Dan seperti pakaian baldu yang anda sumbangkan kepada badan kebajikan sebelumnya, akhirnya tiba masanya untuk membuang istilah ‘kecekalan dan ketabahan’ untuk selamanya.
Isu permasalahan mengenai ‘kecekalan dan ketabahan’ adalah ianya hanya diajarkan kepada anak-anak yang tidak mendapat manfaat daripada sistem semasa.
Anak-anak yang paling banyak terpengaruh oleh isu memberontak, atau kritikan perkauman dan perbezaan kelas yang diterapkan agar bersemangat, dan juga dimaklumkan bahawa pendidikan persekolahan adalah sukar bagi semua orang.
Bagi golongan senang dan berada tidak pula diajar untuk berhenti mengeluh.
Kecekalan dan ketabahan adalah pendahulu kepada 'kesopanan.'
Kesopanan yang sama dituntut oleh pendatang asing yang melarikan diri dari ancaman keganasan untuk dipamerkan setelah berjauhan beribu batu dari tempat asal mereka.
Dan itu adalah kesopanan itu yang dimaksudkan.
Sebaik sahaja anda belajar untuk tidak membicarakan ketidakadilan, menutup dan menerima keadaan dunia sebagaimana adanya, anda selangkah lebih dekat untuk tidak lagi mengganggu sistem. Anda kini seolah berada di jalan untuk menjadi ‘baik dan sopan’.
Mengajar mengenai keperitan (kecekalan dan ketabahan) mengindoktrinasi anak-anak ke dalam hierarki yang menindas kita, membungkam bantahan mereka.
Kecekalan dan ketabahan mengungkapkan bahawa "kepada -anak-anak yang terpilih, ketahuilah dunia akan menghukum anda, jadi anda mungkin belajar belajar bagaimana menghadapinya."
Apa yang paling ironis, adalah bahawa anak-anak yang dibesarkan dalam kemiskinan terpaksa berlatih untuk menghadapi 'kecekalan dan ketabahan' setiap hari untuk ke sekolah dan bekerja, dengan melihat ibu bapa mereka melakukan tiga jenis pekerjaan untuk mendapatkan makanan dan minuman di meja, dalam menjalani masa kecil tanpa perumahan atau penjagaan kesihatan yang stabil , dalam menangani perkauman dan diskriminasi.
Anak-anak ini tidak perlu diajar secara jasmaninya di sekolah; mereka sudah pun mengetahui dan tahu mengenainya.
Kecekalan dan ketabahan mengulangi kisah bahawa masalah terbesar yang dihadapi oleh anak-anak miskin adalah ketidakmampuan mereka untuk menangani kemiskinan, berbanding dengan rasisme sistemik dan institusi yang menanggung anak-anak kita, menjaga keluarga kita dalam kemiskinan, dan memerangi masyarakat kita.
Mengajar mengenai kecekalan dan ketabahan memungkinkan kita untuk tidak memiliki sistem ini, tidak bertanggung jawab atas kerosakan teruk yang kita hadapi dengan begitu banyak dengan anak yang tidak bersalah.
Kecekalan dan ketabahan juga melambangkan kemiskinan sebagai pengalaman membina watak, bukannya mengajar anak-anak kekurangan yang mereka alami adalah hasil sampingan langsung dari orang lain yang mempunyai lebih banyak daripada yang mereka perlukan.
Sekiranya keluarga Mark Zuckerberg dan Betsy DeVos melihat dan menjadikan anak-anak miskin sebagai model peranan berpotensi untuk keturunan mereka sendiri, mereka akan tidak terasa dan kehilangan akan bahaya besar yang disebabkan oleh zaman kanak-kanak tanpa perumahan, penjagaan kesihatan, pemakanan, dan pendidikan berkualiti tinggi.
Mereka mulai percaya bahawa masyarakat "mahu" menjadi miskin, kehilangan tempat tinggal, dan tidak sihat.
Sebuah naratif yang pastinya melengkapkan populasi yang kehilangan tempat tinggal di Seattle - "mereka tentu mahu kehilangan tempat tinggal!"
Wacana kasar ini mengajar bahawa kemiskinan itu sendiri tidak begitu buruk.
Sebenarnya, kesusahan memberikan sifat-sifat yang diperlukan untuk melepaskan diri dari kesusahan.
Logik kepada kecekalan dan ketabahan adalah "Anda memerlukan keperitan untuk keluar dari kesusutan ."
Tetapi yang paling penting, kecekalan dan ketabahan mewujudkan jalan keluar dari kemiskinan yang menimpa anak-anak miskin dan tidak melibatkan pengorbanan dari pihak kelas istimewa. 521
Azizi Ahmad adalah seorang pendidik