kheru2006 (kheru2006) wrote,
kheru2006
kheru2006

Relativisme atau Humanisme

Saban hari, Malaysia disensasikan oleh berita dan maklumat yang panas, penuh kritikan dan tidak kurang penuh celaan lagi mengaibkan.

Kehidupan kita seolah dalam budaya dan masyarakat di mana segala sesuatu boleh dibahaskan.

Masyarakat sendiri yang meremehkan prinsip dan piawaian asas.

Adalah sukar untuk seorang rakyat biasa untuk bersaing dengan semua etika yang sentiasa berubah.

Apa yang kebiasaan selama ini, tidak lagi merupakan standard kebiasaan hari ini.

Kita seolah dalam alam dunia yang tidak boleh diramalkan dengan piawaian set yang tetap namun kurang jelas.

Sama ada dalam arena politik, komuniti awam, atau kalangan agamawan.

Ahli falsafah progresif mengatakan kita hidup dalam dunia progresif, sebuah dunia di mana anda boleh melakukan apa sahaja yang anda mahu selagi anda dapat memberikan justifikasi atau alasan yang membenarkannya.

Ini telah membawa kepada peperangan ideologi antara progresif dan konservatif di bidang seperti seksualiti, kaum, ekonomi, jantina, hak asasi; bahkan apa sahaja.

Setiap kumpulan berjuang untuk apa yang mereka anggap sebagai norma yang dianggap 'sepatutnya'. Malahan tiada lagi perkara asas standard etika.

Sekiranya ramai yang mempertikaikan dengan perkara yang mudah seperti bolehkah ‘kumpulan hakim dan peguam’ meraikan majlis tari menari; atau kumpulan agamawan hanya boleh berada di majlis ceramah keagamaan; , apakah mereka benar-benar bersetuju dengan isu yang lebih besar seperti etika, moral, atau apa yang betul dan salah, baik dan jahat?

Persoalan yang perlu kita tanyakan kepada diri sendiri adalah, adakah kebenaran, betul dan salah, baik dan jahat adalah bersifat mutlak atau relatif?

Secara rambangnya, tinjauan dunia, ciri-ciri karektor, dan corak tingkah laku semuanya dibentuk oleh pemahaman kita tentang dua perkara penting.

Baik dan jahat. Apa yang baik (Apa yang boleh diterima) atau Apa yang jahat (Apa yang tidak boleh diterima). Adakah kebaikan atau kesalahan itu wujud.

Sekiranya betul dan salah wujud. Kemudian, siapakah yang menentukan apa yang betul dan apa yang salah?

Adakah kita merujuk kepada ahli politik, atau kerajaan untuk menentukan apa yang boleh diterima dan apa yang tidak?

Adakah perlembagaan, atau mahkamah tertinggi? Peraturan siapa yang kita harus ikuti? Siapa yang membuat peraturan ini pada asalnya untuk menentukan yang benar dan salah? Apakah kayu pengukur yang kita gunakan untuk menentukan?

Saya tidak percaya perkara-perkara berlaku secara rambang. Saya percaya sesuatu yang berlaku berlaku mesti ada sebab.

Pokok tidak akan bergoyang tanpa angin yang meniup; angin tidak datang dari buatan manusia , tentu ada penciptanya. Kebenaran bergantung dari hasilan pencipta yang maha kuasa.

Relativisme adalah konsep bahawa semua sudut pandangan tidak mempunyai kebenaran mutlak atau kesahan dalam diri mereka, tetapi hanya relatif, nilai subjektif mengikut perbezaan persepsi dan pertimbangan.

Atau kepercayaan bahawa semua sudut pandang adalah sah, dan semua kebenaran adalah relatif kepada individu.

Ini bermakna semua kedudukan moral, semua sistem keagamaan, semua bentuk seni, semua gerakan politik, dan sebagainya, adalah kebenaran yang relatif kepada individu dan wujud berkaitan dengan budaya, masyarakat, atau konteks sejarah, dan tidak mutlak.

Perspektif relativisme dikategorikan kepada:

Relativisme kognitif (kebenaran) - Ia menegaskan bahawa semua kebenaran adalah relatif. Ini bermakna tiada sistem kebenaran yang lebih sah daripada yang lain, dan tidak ada standard objektif kebenaran.

Relativisme moral atau etika - Semua akhlak adalah relatif kepada kumpulan sosial di mana mereka dibina.

Relativisme keadaan - Etika (betul atau salah) bergantung kepada keadaan.

Relativisme beretika berpendapat bahawa moral adalah relatif terhadap norma-norma budaya seseorang.

Maksudnya, sama ada tindakan yang betul atau salah bergantung kepada norma moral masyarakat di mana ia dipraktikkan.

Tindakan yang sama mungkin benar secara moral di dalam satu masyarakat tetapi secara moral salah dalam masyarakat yang lain.

Relativisme mencipta peluang di mana seseorang melakukan apa yang dirasakannya boleh dilakukan dan kemudian mewujudkan justifikasi untuknya.

Dalam masyarakat hari ini, mereka yang prihatin dengan hal moral dipaksa dan mengakui kepentingan humanisme dan moral yang relatif.

Humanisme adalah pandangan atau sistem pemikiran yang menyerlahkan kepada manusia daripada perkara keagamaan atau hal ghaib.

Kepercayaan humanis menekankan nilai potensi dan kebaikan manusia, menekankan keperluan manusia yang biasa, dan mencari cara yang rasional untuk menyelesaikan masalah manusia.

Jika semua pandangan moral adalah sah, maka adakah kita mempunyai hak untuk menghukum sesiapa pun untuk sebarang keadaan?

Bolehkah kita mengatakan sesuatu perkara sebagai salah?

Untuk mengatakan bahawa sesuatu itu salah, kita harus terlebih dahulu mempunyai satu standard yang mana kita boleh menimbang dengan betul dan salah untuk membuat keputusan.

Sekiranya piawaian yang betul dan salah adalah berdasarkan kepada relativisme, maka itu bukan standard sama sekali.

Oleh kerana masyarakat berubah, norma-norma akan berubah dan begitu juga perkara betul maupun salah.

Sekiranya betul dan salah juga berubah, bagaimanakah sesseorang itu boleh di adili dengan betul untuk sesuatu yang dia salah jika yang salah itu mungkin menjadi betul pada masa akan datang?

Kemungkinan mengenai benar dan salah bergantung kepada kewujudan kebenaran yang tidak berubah.

Tetapi kebenaran boleh berubah sekalipun jika Pencipta (Tuhan) adalah kekal, kerana apa yang Dia ciptakan dan yang berasal dari-Nya hanya dapat mencerminkan kebenaran mutlakNya.

Seluruh dunia, semua akhlak, dan semua etika bergantung kepada prinsip kewujudan Allah yang maha berkuasa.
Tags: falsafah, humanisme, relativisme
Subscribe

Posts from This Journal “falsafah” Tag

  • Falsafah politik adalah ideologi?

    Ahli politik tak lagi cenderung soal falsafah, ideologi - Musa Hitam (7/3/2021) menjadi tajuk salah satu berita. Ahli falsafah politik…

  • Falsafah dan ideologi sudah mati?

    Ahli politik di negara ini tidak lagi memikirkan hal falsafah dan ideologi, sebaliknya mereka hanya mementingkan sokongan untuk kelansungan…

  • Falsafah pengajaran, mengapa ia penting?

    Baru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa orang bekas pelajar saya dan meminta membantu mereka untuk menulis dan membina falsafah pengajaran.…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments