kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Pembelajaran hibrid modul pendidikan masa depan

Universiti tertua di Malaysia sedang mengembangkan sistem pembelajaran hybrid (gabungan atau cantuman) untuk masa depan.

Naib Canselor Universiti Malaya, Datuk Abdul Rahim Hashim berkata, pembelajaran dan peperiksaan akan dilakukan sepenuhnya dalam talian sehingga 31 Disember, tetapi mulai tahun depan, e-pembelajaran akan disatukan dengan sosialisasi di bawah Pelan Strategik UM 2021-25.




Ramai tentunya yang bertanya bagaimana perbandingan e-pembelajaran dengan sesi bersemuka.

E-pembelajaran lebih bersifat peribadi dan berpusatkan pelajar.

Sebilangan pelajar bahkan tidak melihat keperluan untuk kembali ke kampus.

Tetapi untuk pengembangan holistik, kita perlu menanamkan nilai dan sifat seperti komunikasi, kesukarelaan dan kerja berpasukan yang merupakan sebahagian daripada kandungan sosialisasi; anda tidak boleh melakukan ini dalam talian.

Mengakui bahawa ia adalah satu cabaran, universiti sedang berusaha menggabungkan pelajaran dan sosialisasi dalam talian untuk mencipta model "pembelajaran hibrid" baru untuk menyediakan pembelajaran langsung jika perlu.

Beberapa program memerlukan pelajar pergi ke makmal dan bengkel, dan bidang seperti pergigian dan perubatan tidak dapat sepenuhnya dijalankan dalam talian.

Jelas sekali, beberapa program kursus seperti pergigian memerlukan pelatih menjalankan amali keatas pesakit; bagaimanakah anda dapat menjalankan rawatan jika anda tidak bercakap dan bertemubual dengan pesakit; bagaimana anda akan belajar peradaban di sisi katil jika tiada latihan bersemuka?

Kita mahu pelajar pelatih menyumbang kepada masyarakat dengan melibatkan diri dalam kesukarelaan, anda tidak boleh melakukannya dalam talian.

Jelas, ada teknologi tertentu seperti realiti terimbuh (augmented reality) dan realiti maya (virtual reality) yang dapat membantu, tetapi anda masih memerlukan pembelajaran bersemuka.

Suatu ketika dahulu, pembelajaran adalah sesuatu yang dilakukan lebih kurang sama di mana-mana atau setiap sekolah.

Pelajar duduk, mendengar gurunya, membuat nota dan melakukan ujian dan latihan.

Mereka yang mahir dalam bidang ini bernasib baik dan mungkin mendapat penilaian yang baik.

Tetapi jika anda mengalami kesukaran mengikuti kelas seperti ini, maka anda adalah dikira sebagai tidak bernasib baik.

Generasi pelajar yang kita ada sekarang (atau generasi WiFi) mengubah cara pembelajaran ini.

Mereka dibesarkan dengan teknologi.

Para saintis mendapati bahawa pendedahan seumur hidup ini menyebabkan otak mereka berkembang secara berbeza.

Itulah sebabnya mengapa sering dilihat bahawa pelajar, tidak kira apa tahapnya, berjuang untuk hanya duduk di kuliah dan mengambil nota.

Kita tidak boleh memaksa pelajar itu belajar dengan cara yang sama seperti yang kita lakukan 10 tahun yang lalu, tetapi kita perlu memberi mereka bentuk pendidikan yang mencabar mereka untuk menghasilkan yang terbaik dalam diri mereka.

Nasib baik, pendidik mula memahami perkara itu.

Bagi mencari penyelesaiannya, adalah dicadangkan kaedah pembelajaran campuran atau blended learning digunakan.

Bentuk pendidikan ini boleh digambarkan sebagai gabungan antara pembelajaran luar talian dan dalam talian.

Pelajar pada masa ini memerlukan persekitaran interaktif untuk belajar.

Persekitaran ini, misalnya platform pembelajaran, adalah aspek dalam talian.

Tetapi selain itu pelajar masih memerlukan tujuan dan kawalan terhadap apa yang mereka pelajari, yang akan diberikan oleh guru semasa waktu hubungan luar talian.

Istilah lain yang lebih kerap digunakan pada masa ini adalah pembelajaran adunan atau hybrid.

Dari sudut pandangan pertama, pembelajaran campuran/gabungan (blended) dan pembelajaran teradun (hybrid) kelihatan sama tetapi itu tidak berlaku.

Pembelajaran campuran difokuskan pada gabungan antara pembelajaran luar talian dan dalam talian, sedangkan pembelajaran hybrid adalah untuk mencari gabungan yang tepat untuk anda daripada semua kemungkinan dalam pembelajaran, tidak kira sama ada mereka berada di luar talian atau dalam talian.

Pembelajaran campuran dan teradun kedua-duanya akan menjadi sangat berkesan kerana sinergi yang dihasilkan antara cara belajar yang berbeza.

Pembelajaran campuran menggunakan alat dalam talian terbaik untuk menyokong bilik darjah yang dipimpin oleh guru, tetapi pelajar muda juga digalakkan untuk meneroka dan mengikuti jalan mereka sendiri dengan modul berasaskan komputer.

Seorang pelatih dapat menghidupkan pelajaran tersebut dan memberi mereka makna.

Pembelajaran hibrid kurang memberi tumpuan kepada teknologi dan lebih kepada kaedah yang paling berkesan untuk menyampaikan kursus kepada pelajar, yang berbeza bagi setiap institusi.

Oleh itu cadangan untuk menggabungkan fungsi pembelajaran hibrid dengan fungsi pembelajaran campuran seharusnya diusahakan sungguhpun ianya akan menjadi satu lagi ujikaji dalam pembelajaran dalam tempoh PKP ini.

Penyedia latihan digalakkan untuk menggabungkan pembelajaran luar talian dan dalam talian, sama ada untuk pembelajaran campuran untuk tujuan pembelajaran hibrid.

Oleh kerana pembelajaran hibrid semakin popular, elok sahaja kita lihat samada untuk memilih sendiri mengenai jenis pembelajaran yang dapat kita gunakan.

Azizi Ahmad Berita Harian Minda Pembaca 4 Jul 2020
Tags: hibrid, model, pembelajaran, pendidikan, writings
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments