kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Adakah kini masanya untuk ‘bekerja bebas (freelancing)’?

Pekerja bebas (freelancer) stereotaip masa kini adalah warga kota muda yang kelam kabut dan sibuk mencari peluang pameran di perkongsian ruang kerja atau kedai kopi.

Dan walaupun memang benar bahawa milenium merupakan sebahagian besar populasi pekerja bebas (freelancer) terbesar di Amerika Syarikat, demografi lain akan segera menyusul: ibu bapa mereka.

Menurut kajian yang dibuat oleh Freelancers Union and Upwork, 30 peratus orang Amerika berusia lebih dari 55 tahun melakukan beberapa pekerjaan bebas pada tahun 2018.

Pekerja bebas (freelancing) didefinisikan sebagai pekerjaan yang dikontrak secara bebas, dari memandu Uber hingga menjalankan perniagaan kecil.

Angka tersebut dijangka akan meningkat ketika "gelombang perak" baby boomer (mereka yang dilahirkan diantara 1946-1960) mendekati usia persaraan; masa ketika bekerja 9 hingga 5 mungkin tidak lagi perlu, namun bukanlah tidak bekerja sama sekali.

“Kita sering melihat ramai orang berusia lebih dari 55 tahun mula meneroka pekerjaan bebas, sama ada sepenuh atau separuh masa, sebagai sumber pendapatan tambahan atau sebagai cara untuk beralih ke persaraan ketika mereka tidak dapat atau tidak mahu berhenti bekerja sepenuhnya," kata Caitlin Pearce, pengarah eksekutif Freelancers Union, kumpulan penyokong pekerja bebas terbesar di Amerika Syarikat.

Anda pasti tidak mahu melihat seseorang bekerja di kemudian hari daripada yang mereka mahukan.

Tetapi bekerja bebas (freelancing) boleh menjadi penyelesaian yang baik bagi mereka yang bersiap sedia untuk mengundurkan diri tetapi belum cukup menyimpan untuk bersara secara langsung.

Bagi kebanyakan pekerja Amerika, gambaran tradisional mengenai persaraan adalah ketika usia 65 tahun, menikmati cuti yang tidak  menyenangkan dengan rakan sekerja dan melayari tahun keemasan anda yang disokong oleh pencen yang sihat; tidak lagi realistik.

Kita benar-benar perlu mematahkan mitos bahawa kita masing-masing bekerja sehingga usia yang ditentukan dan kemudian mempunyai tempoh persaraan yang ditentukan," kata Lisa Marsh Ryerson, presiden Yayasan AARP, yang membantu warga tua dengan perancangan kewangan.

“Kebenarannya, ramai yang berusia 65 tahun hari ini masih mempunyai urusan gadai janji. Mereka menghadapi perbelanjaan perubatan tambahan, pertumbuhan gaji yang tidak stabil dan peluang pencen yang menurun. Atas sebab-sebab itu, banyak dari mereka perlu terus menghasilkan wang, tetapi pekerjaan tradisional mungkin bukan pilihan yang menarik atau menarik. Dan petunjuk atau perkongsian atau ekonomi adalah jawapannya."

Ramai orang terpaksa bersara bukan kerana pilihan. Data terbaru yang dikumpulkan oleh Federal Reserve menunjukkan bahawa kira-kira 25 peratus pesara terpaksa berhenti bekerja kerana kekurangan peluang pekerjaan; 36 peratus pesara mengatakan bahawa bukan keputusan mereka untuk bersara sukarela; 18 peratus memberi alasan kesihatan, sementara 9 peratus mengatakan itu kerana mereka kehilangan pekerjaan dan tidak dapat mencari pekerjaan lain.

Sekiranya anda menghadapi usia tua dalam industri anda, bekerja secara bebas (freelancing) mungkin merupakan peluang terbaik anda untuk meneroka sumber pendapatan baru.

Adalah tidak adil untuk meletakkan tanggungjawab pada orang yang berada di tahap akhir dari diskriminasi, tetapi jika tujuan No. 1 orang itu adalah terus menghasilkan pendapatan, maka bekerja sendiri dapat membantu."

Dan semua itu bukanlah malapetaka dan kesuraman. Kita dapat melihatnya dari sudut pandang negatif, 'Oh, saya akan bekerja selama-lamanya".

Kita harus mengambil sikap yang lebih optimis: Ketika kita memperoleh pengalaman dalam hidup, dan belajar lebih banyak mengenai kemahiran dan pilihan, kita akan mempunyai lebih banyak pilihan untuk berkongsi bakat tersebut dengan cara baru.

Menjalankan kerja bebas boleh jadi menakutkan, terutama pada mulanya.  Kita harus didedahkandengan lebih banyak program latihan dan sokongan untuk warga tua yang memerlukannya.

Ramai pekerja yang lebih tua berminat untuk bekerja sendiri, tetapi tidak merasa bersedia untuk melakukannyadan menyediakan lebih banyak infrastruktur adalah salah satu cara untuk merapatkan jurang itu."

Terdapat sumber untuk mereka yang tahu di mana mencarinya. Di Malaysia, kepada yang berminat boleh cuba menghubungi Persatuan Pekerja Bebas Malaysia (Malaysia Freelancer Association).

Bagi sesetengah orang, bekerja sendiri kelihatan seperti versi kerjaya mereka yang lebih berautonomi.

Bagi mereka yang telah bekerja hampir melebihi 30 tahun , tentunya telah mencapai tahap dan bersedia untuk bab seterusnya, atau untuk menjadi bos sendiri dan mahukan lebih banyak kawalan dalam hidup.

Sudah tentu, mengekalkan kerjaya bebas tidak semudah menampar laman web peribadi dan menamakan harga anda.

Cukai pendapatan bagi yang bekerja sendiri boleh tinggi (apatah lagi rumit) dan pasang surut aliran kerja kontrak boleh jadi menyukarkan, jika tidak mustahil, menjimatkan wang.

Dengan kata lain, bekerja secara bebas (freelancing) bukanlah penawar untuk semua, terutama bagi ramai yang tidak menabung atau menyimpan untuk persaraan.

Penjagaan kesihatan adalah pertimbangan lain. Begitu juga didapati bahawa pekerja bebas yang sudah berkahwin dan berkeluarga cenderung lebih stabil dari segi kewangan, kerana mereka lebih cenderung mempunyai bantalan kewangan.

Namun, mereka yang telah melakukan peralihan kelihatan cukup gembira mengenainya.

Tinjauan dari Freelancers Union menunjukkan bahawa pekerja bebas (freelancer) yang lebih tua menunjukkan beberapa tahap kepuasan tertinggi dengan pekerjaan mereka.

Ramai yang bekerja bebas setelah bersara dari tenaga kerja tradisional merasa seronok. Mereka cenderung menggunakan kemahiran kerjaya yang telah mereka buat untuk melakukan sesuatu yang mereka minati, dengan syarat mereka sendiri.

Azizi Ahmad Malaysia Dateline Kolumnis 12 Jun 2020

Tags: bebas, bekerja, freelance, writings
Subscribe

Posts from This Journal “bekerja” Tag

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments