralihan.

Ketika sekolah-sekolah memulakan pembelajaran jarak jauh dan dari rumah, turut berlaku adalah peperiksaan dalam talian.md_logo.jpg

Di Malaysia kurang kedengaran atau laporan yang menyiarkan berita mengenai siaran video diretas, pelajar menyiarkan kata-kata tidak senonoh dan unsur percabulan, data pelajar persendirian terdedah dan gangguan yang menghalang guru dan pelajar daripada susah untuk ‘log-in’ masuk.

Ini mungkin kerana persekolahan Malaysia tidak menggunakan sistem perisian dan menjalankan aktiviti sehebat negara lain.

Kita banyak menggunakan Google Classroom dan aktiviti PdPc hanyalah sekadar pendidik meletakkan nota dan tugasan kerja; meminta pelajar membaca dan membuat aktiviti yang diberikan.

Pendidik kemudiannya memantau samada pelajar hadir atau tidak dalam sesi ; membuat pentaksiran  mudah dan kemudiannya mengembalikan semula aktiviti pentaksiran yang dijalankan.

Sungguh pun tidak banyak yang memperkatakan tentang masalah teknologi dan kegagalan pentadbir sekolah melatih kakitangan, sesuatu harus dibincangkan mengenai mengemas kini perisian.

Ini adalah untuk mengelak dari kesulitan dalam membuat peralihan ke pembelajaran dalam talian yang lebih mantap.

Ramai juga golongan ibu bapa dan anak-anak dari golongan berkemampuan bersetuju dan berpendapat pembelajaran jarak jauh setakat PKP, PKPB dan PKPP adalah berjalan lancar.

Namun, bagi mereka yang tidak berkemampuan mendapati ia adalah sebaliknya.


Malah sekolah-sekolah di kampung halaman Google, Mountain View berjuang untuk memulakan kurikulum dalam talian sambil mengedarkan komputer riba kepada pelajar yang tidak mempunyai cara untuk berhubung.

Kesukaran berpunca dari berapa cepat sekolah perlu memulakan pembelajaran ke dalam talian.

Ramai pelajar berada di sekolah sebelumnya  dan kemudian diberitahu bahawa mereka akan belajar dari rumah pada hari berikutnya.

Dan ketika inilah kita sepatutnya diperlihatkan dengan kelebihan untuk teknologi pembelajaran bersinar.


Sebaliknya, krisis pandemik ini menunjukkan bahawa janji industri teknologi untuk menghasilkan pelajar yang lebih baik dari pembelajaran kendiri, disampaikan secara elektronik, masih jauh dari kenyataan.

Ini terbukti menjadi momen yang dapat memperlihatkan bagaimana ruang teknologi pembelajaran secara keseluruhan dapat menjadi lebih baik.

Dua perkembangan arah alir dapat disaksikan setakat ini.

Pertama, syarikat teknologi terbesar berjaya berkongsi sumber daya ke sekolah dan membuat banyak kemajuan.

Google dan Microsoft telah berjaya memenangi berjuta-juta pengguna baru dengan memberikan bahan dan alat mereka, bekerja secara langsung dengan pemerintah dan menggunakan semula produk yang ada sebagaimana yang diperlukan (walaupun produk ini tidak semudah digunakan sebagaimana mestinya).

Rangkaian bahan kelas Google (Google Suite) menggandakan pengguna menjadi 100 juta pada bulan Mac, sebahagiannya dengan memperuntukkan  keseluruhan sistem di sekolah Itali. Semua bahan adalah percuma.

Bahan Alat Microsoft telah digunakan secara meluas di seluruh dunia oleh, misalnya, 1.2 juta pelajar di Paraguay, juga tanpa sebarang kos.

Seperti bidang teknologi lain, yang besar semakin besar dan mengeluarkan produk khusus dengan versi percuma yang mungkin tidak memenuhi setiap keperluan tetapi boleh digunakan.

Bagi mereka yang inginkan saingan dalam teknologi pembelajaran perlu memikirkan dari awal bagaimana mereka dapat menawarkan sesuatu yang tidak dapat dilakukan oleh dunia Google a, seperti Yup, yang menawarkan bimbingan matematik atas permintaan, suatu kelebihan bagi pendidik yang bekerja dari rumah yang pastinya bukan guru bidang matematik.

Perkembangan arah alir kedua: Peralatan yang menawarkan sesuatu pendidikan bernilai yang tidak dapat diperoleh dari sekolah sekarang ini.

Aplikasi ini kemungkinan akan tetap popular lama setelah wabak itu berlalu diantaranya adalah:

Fiveable, yang merupakan penyediaan ujian streaming langsung, menyaksikan pertumbuhan pengguna meningkat empat kali ganda kerana tekanan untuk menyediakan pelajar untuk mengendalikan ujian penempatan lanjutan yang harus dilakukan secara dalam talian (yang menjadi bencana dengan sendirinya).

Quizlet, sebuah aplikasi pembelajaran yang mampu memberi sokongan pada portal kelas yang lebih besar seperti Google, menyaksikan lonjakan 400% pengguna baru di China dan Itali.

Mystery.org memberikan pelajaran sains peringkat sekolah rendah kepada guru dan telah menyaksikan peningkatan penglibatan pengguna lima kali ganda.

Semua syarikat ini dijangka akan melengkapkan pembelajaran bersemuka apabila sekolah memulakan sesi PdPc kelak.

Syarikat teknologi pembelajaran baru yang muncul , yang paling berharga di dunia,  melainkan jika anda mengira Google dan sekutunya adalah Byju , platform India yang menarik minat 6 juta pelajar baru semasa wabak ini dengan memberikan pelajaran secara percuma.

Ibu bapa dan pelajar bergegas mengikuti pelajaran syarikat itu kerana takut mereka akan ketinggalan tetapi 2.8 juta telah pun sedia melanggani mereka sebelum wabak itu,  dan dengan senang hati menggunakan konsep mengikut rentak mereka sendiri.

Pemberian bahan peralatan secara percuma hanya berfungsi sebagai model perniagaan jika anda dapat menarik minat kewangan sebahagian pengguna anda dalam proses.

Itulah harapan yang jelas bagi banyak syarikat permulaan yang melihat pertumbuhan pesat tetapi hadir dengan risiko.
Fiveable dan Mystery.org terpaksa mengambil kakitangan tambahan untuk mengatasi lonjakan pelanggan.

Dan banyak syarikat teknologi pembelajaran tidak bergantung pada pelajar tetapi pada sistem sekolah untuk penghasilan keuntungan mereka, yang dapat diperolehi dari kejatuhan cukai yang disebabkan oleh kelemahan penutupan ekonomi.

Tinjauan pada bulan Mac mendapati bahawa separuh daripada eksekutif teknologi pembelajaran berpendapat organisasi mereka akan menjadi lebih buruk dalam waktu terdekat kerana sekolah mengecilkan perbelanjaan mereka.

Namun, ada peluang besar untuk syarikat teknologi yang bergiat dan yang ingin membantu menyelesaikan masalah paling sukar dalam pendidikan.

Barclays menganggarkan bahawa perbelanjaan untuk teknologi oleh pendidik akan meningkat 12% setahun dan hanya 3% dari pasaran global bernilai $ 6 trilion.

Dan dengan beratus-ratus juta anak-anak yang tidak bersekolah dan mencuba sumber dalam talian, tidak akan ada halangan terhadap teknologi oleh guru dan ibu bapa pada masa akan datang.

Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis 07 Jun 2020
Tags: pembelajaran, sinar, teknologi, writings
Subscribe

Posts from This Journal “pembelajaran” Tag

  • Pembelajaran

    Pada hari yang kebiasaan, pembelajaran adalah sesuatu yang dilakukan lebih kurang sama di setiap persekolahan. Pelajar duduk, mendengar gurunya,…

  • Proksi Lemah Pembelajaran Berkesan

    Pernahkah kita berfikir bahawa salah satu petunjuk proksi lemah bagi pembelajaran berkesan adalah penglibatan, Namun ia adalah istilah yang…

  • Kekalkah pembelajaran di rumah selepas pandemik?

    BARU-BARU ini Menteri Kanan Pendidikan, Dr Radzi Jidin mengumumkan bahawa semua sekolah di seluruh negara ditutup mulai 9 November hingga ke tarikh…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments